Transpotec & Logitec Verona

Veronský veletrh se stále více rozhlíží do střední a východní Evropy)

Veronský veletrh se postupně vyvinul v událost, kterou obor silniční nákladní dopravy v Evropě očekává s napětím, konstatoval při otevření letošního ročníku mezinárodního odborného veletrhu dopravní techniky, intermodálních služeb a logistiky Transpotec
& Logitec jeho předseda Ferrucio Macola. Letošní, v pořadí již osmý ročník veletrhu se ve veronském výstavním areálu uskutečnil ve dnech 25. až 28. dubna. Na ploše přes 150 tisíc m2 na něm své produkty představilo 450 přímých vystavovatelů reprezentujících více než 800 společností.
Ferrucio Macola dále konstatoval, že Itálie je stále více „kolonizována“ dopravními firmami z Německa, Španělska a Francie, které během posledního roku zvýšily svůj podíl na italském trhu na 22 procent. „Proto se musíme stále více ohlížet po zákaznících ze zemí střední a východní Evropy, včetně České republiky a Slovenska,“ řekl. A silná interna-
cionalizace a zaměření na země na východ od Německa byla také pro letošní ročník veletrhu skutečně charakteristická. V rámci veletrhu například představitelé italských profesních svazů silničních dopravců jednali se zástupci obdobných ruských a rumunských asociací.
V centru bohatého doprovodného programu bylo naopak rokování o oslabování pozice italské silniční dopravy v Evropě a nedostatečné podpoře oboru ze strany italských politiků. Vedle toho se však ve World Trade Center na veronském výstavišti vedly intenzivní rozhovory také o budoucnosti celého oboru dopravy v mezinárodním měřítku. Mezinárodní konferenci „Bezprostředně po Barcelonské deklaraci z roku 1995; co musí Evropská komise učinit v zájmu rozvoje dopravy ve Středomoří?“ doprovodilo například i první mezinárodní setkání pracov-ní skupiny pro dopravu ve východním Středomoří a v Černém moři Co.Me.Tra. Mezi další ústřední témata patřila bezpečnost a ochrana životního prostředí, rozvoj inteligentních dopravních systémů, využití internetu v dopravě a problémy evropské logistiky v době globalizace.
Více intermodální dopravy a logistiky
Význam severoitalského regionu Veneto a zvláště pak jeho metropole – půlmiliónové Verony – pro dopravu a logistiku celého Apeninského poloostrova se stále zvyšuje. Nedaleký intermodální terminál Quadrante Europa Verona je největší v Itálii a jeho spádová oblast zahrnuje i nedaleké letiště Catullo a vnitrozemský přístav Mantuas. Terminál umístěný u brennerské cesty v centru pádské hospodářské aglomerace vážně ohrožuje i dosud vedoucí roli Milána.
To se projevilo i v bohatším zastoupení operátorů intermodální dopravy a logistických služeb na letošním ročníku veletrhu. Pro logistiku byl dokonce poprvé v historii veletrhu vyhrazen celý pavilón. Těžiště akce nicméně nadále tvořily expozice všech předních evropských výrobců nákladních a užitkových vozidel a prezentace návěsů, přívěsů, nástaveb a vybavení a speciální techniky. V této oblasti veletrh i letos potvrdil své zvláštní postavení. V neposlední řadě i díky tomu, že narozdíl od trhu osobních vozidel je italský trh užitkových vozidel na vzestupu. Potvrzují to i výsledky za první dva měsíce letošního roku: prodej vozidel do 3,5 tuny vykázal meziroční nárůst o 15 procent, odbyt nákladních vozidel se zvýšil o šest procent a vozidel pro stavebnictví dokonce o plných 23 procent.
Luboš Spálovský 


spinner