12. února 2003
V polovině ledna se v sídle Svazu spedice a logistiky ČR sešli představitelé deseti svazů, kteří před rokem podepsali iniciativu „Česká doprava a logistika na cestě do EU“. Účastníci setkání zhodnotili dosavadní vzájemnou spolupráci a vyslechli přehled aktuálních informací z Evropské unie. Čestnými hosty a řečníky akce byli bývalý ministr dopravy Antonín Peltrám a ředitel Evropsko-českého fóra Petr Greger.
Antonín Peltrám ve své přednášce účastníky setkání provedl cestou českého dopravního trhu do Evropské unie. Zmínil se o tom, že evropští představitelé zpočátku navrhovali pro ČR pomalejší postup, ve formě přidružení, ale česká strana sama usilovala o plný a rychlý vstup. „Problémy pro nás nyní představují především pomalu fungující justice a otázka průhlednosti veřejných nabídkových řízení,“ řekl.
K připravované nové dopravní politice Antonín Peltrám uvedl, že je třeba, aby v ní bylo jasně vyloženo, kolik peněz bude možné dát na dopravní infrastrukturu a na veřejnou dopravu. Zmínil v této souvislosti
evropskou komisařku Loyolu de Palaciovou, podle níž nedostatečná infrastruktura snižuje roční ekonomický růst zhruba o 0,6 %. V dalších bodech přednášky bývalý ministr hovořil o harmonizaci podmínek
mezi jednotlivými druhy dopravy, o transformaci Českých drah a o otázce zavádění elektronického mýta.
Nedostatkem české společnosti je, že dosud v dostatečné míře nevidí právní prostředí podnikatelské sféry jako svou prioritu, uvedl na setkání Petr Greger, ředitel Evropsko-českého fóra, které v ČR zastupuje zhruba 80 procent všech přímých zahraničních investic. „Například založení obchodní společnosti u nás v porovnání s jinými zeměmi trvá stále příliš dlouho,“ dodal.
Petr Greger dále hovořil o problematice odborné výchovy učňů. Za vážný problém podle něj Evropsko-české fórum považuje nedostatek učňů a otázku financování učňovského školství. „Řešení těchto dvou záležitostí pokládáme za prioritu,“ řekl. K otázce reformy veřejných financí Petr Greger uvedl, že změny v této oblasti nesmějí být založeny pouze na snaze získat od fyzických a právnických osob více peněz. Musí je doprovázet zásadní reforma výdajové části státního rozpočtu, zdůraznil.
Orientace na další získávání informací, spokojenost s dosavadní činností informační „samoobsluhy“, nutnost jednání se státními orgány, aby se problémy dopravního sektoru skutečně řešily – všechna tato témata nakonec zazněla v bohaté závěrečné diskusi účastníků, kteří ve svých svazech zastupují několik set tisíc zaměstnanců dopravní sféry ČR. (pat)