Evropa

UIC se vyslovila pro posílení mezinárodní spolupráce

Klíčovými úkoly mezinárodní osobní i nákladní železniční dopravy nadále zůstává zvýšení konkurenceschop­nosti, snížení provozních nákladů, optimalizace řízení infrastruktury, podpora ekologických předností železnice, pokračování celoevropské integrace a posílení mezikontinentální spolupráce.

Po výročním zasedání Mezinárodní železniční unie UIC to v polovině dubna v Paříži uvedl prezident UIC a ředitel Belgických státních drah SNCB Etienne Schouppe.) Představitelé UIC hodnotili činnost unie v loňském roce a zabývali se perspektivami spolupráce drah v mezinárodním měřítku. Konstatovali například, že kvalitu mezinárodní železniční dopravy pozitivně ovlivňuje zavádění jednotných zabezpečovacích, řídicích a rádiových systémů (ERTMS/ETCS). Vyššího stupně interoperability bude možné podle jejich názoru dosáhnout jen na základě co nejintenzivnější spolupráce všech subjektů působících na železničním trhu, tedy železničních svazů, dopravců, provozovatelů infrastruktury, průmyslu (především prostřednictvím Unie ev-ropského železničního průmyslu UNIFE), veřejné dopravy (prostřednictvím Mezinárodní unie veřejné dopravy UITP) a dopravně-politických orgánů.

Nabídku železniční dopravy v loňském roce výrazně zlepšilo zavádění nových informačních a komunikačních technologií. Předpokládá se, že další nové možnosti přinese spuštění satelitního a navigačního systému Galileo, konstatovala v Paříži UIC.

Důraz na bezpečnost a ekologii

Četné aktivity UIC jsou zaměřeny na optimalizaci bezpečnosti železniční dopravy jako celku. Vzhledem k vysokému počtu zúčastněných subjektů nelze tento prvek podle názoru UIC podceňovat, a proto byla v jejím rámci vytvořena diskusní platforma „Bezpečnost“. Slouží například k výměně zkušeností z oblasti výzkumu vlivu lidského faktoru apod.

Mezi prioritní témata UIC dále patří posilování ekologických předností železnice. Cílem UIC je upevňovat postavení železnice na trhu při vy-užití jejího image dopravního oboru, který je ohleduplný k životnímu prostředí. Velkou pozornost by měli členové unie v této souvislosti věnovat zlepšování energetické účinnosti dopravních prostředků a snižování hladiny hluku.

Železniční společnosti a svazy (UIC, GEB/SEŽ, UNIFE, UITP aj.) spolupracují i na poli výzkumu. Připravily společnou strategii a v rámci Evropské koordinační rady pro drážní výzkum ERRAC se budou podílet na vytvoření speciálního výzkumného programu Evropské unie.

UIC v loňském roce věnovala pozornost i harmonizaci politického a právního prostředí v zemích usilujících o vstup do Evropské unie. Představitelé unie na zasedání konstatovali, že kandidátské země střední a východní Evropy dosáhly značného pokroku a celkem převzaly více než 80 procent dopravně-politických norem komunitárního prá­va.

Program „ABC-hraniční uzly“

Náročným úkolem pro železniční dopravu zůstává výstavba a modernizace infrastruktury. UIC podporuje kombinované způsoby financování ze zdrojů jednotlivých členských zemí, Evropské unie, Evropské investiční banky a dalších institucí. Slibným projektem je program UIC nazvaný „ABC-hraniční uzly“, v jehož rámci jsou specifikovány problémy na 65 hraničních přechodech. Po vyhodnocení studie UIC vypracuje plány na řešení zjištěných potíží v krátkodobém, střednědobém a dlouhodobém horizontu.

Výstavba nákladních železničních koridorů podle představitelů UIC představuje značný rozvojový potenciál nejen pro železniční dálkovou dopravu, ale i pro jiné subjekty, například přístavní společnosti nebo operátory kombinované dopravy.

n

www.uic.asso.fr

spinner