19. listopadu 2019, čtk
19.11. - Vedení hlavního města včera schválilo plán rozvoje dopravy na další roky, takzvaný akční plán udržitelné mobility. Dokument určuje strategické dopravní stavby, které mají být hotové, či se na nich začne pracovat do roku 2023. Zahrnuje mimo jiné rozšíření tramvajových tratí, stavbu metra D nebo silničních okruhů. Novinářům to včera řekl náměstek primátora Adam Scheihnerr. Materiál navazuje na plán udržitelné mobility zahrnující projekty do roku 2030, který schválili letos v květnu pražští zastupitelé.
„Akční plán jednak vypořádává připomínky ministerstva životního prostředí a dále říká, jaké projekty se mají prioritně uskutečnit do roku 2023 v oblasti dopravy v Praze,“ řekl Adam Scheinherr.
V plánu je 244 projektů, na kterých chce město v následujících pěti letech minimálně začít pracovat. „Většina z nich je nyní již zahájená, a to v přípravné projektové fázi,“ řekl Adam Scheinherr. Mezi zahájenými projekty jmenoval mimo jiné prodloužení tramvajových tratí z Barrandova do Slivence, z Modřan na Libuš a od Divoké Šárky na Dědinu, zahájení geologického průzkumu stavby metra D nebo přípravu dostavby městského okruhu navazujícího na tunel Blanka.
Mezi projekty, na kterých práce zatím nezačaly, je pak mimo jiné bezbariérové zpřístupnění stanic metra C Opatov, na trase B Invalidovny a na lince A Jiřího z Poděbrad. „Jsou to všechno nákladné věci okolo 200 milionů korun,“ řekl Adam Scheinherr.
Celkem dokument zahrnuje projekty za asi 122,8 miliardy Kč. Nejedná se ale o projekty a finance, které by vydala pouze Praha, ale rovněž například Středočeský kraj nebo stát prostřednictvím Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která bude stavět trať na Kladno.
Souběžně se schválením plánu vzniká pracovní skupina, která bude řešit financování projektů a povede ji náměstek primátora pro finance Pavel Vyhnánek.
Zmíněný v květnu schválený plán udržitelné mobility počítá s dostavbou silničních okruhů a metra či rozvojem železnice. Dokument rovněž navrhuje, jak by mělo město postupovat v otázkách rozvoje silniční sítě, parkování, MHD a podpory cyklistiky. Vedení města by z něho mělo vycházet při rozhodování, přijetí plánu je také podmínkou pro čerpání evropských dotací na dopravní projekty.
(čtk)
Ilustrační foto: Wikimedia/Tomáš Sedlecký