20. února 2003
Požadavky na kvalitu a bezpečnost letových provozních služeb poskytovaných v evropském vzdušném prostoru jsou velmi přísné. K jejich zajištění by měl přispět nový provozní sál mezinárodního střediska řízení letového provozu, který byl v nizozemském Maas-trichtu slavnostně uveden do provozu na konci ledna.
Maastricht Upper Area Control Centre (UAC), které je součástí struktur Evropské organizace pro bezpečnost letového provozu (EUROCONTROL), poskytuje letové provozní služby nad letovou hladinou 245 (7500 metrů) ve vzdušném prostoru Belgie, Lucemburska, Nizozemska a severozápadního Německa. Od zahájení své činnosti v roce 1972 středisko v Maastrichtu zajišťuje řízení letového provozu bez omezení, které představují státní hranice jednotlivých zemí. Reprezentuje tak model poskytování letových provozních služeb, splňující nejnáročnější požadavky všech uživatelů vzdušného prostoru.
V souvislosti s blízkostí nejvytíženějších evropských letišť (Londýn, Frankfurt nad Mohanem, Paříž, Amsterdam) a velkého množství vzdušných prostorů vyhrazených pro vojenské účely je komplexní zvládnutí letového provozu vysoce náročné. Vybudování nového provozního sálu UAC Maastricht se proto ukázalo jako nezbytné hned z několika důvodů. Původní provozní sál o celkové ploše 750 m2, který byl uveden do provozu v roce 1972, již nevyhovoval z hlediska dalšího rozvoje a umístění nových technologií. Dalším důvodem byl dramatický nárůst letového provozu v posledních třiceti letech.
Zatímco denní maxima v sedmdesátých letech minulého století představovala hodnoty okolo 600 letů, provozní špičky v loňském roce nezřídka přesahovaly 4000 letových pohybů. Dosahované výkony řadí UAC Maastricht na druhé místo v Evropě hned za oblastní službu řízení letového provozu v Londýně. Nový provozní sál má proto dostatečnou prostorovou kapacitu (1100 m2) pro umístění potřebného hardwarového vybavení, jež umožní otevírání nových letových sektorů a tím i průběžné zvyšování kapacity a propustnosti vzdušného prostoru.
Moderní softwarová technologie ODS (The Operator Input and Dis-play System) umožňuje řídícím letového provozu získat nezkreslený obraz o aktuální situaci v příslušném sektoru vzdušného prostoru a zajistit tak v každém okamžiku předepsané rozestupy letadel. Nový software je schopný i v případě závažného systémového selhání řídícímu zajistit všechny potřebné údaje pro jeho další bezpečné rozhodování. Do provozu byly dále uvedeny nové monitory s barevným zobrazením a vysokou rozlišovací schopností, které nahradily již zastaralé monochromatické zobrazovací prostředky.
Ve všech etapách budování nového provozního sálu UAC Maastricht hrála významnou roli úzká součinnost projektového týmu a řídících letového provozu. Všechna opatření a změny, které se v budoucnosti mohly odrazit v práci řídících, analyzovali odborníci z oblasti bezpečnosti a specialisté na pracovní podmínky a psychologii. Sociální zázemí nového střediska tak poskytuje řídícím maximální komfort a splňuje všechny požadavky na potřebnou relaxaci.
Na základě prognóz, které předpovídají na rok 2020 až dvojnásobný objem provozu v evropském vzdušném prostoru, jsou vysoké investice do nového provozního sálu opodstatněné.
Jak vyplynulo z vyjádření generálního ředitele EUROCONTROL Victora Aguada, vysokým nárokům na poskytovatele letových provozních služeb lze čelit úspěšně pouze v případě realizace kvalitních rozvojových a investičních akcí, jak tomu bylo i v případě nového řídícího střediska UAC Maastricht.
Mgr. Richard Klíma,
Řízení letového provozu ČR, s. p.