Pohledávky opraven

Vicepremiér Vladimír Špidla počítá i se stávkou železničářů

Vicepremiér a předseda ČSSD Vladimír Špidla počítá i s tím, že by odbory mohly stávkovat na podporu železničních opraven, které stále rostoucí pohledávky u Českých drah přivedly na pokraj krachu. Na konci dubna řekl, že považuje nátlakové akce a stávky za součást sociálního dialogu. Stávkou pohrozilo Odborové sdružení železničářů (OSŽ).
Vladimír Špidla, který je také předsedou Rady hospodářské a sociální dohody, by přesto byl raději, kdyby se stávka neuskutečnila a kdyby se podařilo nalézt východisko prostřednictvím dialogu. „Myslím si, že najdeme nějaká minimálně dílčí řešení,“ řekl.
Nebude-li dluh drah u opraven, který se pohybuje kolem 800 miliónů Kč, vyřešen do konce května, chce OSŽ uspořádat akci „Nárazník“, do níž by se měly zapojit všechny základní organizace odborové centrály formou mítinků v nejrůznějších městech po celé republice.
Vladimír Špidla připustil, že dílčím řešením by mohlo být odkoupení zhruba půlmiliardové pohledávky Českých drah u bývalých Jugoslávských železnic Konsolidační agenturou. O tomto řešení v tomto týdnu po uzávěrce DN jednala vláda.
Odboráři chtějí navštěvovat volební mítinky vládní ČSSD a na nich se domáhat řešení. Akce Nárazník bude podle místopředsedy OSŽ Jiřího Kratochvíla posledním varováním. „Nebude-li ani pak krizová situace železničních opraven za přispění státu vyřešena, bude následovat stávka,“ řekl.
K nejznámějším stávkám na dráze patří zastavení veškeré železniční dopravy v únoru roku 1997. Protest skončil
8. února dohodou pod patronátem tehdejšího lidoveckého předsedy Josefa Luxe. Odboráři nestávkovali kvůli mzdám, ale proti nešvarům na dráze, které provázely její restrukturalizaci. Stávka stála funkci generálního ředitele Rudolfa Mládka.

(čtk) 

spinner