Pracovní skupina silniční spedice SSL

V mezinárodní kamiónové dopravě nedostatková i maďarská povolení

Pracovní skupina silniční spedice Svazu spedice a logistiky, která se sešla na konci května, projednávala pod vedením svého předsedy Petra Prokopa (Jipocar) řadu aktuálních témat z oblasti mezinárodní kamiónové dopravy a silniční spedice. Největší zájem se však soustředil na kontingenty povolení pro mezinárodní nákladní silniční dopravu.

Podle informací Sdružení ČESMAD Bohemia není v současné době dostatek povolení pro kamiónovou dopravu do Rakouska, Francie a Itálie. Nově se k těmto zemím v poslední době přiřadilo i Maďarsko, neboť vzhledem k nedostatku rakouských povolení se zvyšuje tranzit českých dopravců přes Maďarsko .

Účastníci schůzky získali informace o tom, že Itálie výrazně zpřísnila kontroly využívání vstupních povolení – kontrolní orgány nyní požadují označení povolení razítkem vstupní celnice, aby se zabránilo jejich nedovolenému vícenásobnému použití. O tom, že Italové to s postihy myslí vážně, svědčí skutečnost, že několik vozidel českých dopravců bylo v Itálii na delší dobu zadrženo.

Dále se členové pracovní skupiny seznámili s výsledky jednání letošních smíšených komisí s Německem, Řeckem, Jugoslávií a Moldávií.

Daně a poplatky

Na jednání zazněly také informace o přípravách vybírání mýta na dálnicích ve Spolkové republice Německo, jež by mělo být zavedeno od července příštího roku, zřejmě ve výši 0,15 € za kilometr. Celou situaci však komplikuje snaha německých silničních dopravců bojkotovat montáž detektorů pro kalkulaci mýtného do nákladních vozidel. Jejich cílem je zabránit zavedení mýtného, neboť vláda odmítla dopravním firmám zvýšené náklady kompenzovat.

V této souvislosti vzbudila zaslouženou pozornost připravovaná koncepce německé spedice, podle níž by se položka nového mýtného uváděla jako separátní částka do faktur zákazníkům. Z toho by mělo být patrné, že se jedná o náklad vyvolaný státem. SSL bude další vývoj v této oblasti sledovat a své členy informovat.

V Evropské unii také probíhá konflikt mezi Radou ministrů dopravy a Evropskou komisí. Rada totiž schválila se zpětnou platností (a jako dočasné řešení) státní kompenzaci zvýšení cen nafty dopravcům

z Itálie, Francie a Nizozemska.

Evropská komise hodlá rozhodnutí rady rozporovat a přitom neváhá podat návrh na řešení situace k evropskému soudnímu dvoru.

Přednášející na jednání uvedli i další případ uplatnění nového mýtného, které má být od února příštího roku zavedeno pro vstup do vnitřního Londýna. Město si od tohoto opatření slibuje zlepšení doposud trvale zablokované dopravy v britské metropoli.

Aktuality z Velké Británie a Německa

Členové pracovní skupiny byli informováni také například o tom, že saské úřady hodlají zakázat dopravu nebezpečných věcí přes hraniční přechod Zinwald/Cínovec. Německé úřady začaly o tomto kroku uvažovat poté, co během dvou týdnů došlo dvakrát k úniku nebezpečných látek a následnému zastavení provozu na přechodu. Zákaz by se měl vztahovat na hlavní silnici procházející přilehlým německým okresem s tím, že vozidla by měla spíše využívat systém Ro-La.

Účastníci jednání se seznámili se zprávou o kontrolách na německých silnicích. Například při kontrole 26 tisíc nákladních vozidel u Stuttgartu se zjistilo, že 47 procent z nich nemělo v pořádku brzdy; další četné závady kontroloři zjistili na řízení a pneumatikách.

Pracovní skupina se rovněž zabývala situací ve Velké Británii, kde zaznamenali četné stížnosti dopravců na nové předpisy Evropské unie pro oblast pracovního práva. Ty nařizují zkrátit noční práci na osm hodin a celkovou délku pracovního týdne z 55 na 48 hodin. Tím vzniklé vícenáklady odhadují britští dopravci v přepočtu na miliardy Kč.

V souvislosti s tím, že od počátku příštího roku má začít fungovat institut poradců pro přepravu nebezpečných věcí, zazněla na jednání pracovní skupiny také informace o tom, že MDS pravděpodobně uspořádá v druhém pololetí jejich proškolení a certifikaci.

(ja)

spinner