20. ledna 2020, čtk
21.1. - Ministr dopravy Vladimír Kremlík po tři čtvrtě roce končí ve funkci. Jeho odvolání v pondělí navrhl premiér Andrej Babiš, Vladimír Kremlík podle něj manažersky nezvládl kritizovanou zakázku na informační systém pro elektronické dálniční známky. Vedením resortu chce Andrej Babiš pověřit vicepremiéra, ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka, obě ministerstva by se mohla výhledově spojit. Prezident Miloš Zeman se změnami souhlasí. Jde o osmou výměnu v Babišově vládě za zhruba rok a půl její existence. Karel Havlíček by měl být uveden do funkce ministra dopravy pravděpodobně v pátek dopoledne.
Zakázku na informační systém a e-shop pro elektronické dálniční známky za 401 milionů Kč získala od Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) bez soutěže společnost Asseco Central Europe. Způsob přidělení a cenu zakázky kritizuje opozice, zásadně se nelíbí i Andreji Babišovi. "Není možné takto nakládat s prostředky daňových poplatníků a není možné, aby úředníci, když máme zákon o státní službě, si dělali, co chtějí," vysvětlil rozhodnutí Anderj Babiš.
Premiér řekl, že s Vladimírem Kremlíkem o zakázce mluvil včera ráno a v názorech na kauzu se nadále rozcházejí. Andreji Babišovi mimo jiné vadí, že vláda nedostala informace předem. "Mluvil jsem s panem ministrem, nepřipouští si chybu. Je pracovitý, ale zkrátka tento projekt nezvládl," uvedl premiér. Včera Andrej Babiš jednal také s podnikatelem v informačních technologiích Tomášem Vondráčkem, který organizuje vytvoření e-shopu na elektronické dálniční známky pro stát zdarma. Podle Tomáše Vondráčka se stát pokusí zakázku na systém elektronických dálničních známek zrušit, případně výrazně zredukovat.
Vladimír Kremlík nechtěl zakázku zrušit, protože jeho prioritou bylo spustit elektronické dálniční známky bez zdržení, uvedl v tiskové zprávě. Rozhodnutí Andreje Babiše respektuje. "Věřil jsem SFDI, že má takovou zakázku absolutně pod kontrolou, a SFDI mě o tom opakovaně ujistil. Proto jsem také premiérovi oponoval v otázce ukvapeného zrušení celé zakázky," napsal včera končící ministr.
Rezignaci by měli zvážit i Tomáš Čoček a Zbyněk Hořelica
Podle Andreje Babiše by měl zvážit rezignaci první náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček a ředitel SFDI Zbyněk Hořelica. Premiér několikrát zdůraznil, že SFDI o zakázce neinformoval, a to ani vlastní dozorčí radu. "Ta instituce nefunguje dobře a je to třeba zásadně změnit," řekl. Tomáš Čoček reagoval na prohlášení Andreje Babiše včera tak, že chce nového ministra dopravy seznámit "s celkovou situací". K možnosti své rezignace se nevyjádřil.
Karel Havlíček včera řekl, že nějaké personální změny na ministerstvu dopravy určitě uskuteční. Konkrétní být vzhledem k tomu, že ještě nebyl ani uveden do funkce, nechtěl. "Postupně si tam chci najít lidi, kteří budou nejen odborně schopní, ale také kterým můžu věřit," dodal.
Premiér očekává, že Karel Havlíček bude funkci šéfa dopravy zastávat trvale. Změna může podle něj být základem fúze ministerstev dopravy a průmyslu. "Dříve jsme měli ministerstvo hospodářství, ze kterého se vyčlenila doprava, ministerstvo pro místní rozvoj a průmysl," poukázal Andrej Babiš. Podle Karla Havlíčka může být spojení resortů ku prospěchu, potkávají se u mnoha procesů, včetně například stavebnictví. Tím, že povede oba resorty, ministerstva v žádném případě bita nebudou, řekl Karel Havlíček. Zástupci oborových asociací míní, že spojení ministerstev může dávat smysl. Upozornili ale na rozsáhlou agendu obou úřadů a vytíženost Karla Havlíčka.
Konec ministra byl podle opozice nezbytný
Odvolání Vladimíra Kremlíka podle většiny sněmovní opozice dokládá, že Andrej Babiš nedokáže sestavit jím slibovanou vládu odborníků. Konec ministra byl po fiasku s e-shopem na dálniční známky nezbytný, uvedli předsedové opozičních stran. „Lidé by jistě přivítali, kdyby Babiš místo opakovaného hašení průšvihů svých neschopných ministrů v dopravě konečně něco dokázal postavit a vybudovat,“ napsal na twitteru šéf ODS Petr Fiala. Podle předsedy Pirátů Ivana Bartoše mizí každý rok stovky milionů korun v předpotopních IT systémech také v dalších resortech.
Šéf ČSSD Jan Hamáček uvedl, že je právem koaličního partnera měnit své ministry. Andrej Babiš ho o rozhodnutí předem informoval.
Konec Vladimíra Kremlíka dokazuje podle prvního místopředsedy ODS a bývalého ministra dopravy Zbyňka Stanjury, že premiér při výběru ministrů opakovaně sáhl vedle. "Další důkaz naprosto zoufalé personální politiky předsedy vlády. Ačkoliv ho (Kremlíka) Andrej Babiš od začátku označoval za profesionála, jeho působení na ministerstvu bylo amatérské. Naprosto zpackaná a předražená zakázka na e-shop na dálniční známky byla jen třešničkou na dortu," sdělil Zbyněk Stanjura.
Část opozice připomněla někdejší předvolební billboard ANO z doby, než se hnutí dostalo do vlády, s tváří šéfa ANO Andreje Babiše a výrokem, že stát řídí nemehla. "Toto jeho (Babišovo) tvrzení je dnes pravdivější než kdy jindy. Akorát nás řídí jeho nemehla," uvedla na twitteru předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová. "Premiér odvolá dalšího ministra, který nesplnil jeho slib, že tady bude vládnout vláda odborníků. Ministerstvo dopravy asi řídila nemehla. Ale to nezakrývá hlubší problém. Andrej Babiš a jeho hnutí neumí řídit tuto zemi," sdělil na twitteru předseda Starostů a nezávislých Vít Rakušan.
Sám Andrej Babiš by měl podle opozice přijmout zodpovědnost za stav ministerstva dopravy. "Další důkaz naprosté neschopnosti hnutí ANO řídit resort dopravy. Ministerstvo a podřízené organizace jsou v rozvalu. Takhle se fakt té potřebné dopravní infrastruktury nedočkáme," uvedl na sociální síti předseda lidovců Marek Výborný. "Premiér Babiš vyhodí ministra dopravy, ředitele SFDI. Ale svou zodpovědnost za stav dopravy v ČR si po šesti letech, kdy řídí jeho ANO ministerstvo dopravy, premiér nepřizná," sdělil na twitteru místopředseda STAN Petr Gazdík.
Spojení MD a MPO může dávat podle odborníků smysl, agenda je však rozsáhlá
Spojení ministerstev dopravy a průmyslu může dávat smysl, problémem však je, že agenda obou úřadů je velmi rozsáhlá. Shodli se na tom zástupci oborových asociací.
"Každý resort má mnoho problémů a velké agendy, které je potřeba v následujícím období uskutečnit, proto máme obavy, zda v takto krátkém čase bude, ačkoliv pan ministr Havlíček je multifunkční a mimořádně pracovitý, vůbec možné v jedné osobě dva resorty uřídit," řekl mluvčí Hospodářské komory Miroslav Diro.
Rozhodnutí premiéra podle něj komora bere na vědomí a respektuje ho. "Z dlouhodobého hlediska myšlenka sloučit ministerstva dopravy a průmyslu a obchodu s tím, že by vzniklo jedno ministerstvo hospodářství, které zahrnuje průmysl, obchod a dopravu, není úplně nesmyslná, ale k tomu je potřeba realizovat mnoho legislativních i procesně organizačních kroků," sdělil Miroslav Diro.
Výkonný ředitel Svazu dopravy ČR Petr Kašík uvedl, že dopravě v minulosti dlouhodobě chyběla stabilita. "Bohužel za této vlády se situace opakuje a máme již třetího ministra v průběhu necelých dvou let. Nový ministr Havlíček bohužel nemůže mít žádný čas hájení, protože je třeba řadu věcí dotáhnout a v dalších pokračovat. Další změna v čele tohoto resortu by byla katastrofou," zdůraznil.
K možnému sloučení ministerstev podle něj není možné přistupovat pouze na základě aktuálních personálních změn. "Pokud by snad k němu mělo dojít, nemůže se jednat pouze o sloučení vrcholných funkcí, ale o koncepční změnu rozhodovacích procesů včetně revize odborných agend," řekl.
Myšlenku na společné ministerstvo úplně nezavrhuje generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř. Uvedl, že personální řešení je v rukou Andreje Babiše. "Pro nás je důležité, aby se nezpomalila jednání s vládou o kritické situaci českých kamionových dopravců, která nyní vedeme. Potřebují pomoci právě teď, nemohou další měsíce čekat. Ministerstva průmyslu i dopravy mají širokou a objemnou agendu, proto by případné kroky k jejich slučování měly být dobře zváženy a případně zredukována současná agenda každého z nich," uvedl Vojtěch Hromíř.
Podle programového ředitele Svazu moderní energetiky Martina Sedláka může spojením dopravy a průmyslu vzniknout zajímavý celek ministerstva infrastruktury. "Pro očekávanou dekarbonizaci ekonomiky bude klíčová také oblast dopravy, která je dnes závislá na spotřebě ropy. Spojené síly mohou hledat správné recepty pro nástup čisté mobility, podporu rozvoje elektromobility nebo pohodlné veřejné dopravy," řekl.
Klíčem k rozvoji šetrné dopravy jsou podle něj inovace, které označil za základní kámen agendy Karla Havlíčka. Také Martin Sedlák ale připouští, že zůstává otázkou, zda bude mít současný ministr průmyslu na dvě široké oblasti infrastruktury dostatek kapacity.
Ministrem dopravy samostatné ČR bylo dosud 18 politiků
Jan Stráský (ODS), 30. prosince 1992 - 10. října 1995
Vladimír Budinský (ODS), 10. října 1995 - 4. července 1996
Martin Říman (ODS), 4. července 1996 - 2. ledna 1998
Petr Moos (nestraník), 2. ledna 1998 - 22. července 1998
Antonín Peltrám (ČSSD), 22. července 1998 - 26. dubna 2000
Jaromír Schling (ČSSD), 26. dubna 2000 - 15. července 2002
Milan Šimonovský (KDU-ČSL), 15. července 2002 - 16. srpna 2006
Aleš Řebíček (ODS), 4. září 2006 - 23. ledna 2009
Petr Bendl (ODS), 23. ledna 2009 - 8. května 2009
Gustav Slamečka (navržen ODS), 8. května 2009 - 13. července 2010
Vít Bárta (Věci veřejné), 13. července 2010 - 21. dubna 2011
Radek Šmerda, 21. dubna 2011 - 30. června 2011
Pavel Dobeš (LIDEM), 1. července 2011 - 3. prosince 2012
Zbyněk Stanjura (ODS), 12. prosince 2012 - 10. července 2013
Zdeněk Žák (nestraník), 10. července 2013 - 29. ledna 2014
Antonín Prachař (ANO), 29. ledna 2014 - 13. listopadu 2014
Dan Ťok (za ANO), 4. prosince 2014 - 30. dubna 2019
Vladimír Kremlík (za ANO), od 30. dubna 2019
Prezident Miloš Zeman včera přijal návrh premiéra Andreje Babiše na odvolání ministra dopravy Vladimíra Kremlíka. Akceptuje i návrh, aby ho ve funkci nahradil vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO).
(čtk)
Foto: MD, Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR
Na titulním snímku ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček, který má nově stát i v čele resortu dopravy. Na druhém snímku dosavadní ministr dopravy Vladimír Kremlík.