12. září 2002
Železniční podniky často zakládají dceřiné společnosti pro logistické operace, které vycházejí z železnice jako klíčového dopravního oboru. Klasický příklad takového řešení nabízejí belgické dráhy SNCB a jejich logistická divize ABX Logistics. Vedení německé pobočky této společnosti – ABX Logistics (Deutschland) – se rozhodlo jít samostatnou cestou bez vazeb na mateřský podnik a již od letního jízdního řádu provozuje vlastní ucelené vlaky v Německu.
Klíčovými zákazníky společnosti jsou obchodní koncerny Woolworth a Karstadt, respektive jeho spediční dceřiná společnost
Optimus. Kyvadlové vlaky zajišťují dopravu mezi distribučním centrem Unna a městy Hamburk, Berlín a Mnichov. Koncová větev kyvadlových spojů jezdí mezi Norimberkem a Augsburgem a Augsburgem a Mnichovem. Další relace ABX Logistics obsluhuje prostřednictvím pravidelných vlaků a vlaků kombinované dopravy DB Cargo.
Ředitel odbytu ABX Logistics (Deutschland) Stefan Hausmann je s výsledky pilotního projektu spokojen, i když na podzim loňského roku se vytíženost spojů pohybovala na úrovni 95 procent, zatímco nyní dosahuje pouze 60 až 70 procent. Pokles podle něj způsobilo především oslabení hospodářského růstu a větší nákupní zdrženlivost spotřebitelů, která se nutně projevila i na výsledcích maloobchodu.
Do budoucnosti se ovšem Stefan Hausmann dívá s optimismem. Jak zdůraznil, předností celého systému je řízení na denní bázi, díky němuž společnost může pružně reagovat na potřeby trhu. Navíc může svobodněji rozhodovat o tom, zda zásilku odbaví po železnici nebo nákladními vozidly. Stefan Hausmann v této souvislosti vyzdvihl flexibilitu nákladní divize Německé dráhy DB Cargo při využívání kapacit na poslední chvíli. „Náš partner nám vyšel vstříc a nepožaduje plné hrazení nákladů,“ řekl.
Zavedení mýtného pro nákladní vozidla v Německu v polovině příštího roku způsobí společnosti značné potíže. „Náš obchodní plán sice počítá s nárůstem objemu zboží na železnici po zavedení mýtného, ale kapacity společnosti takovému náporu nebudou stačit,“ řekl Stefan Hausmann.
Systém „logistických“ vlaků bude ABX prosazovat i v budoucnu. Podnik se více zaměří na řešení „šitá na míru“ pro jednotlivé oblasti, jako například obchodní řetězce, trh stavebních hmot, nábytkářský