17. října 2002
Němečtí sociální demokraté (SPD) a Zelení se minulý týden při jednání o nové koaliční smlouvě dohodli na definitivním zastavení výstavby labské vodní cesty na německém území. Informoval o tom spolupředseda Zelených Fritz Kuhn. Rozhodnutí je výsledkem ebat, které v zemi vyvstaly po srpnových katastrofálních záplavách.
Koaliční smlouva, která má být hotova do konce tohoto týdne, zakotví i to, že se v SRN nebudou stavět nové plavební stupně ani na Dunaji a Sále, která je přítokem Labe. Staronoví koaliční partneři si přejí, aby spolková vláda získala více kompetencí v rozhodování o vodních cestách, neboť dělba pravomocí mezi federací a německými zeměmi dosud nebyla příliš jasná.
Plány další regulace Labe na německém území vláda pozastavila hned po povodních a původně se měly přehodnotit počátkem příštího roku. Zastavením výstavby SPD vyšla vstříc požadavkům Zelených a ekologických organizací. Fritz Kuhn oznámil, že se tak dospěje k lepší ochraně lužních lesů v Polabí a přispěje k protipovodňové ochraně.
Ministr dopravy Kurt Bodewig z SPD dosud odmítal opatření pro další podporu vnitrozemské plavby zastavit. Dostával se tak do konfliktu s ministrem životního prostředí za Zelené Jürgenem Trittinem, který považuje přizpůsobování říčního koryta lodní dopravě za hospodářsky nesmyslné. „Když nebudeme přepravovat zboží po řekách, skončí se všemi ekologickými důsledky na silnicích,“ varoval naopak Kurt Bodewig.
Proti dohodě německých koaličních partnerů o definitivním zastavení výstavby labské vodní cesty vzápětí po zveřejnění informace ostře protestovala spolková země Sasko-Anhaltsko, jejíž představitelé takové rozhodnutí považují za „ekonomicky nezodpovědné a z dopravního hlediska za neekologické“.
„Jde o nezodpovědné poškozování hospodářství naší spolkové země,“ prohlásil sasko-anhaltský ministr hospodářství Horst Rehberger v Magdeburku. Od začátku 90. let zde investovaly soukromé podniky na 600 miliónů € do říčních přístavů a překládacích zařízení, a vytvořily tak v Sasku-Anhaltsku tisíce pracovních míst. To vše je nyní bezprostředně ohroženo, dodal. (čtk)