26. září 2002
Srpnové ničivé záplavy v České republice vytlačily na určitou dobu z centra pozornosti dopravní veřejnosti řadu otázek, o nichž se ještě krátce před nimi živě diskutovalo. O některých z nich, jako například o kabotáži v zemích Evropské unie, liberalizaci povolovacího řízení či výkonu státního odborného dozoru, jsme hovořili s ředitelem Odboru silniční dopravy Ministerstva dopravy a spojů ČR ing. Ondřejem Šťastným.
„Jaký je poslední stav předvstupních rozhovorů mezi Českou republikou a Evropskou unií v oblasti silniční dopravy? Byl zaznamenán nějaký posun v otázce kabotáže?“
„Přestože ČR již splnila všechny podmínky unie v oblasti dopravy, Kapitola 9 – Dopravní politika stále ještě nebyla uzavřena. Jak známo, Evropská unie k této problematice vydala poziční dokument, který na jedné straně v oboru silniční dopravy konstatuje připravenost ČR a potvrzuje volný pohyb nákladních vozidel mezi zeměmi unie, na straně druhé však současně počítá s přechodným obdobím pro provádění vnitrostátní dopravy v jednotlivých zemích (kabotáž), a to po dobu dvou let (s možností prodloužení o další dva roky, případně – se souhlasem celé unie – ještě o další rok). V tomto pozičním dokumentu unie nicméně také jednoznačně potvrdila, že na základě bilaterálních jednání a dohod má česká strana možnost tuto oblast liberalizovat či částečně liberalizovat i dříve. Při jednáních mezinárodních smíšených komisí o silniční dopravě jsme již tuto problematiku konzultovali a některé strany nám naznačily, že jejich země by skutečně byly ochotny o kabotáži, respektive příslušných kvótách povolení jednat již od začátku vstupu ČR do EU.“
„O které země se konkrétně jedná?“
„Vyzdvihl bych především jednání s německou stranou, která počítá s tím, že by ihned po vstupu ČR do EU určité kontingenty kabotážních povolení pro české dopravce uvolnila. Obdobná stanoviska jsme zaznamenali i při jednáních s Belgií, Dánskem, Španělskem a Švédskem. Určité problémy lze zřejmě očekávat v případě Rakouska, na příslušné jednání zatím čekáme. Striktní dopravní politika této země nám bude zřejmě plynulejší náběh otevírání trhů poněkud komplikovat. Myslím si však, že kabotáž sama o sobě pro české dopravce nepředstavuje zásadní otázku.
Vedle postupného uvolňování kabotáže ihned po vstupu se při jednáních snažíme dosáhnout především postupného otvírání dopravního trhu Evropské unie již před vstupem České republiky. Základní podmínkou je i v tomto případě uzavření Kapitoly 9, jehož bychom – jak předpokládáme – mohli dosáhnout ještě do konce letošního roku. MDS samozřejmě souhlasí s požadavky českých dopravců na rovnoprávné podmínky v oblasti silniční dopravy, ale jsme si vědomi toho, že se určitým omezením pravděpodobně nevyhneme. A bylo by bezesporu škoda, kdyby se některé naše strnulé postoje staly překážkou v jednáních o mezinárodních vstupních povoleních, která se mají uskutečnit ještě letos.“
Některé strany nám naznačily, že jejich země by skutečně byly ochotny o kabotáži, respektive příslušných kvótách povolení jednat již od začátku vstupu ČR do EU
„Situace na hraničních přechodech se po srpnových záplavách velmi zkomplikovala. Avšak již předtím měli dopravci k jejich fungování řadu výhrad…“
„S dlouhodobějším omezením v důsledku povodní bude nutné počítat na hraničním přechodu Cínovec, kde na německé straně došlo ke stržení mostu. V důsledku výpadku odbavovací kapacity tohoto přechodu (tedy v průměru 1500 vozidel denně) jsou ostatní přechody na severu České republiky pochopitelně přetíženy. Do jisté míry k tomu přispělo i dočasné uzavření linky kombinované dopravy Lovosice-Drážďany.
Bylo by bezesporu škoda, kdyby se některé naše strnulé postoje staly překážkou v jednáních o mezinárodních vstupních povoleních, která se mají uskutečnit ještě letos
Pro řešení této situace byla ustavena pracovní skupina složená ze zástupců Generálního ředitelství cel, ministerstva dopravy a spojů a Policie ČR, která projednala některá opatření, například zprovoznění dalších hraničních přechodů pro nákladní dopravu, navýšení počtu vlaků po zprovoznění linky Ro-La, případně i úpravu zákazu jízdy v oblasti hraničních přechodů.“
„Dopravci měli výhrady také například ke způsobu vybírání poplatků na odstavných parkovištích…“
„Vybudovaný systém odstavných parkovišť u některých hraničních přechodů neplní svou funkci. Vznikaly zde i tendence využít úřední regulace vozidel pouze k ekonomickým zájmům jejich provozovatelů. Například u parkovišť u hraničních přechodů Rozvadov a Folmava měl provozovatel zpoplatňovat pouhý průjezd vozidla i přesto, že službu rozřaďování vozidel celní úřady nežádaly. Na počátku září se však uskutečnilo jednání, na němž byl dohodnut další postup pro využití parkovišť, konkrétně omezení úředního odklonu na parkoviště a možnost jeho dobrovolného využití. Nemělo by tedy již docházet k tomu, že by dopravci museli zbytečně platit pouze za průjezd.“
„Dopravci měli ještě v nedávné době také řadu připomínek k výkonu státního odborného dozoru. Došlo v této oblasti již k nápravě?“
„Právě se připravuje návrh státního rozpočtu pro příští rok, v němž již bude zahrnuto financování nového systému státního odborného dozoru v silniční dopravě. Jedná se konkrétně o provoz mobilních výjezdových skupin a centrální kontrolní jednotky při ministerstvu dopravy a spojů. Potřebná částka již do rozpočtu zahrnuta byla a doufáme, že vláda návrh o tyto položky nebude krátit. Pokud bude návrh schválen, bude možné již od ledna příštího roku celý tento systém nastartovat. Počítá se s tím, že výjezdové skupiny budou vybaveny potřebnou technikou a že se personálně rozšíří ‚Centrum služeb silniční dopravy‘, které bude činnost výjezdových skupin zajišťovat. Počítáme rovněž s posílením počtu pracovníků na úrovni krajů minimálně o jednu osobu, která se bude zabývat pouze státním odborným dozorem v silniční dopravě.
Právě se připravuje návrh státního rozpočtu pro příští rok, v němž již bude zahrnuto financování nového systému státního odborného dozoru v silniční dopravě
Tím by měly být vytvořeny podmínky, umožňující stávající systém kontrol zkvalitnit a jejich počet podstatně zvýšit. Koncepce byla upravena také v souladu s reformou státní správy (tj. přenesením kompetencí pro SOD na kraje). Přestože vláda o nové koncepci rozhodla svým usnesením č. 171 již 20. února a byl zpracován a schválen konkrétní harmonogram náběhu, nepodařilo se ministerstvu dopravy a spojů na její realizaci v letošním roce získat potřebné finanční prostředky.“
„Koncepci tohoto systému jste připravovali sami nebo ve spolupráci se zahraničním partnerem?“
„Koncepci jsme připravovali ve spolupráci s nizozemskou projekční firmou NEA, která na základě našeho zadání zpracovala návrh. Tento návrh jsme potom upravili tak, aby vyhovoval současné struktuře státní správy – původně byl vyhotoven podle členění na okresy, a proto jej bylo třeba upravit tak, aby mohl být státní odborný dozor organizován na úrovni krajských úřadů. Vycházeli jsme však i z dalších zahraničních zkušeností. Například před dvěma lety zorganizovala francouzská strana pro české pracovníky instruktážní kontrolní akce přímo v terénu a poskytla nám tak vlastně jeden z prvních modelů pro zpracování nové koncepce výkonu státního odborného dozoru. Spolupráci, kterou nepochybně využijeme, nabízí i německá strana.“
Počítáme rovněž s posílením počtu pracovníků na úrovni krajů minimálně o jednu osobu, která se bude zabývat pouze státním odborným dozorem v silniční dopravě
„Uplatňování státního odborného dozoru vůči zahraničním dopravcům vázlo mimo jiné i na tom, že policie nemohla vybírat kauce…“
„Dnes již lze s vybíráním kaucí začít. Máme připraveny platební výměry, jsou známa platební místa, odstavná parkoviště atd. Vše je připraveno, zbývá pouze dohodnout konečnou realizaci s Policií ČR.“
„Jaká bude při kontrolách dělba práce a kompetencí mezi ministerstvem dopravy a policií?“
„MDS, respektive centrální kontrolní jednotka zřízená při odboru silniční dopravy, bude celý systém metodicky řídit a bude při kontrolách působit jako vrchní státní odborný dozor. V oblasti silniční nákladní dopravy bude tedy dohlížet na výkon kontrol prováděných správními úředníky na silnicích a bude přítomna také při dohlídkách u dopravců. Pouze v mezinárodní autobusové dopravě má MDS kompetenci provádět vlastní odborný dozor.
Dnes již lze s vybíráním kaucí začít. Máme připraveny platební výměry, jsou známa platební místa i odstavná parkoviště
Policie pro nás pochopitelně vystupuje při silničních kontrolách jako důležitý partner, protože pouze ona je oprávněna zastavit vozidlo na silnici a kontrolovat je. Pracovníci mobilních kontrolních jednotek budou průběh kontroly zajišťovat po odborně-technické stránce.“
Milan Frydryšek