20. prosince 2001
Vláda předpokládá, že se podaří obnovit námořní dopravu pod českou
vlajkou. „Snažíme se k tomu vytvořit všechny podmínky,“ uvedl ministr
dopravy a spojů Jaromír Schling poté, co kabinet na začátku minulého
týdne schválil krátkodobý koncepční materiál na řešení situace ve
vnitrozemské a námořní plavbě.
Česká republika v současné době nemá žádné vlastní námořní
loďstvo, protože tuzemský rejdař Česká námořní plavba, ovládaná
firmami spojenými s Viktorem Koženým, do konce roku 1998 všech 16 lodí
prodala. Většina z nich se již před tím plavila pod maltskou vlajkou.
Podle Jaromíra Schlinga lze nicméně předpokládat, že nové lodě, které
by pluly pod českou vlajkou, Česká republika získá v rámci deblokace
ruského dluhu.
V oblasti vnitrozemské plavby je podle ministra vzhledem k ekologičnosti
vnitrozemské vodní dopravy vhodné zejména na Labi vytvořit takové
podmínky, aby byla vodní cesta bez problémů po většinu roku splavná.
O výstavbě nových plavebních stupňů na dolním Labi by mělo v lednu
vydat stanovisko ministerstvo životního prostředí. V České republice je
dnes přes tři sta kilometrů vodních cest.
(Hlavní zásady „Návrhu řešení současné situace ve vnitrozemské a
námořní plavbě ČR“ zveřejníme na začátku příštího roku.)
(čtk)