Polsko

V Gdaňsku vyroste nový kontejnerový terminál na hluboké vodě

Evropská komise podporuje výstavbu nového kontejnerového terminálu DCT (Deepsea Container

Terminal) na hluboké vodě v zóně Severní přístav polského přístavu Gdaňsk. V srpnu to oznámil

prezident přístavní správy Marian Switek.

Podle ředitele direktoriátu Evropské komise pro námořní dopravu Fotise Karamitsose bude mít výstavba DCT „klíčový význam pro dopravní trh v rozšířené Evropské unii“. „Dokončení první fáze výstavby v letech 2004 až 2005 rozhodně nebude předčasné, protože potřeba zařízení na odbavení kontejnerů do té doby výrazně vzroste,“ dodal. Terminál by měl také podpořit rozvoj polské ekonomiky a napomoci při řešení současných i mnoha budoucích dopravních problémů.

Představitelé EK pokládají výstavbu dopravních uzlů tohoto druhu za velmi důležitý příspěvek pro vytvoření funkčního VI. transevropského dopravního koridoru. Fotis Karamitsos je přesvědčen o tom, že jednou z priorit dopravní politiky by mělo být posilování námořní dopravy a vytváření „námořních dálnic“ v rámci transevropských dopravních sítí TEN-T. Důležité spojení nového terminálu s vnitrozemím zajistí dálnice A1.

Deepsea Container Terminal je výsledkem dohody, kterou v květnu letošního roku uzavřela gdaňská přístavní správa se společností DCT Gdansk SA, v jejímž čele stojí přední britské konsorcium specializující se na management přístavních a kontejnerových zařízení; spravuje je například ve Felixstowe, Thames-portu, Dubaji, Singapuru, Šanghaji a na Maltě. V čele konsorcia stojí James Sutcliffe.

Celková kapacita až jeden milión TEU

První fáze výstavby kontejnerového terminálu DCT si vyžádá investice ve výši 170 miliónů USD. Během ní by měla vzniknout dvě stání pro odbavení velkých plavidel třídy Panamax a kotviště pro lodě systému Ro/Ro. Po dokončení této části bude terminál schopen ročně odbavovat kolem 500 tisíc TEU. Druhá fáze obohatí DCT o třetí molo pro překlad kontejnerizovaného zboží; jeho celková kapacita se pak zvýší až na jeden milión TEU. Financování projektu je zajištěno ze soukromých zdrojů.

Až 2000 nových pracovních míst

Terminál přinese značný počet nových pracovních míst: jen pro bezprostřední zajištění chodu DCT bude zapotřebí 370 pracovníků. Plánovaný navazující logistický park, očekávaný rozvoj trajektové dopravy a nový terminál pro výletní plavidla nabídku nových pracovních příležitostí dále rozšíří. Podle střízlivého odhadu připadne na jedno pracovní místo v terminálu pět až sedm dalších pozic v navazujících službách. Celkem by mohlo v souvislosti s novým terminálem najít práci až 2000 lidí.

Marian Switek zdůraznil, že projekt lze považovat za přímou odezvu na požadavek Evropské komise na prolomení existujících monopolů v sektoru přístavních služeb, jak to předpokládá „Port Package“ a také směrnice EU o přístavních službách. „Věřím, že vedle přímého vlivu na regionální a národní ekonomiku přispěje DCT i k našemu přiblížení ke standardům Evropské unie a umožní Polsku, aby hrálo důstojnou roli v rámci transevropských dopravních sítí,“ dodal. n

spinner