Kombinovaná doprava

V Čejkovicích byla přijata deklarace o rozvoji kombinované dopravy v zemích V4

V říjnu loňského roku podepsali ministři dopravy zemí Visegrádské skupiny prohlášení o železnicích a kombinované dopravě. V návaznosti na to jednali na konci října v jihomoravských Čejkovicích zástupci ministerstev dopravy, celních orgánů, železničních správ a operátorů kombinované dopravy zemí visegrádské čtyřky o konkrétních opatřeních v zájmu dalšího rozvoje kombinované dopravy. Shodli se přitom například na vytvoření pracovní skupiny expertů, která bude jednat o jednotlivých aspektech rozvoje kombinované dopravy, včetně opatření nutných k harmonizaci nákladů silniční a železniční dopravy. Společnou deklaraci o rozvoji systému kombinované dopravy, kterou účastníci čejkovického jednání připravili, by měli ministři dopravy zemí V4 podepsat při nejbližší příležitosti.

Obsahem společné deklarace jsou opatření, která bude nutné v zájmu zvyšování kvality jízdy vlaků kombinované dopravy bezodkladně realizovat. Jedná se mimo jiné o konkrétní naplňování cílů, které stanovuje dohoda AGTC a které se týkají především zkracování dob pobytů vlaků kombinované dopravy v pohraničních přechodových stanicích. Zkracování technologických časů pohraničních přechodových stanic vyžaduje nejen lepší součinnost železničních správ, celních a ostatních státních orgánů, ale v některých případech i přemístění některých činností z pohraničních přechodových stanic přímo do výchozích železničních stanic.

Operátoři kombinované dopravy, kteří byli k jednání v Čejkovicích přizváni, vyzdvihli a ocenili, že dostali příležitost, aby mohli k projednávaným otázkám, které považují za velmi důležité, zaujmout stanovisko. Vlaky kombinované dopravy podle nich disponují nezanedbatelnou konkurenční výhodou ve srovnání s přepravami po silnici, a to že zásilky překonávají státní hranici v předem stanoveném čase, daném jízdním řádem vlaku, což je nezbytnou podmínkou pro organizování přeprav v systémech „just-in-time“. Minimální pobytové časy na hranicích tuto výhodu ještě umocňují.

Z podnětné diskuse v Čejkovicích však vyplynulo, že po otevření státních hranic po vstupu zemí V4 do Evropské unie bude eliminována dosavadní konkurenční výhoda kombinovaných přeprav vůči přímé silniční přepravě, tedy krátké a dobře plánovatelné časy překročení státní hranice. Konkureční pozice kombinovaných přeprav silnice/železnice vůči přímým silničním přepravám se touto změnou pochopitelně velmi výrazně oslabí.

I proto považují operátoři za nezbytné, aby se již nyní připravovaly nové účinné formy podpory rozvoje kombinovaných přeprav. Taková podpora bude po-dle jejich názoru nutná pouze v určité přechodné době – do okamžiku, než dojde k harmonizaci financování nákladů na dopravní cestu v silniční a železniční dopravě. Jedním z velmi důležitých úkolů společné expertní skupiny tedy bude, aby společně navrhla, projednala a následně prosadila aplikaci takových forem podpory rozvoje kombinovaných doprav, které jí umožní, aby se dále rozvíjela v atraktivní dynamický a moderní přepravní systém. Probíhající oddělování železniční infrasturktury

od komerčních složek jednotlivých železničních správ v tomto směru může nabídnout zcela nové možnosti.

(mš/vf)

spinner