Transformace Českých drah

Vláda formálně založila akciovou společnost České dráhy

Odstupující vláda minulý týden formálně založila státem stoprocentně vlastněnou akciovou společnost České dráhy, když schválila zakladatelskou listinu společnosti a její stanovy. Podnik, který bude provozovat železniční dopravu na státní dopravní cestě, by měl vzniknout od ledna příštího roku, uvedl po posledním zasedání vlády ministr dopravy Jaromír Schling.

Vedle akciové společnosti vznikne státní podnik Správa železniční dopravní cesty, jenž bude vlastnit koleje a majetek drah, který ČD nepotřebují k provozu dopravy. Na státní podnik, o jehož založení bude nový kabinet rozhodovat zřejmě v srpnu, přejde i většina závazků ČD.

Nově vznikající akciová společnost České dráhy získá pro svou činnost majetek v účetní hodnotě 39,5 miliardy Kč. Základní kapitál firmy by měl činit 20 mili-ard Kč a bude na něj vydáno 20 akcií na jméno ve vlastnictví státu v nominální hodnotě jedné miliardy korun. Hodnota veškerého majetku, s nímž v současné době dráhy hospodaří, se pohybuje kolem sta miliard Kč.

Založením akciové společnosti se odstupující vláda zabývala již dvakrát a pokaždé projednávání návrhu přerušila a vrátila jej ministru Jaromíru Schlingovi k dopracování. Návrh stanov kritizovali i představitelé odborů, kterým se nelíbily nevyjasněné kompetence mezi pětičlenným představenstvem, jež má tvořit nejvyšší management podniku, a devítičlennou dozorčí radou složenou ze zaměstnanců a lidí nominovaných ministerstvem dopravy. Podle odborů má představenstvo příliš velké pravomoci.

Podle Jaromíra Schlinga vznikne vedle představenstva a dozorčí rady ještě sedmičlenný řídící výbor, který bude vykonávat vlastnická práva státu. V představenstvu podle vládou schváleného návrhu zasednou generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený, jeho náměstci Ivo Malina a Jan Bukač a vrchní ředitelé Jan Komárek a Jaroslav Kocourek. V dozorčí radě budou například odboroví předáci Jaromír Dušek, Jiří Kratochvíl a Kurt Mužík, dále pak náměstek ministra dopravy Pavel Stoulil, bývalý náměstek Karel Sellner, Jiří Sedláček, Josef Bárta, Petr Pospíchal a Jaromír Kuča.

V řídicím výboru zasednou vedle Pavla Stoulila ještě náměstek ministra dopravy Jiří Matějovič a Jaroslav Soušek a Ján Dzvoník, rovněž z ministerstva dopravy a spojů. Dále pak Jiří Volf z ministerstva financí, Josef Jarabica z ministerstva průmyslu a obchodu a Jan Stejskal z ministerstva pro místní rozvoj.

Akciová společnost bude zpočátku zcela ve vlastnictví státu a její akcie budou omezeně převoditelné. Bude však moci zakládat dceřiné firmy se soukromými subjekty. Jednou z dceřiných společností by měla být cestovní kancelář ČD, dále železniční spedice, společnost udržující dopravní cestu či společný podnik s železničními opravnami. I jako obchodní firma se při zadávání zakázek bude řídit zákonem platným pro státní organizace.

Způsob transformace drah kritizují někteří odborníci, kteří se přiklánějí k privatizaci tratí a převodu provozu do soukromých rukou. Asi nejblíže k tuzemskému modelu má pojetí transformace ve Francii, kde se od roku 1997 rovněž oddělily správa železniční infrastruktury od provozu. Železnice SNCF však stále provoz na dopravní infrastruktuře ří­dí.

(čtk)

spinner