16. května 2002
Veronský veletrh se postupně vyvinul v událost, kterou obor silniční
nákladní dopravy v Evropě očekává s napětím, konstatoval při
otevření letošního ročníku mezinárodního odborného veletrhu dopravní
techniky, intermodálních služeb a logistiky Transpotec
& Logitec jeho předseda Ferrucio Macola. Letošní, v pořadí již osmý
ročník veletrhu se ve veronském výstavním areálu uskutečnil ve dnech
25. až 28. dubna. Na ploše přes 150 tisíc m2 na něm své produkty
představilo 450 přímých vystavovatelů reprezentujících více než
800 společností.
Ferrucio Macola dále konstatoval, že Itálie je stále více
„kolonizována“ dopravními firmami z Německa, Španělska a Francie,
které během posledního roku zvýšily svůj podíl na italském trhu na
22 procent. „Proto se musíme stále více ohlížet po zákaznících ze
zemí střední a východní Evropy, včetně České republiky a Slovenska,“
řekl. A silná interna-
cionalizace a zaměření na země na východ od Německa byla také pro
letošní ročník veletrhu skutečně charakteristická. V rámci veletrhu
například představitelé italských profesních svazů silničních dopravců
jednali se zástupci obdobných ruských a rumunských asociací.
V centru bohatého doprovodného programu bylo naopak rokování
o oslabování pozice italské silniční dopravy v Evropě a nedostatečné
podpoře oboru ze strany italských politiků. Vedle toho se však ve World
Trade Center na veronském výstavišti vedly intenzivní rozhovory také
o budoucnosti celého oboru dopravy v mezinárodním měřítku. Mezinárodní
konferenci „Bezprostředně po Barcelonské deklaraci z roku 1995; co musí
Evropská komise učinit v zájmu rozvoje dopravy ve Středomoří?“
doprovodilo například i první mezinárodní setkání pracov-ní skupiny pro
dopravu ve východním Středomoří a v Černém moři Co.Me.Tra. Mezi další
ústřední témata patřila bezpečnost a ochrana životního prostředí,
rozvoj inteligentních dopravních systémů, využití internetu v dopravě a
problémy evropské logistiky v době globalizace.
Více intermodální dopravy a logistiky
Význam severoitalského regionu Veneto a zvláště pak jeho metropole –
půlmiliónové Verony – pro dopravu a logistiku celého Apeninského
poloostrova se stále zvyšuje. Nedaleký intermodální terminál Quadrante
Europa Verona je největší v Itálii a jeho spádová oblast zahrnuje
i nedaleké letiště Catullo a vnitrozemský přístav Mantuas. Terminál
umístěný u brennerské cesty v centru pádské hospodářské aglomerace
vážně ohrožuje i dosud vedoucí roli Milána.
To se projevilo i v bohatším zastoupení operátorů intermodální dopravy
a logistických služeb na letošním ročníku veletrhu. Pro logistiku byl
dokonce poprvé v historii veletrhu vyhrazen celý pavilón. Těžiště akce
nicméně nadále tvořily expozice všech předních evropských výrobců
nákladních a užitkových vozidel a prezentace návěsů, přívěsů,
nástaveb a vybavení a speciální techniky. V této oblasti veletrh i letos
potvrdil své zvláštní postavení. V neposlední řadě i díky tomu, že
narozdíl od trhu osobních vozidel je italský trh užitkových vozidel na
vzestupu. Potvrzují to i výsledky za první dva měsíce letošního roku:
prodej vozidel do 3,5 tuny vykázal meziroční nárůst o 15 procent, odbyt
nákladních vozidel se zvýšil o šest procent a vozidel pro stavebnictví
dokonce o plných 23 procent.
Luboš Spálovský