9. května 2002
Vicepremiér a předseda ČSSD Vladimír Špidla počítá i s tím, že by
odbory mohly stávkovat na podporu železničních opraven, které stále
rostoucí pohledávky u Českých drah přivedly na pokraj krachu. Na konci
dubna řekl, že považuje nátlakové akce a stávky za součást sociálního
dialogu. Stávkou pohrozilo Odborové sdružení železničářů (OSŽ).
Vladimír Špidla, který je také předsedou Rady hospodářské a sociální
dohody, by přesto byl raději, kdyby se stávka neuskutečnila a kdyby se
podařilo nalézt východisko prostřednictvím dialogu. „Myslím si, že
najdeme nějaká minimálně dílčí řešení,“ řekl.
Nebude-li dluh drah u opraven, který se pohybuje kolem 800 miliónů Kč,
vyřešen do konce května, chce OSŽ uspořádat akci „Nárazník“, do
níž by se měly zapojit všechny základní organizace odborové centrály
formou mítinků v nejrůznějších městech po celé republice.
Vladimír Špidla připustil, že dílčím řešením by mohlo být odkoupení
zhruba půlmiliardové pohledávky Českých drah u bývalých Jugoslávských
železnic Konsolidační agenturou. O tomto řešení v tomto týdnu po
uzávěrce DN jednala vláda.
Odboráři chtějí navštěvovat volební mítinky vládní ČSSD a na nich se
domáhat řešení. Akce Nárazník bude podle místopředsedy OSŽ Jiřího
Kratochvíla posledním varováním. „Nebude-li ani pak krizová situace
železničních opraven za přispění státu vyřešena, bude následovat
stávka,“ řekl.
K nejznámějším stávkám na dráze patří zastavení veškeré
železniční dopravy v únoru roku 1997. Protest skončil
8. února dohodou pod patronátem tehdejšího lidoveckého předsedy Josefa
Luxe. Odboráři nestávkovali kvůli mzdám, ale proti nešvarům na dráze,
které provázely její restrukturalizaci. Stávka stála funkci generálního
ředitele Rudolfa Mládka.
(čtk)