21. listopadu 2002
Přístav Hamburk je pro Českou republiku tradičně již od dob někdejšího Československa jedním z nejvýznamnějších evropských námořních přístavů. V dubnu roku 1990 uzavřeli představitelé hlavního města Prahy a svobodného a hanzovního města Hamburku partnerskou dohodu a krátce nato přístav v Praze otevřel i vlastní reprezentaci, která přispěla k bohaté spolupráci mezi Hamburkem a jeho českými partnery. Zatím posledním krokem v zájmu dalšího posílení vzájemných obchodních i podnikatelských aktivit se v květnu letošního roku stalo otevření hamburského obchodně-kulturního centra v Praze. O dosavadní spolupráci, hospodářském vývoji přístavu Hamburk a jeho plánech na další rozvoj jsme hovořili s prezidentem společnosti Hafen Hamburg Marketing dr. Jürgenem Sorgenfreiem.
„Před dvanácti lety byla v Praze otevřena reprezentační kancelář přístavu Hamburk. Jak se během tohoto období vyvíjela spolupráce s českými firmami a zasilateli a na jaké úrovni se podle vás nachází v současné době?“
„Z dnešního hlediska a po dvanácti letech činnosti zastoupení mohu prohlásit, že rozhodnutí zřídit českou reprezentaci přístavu v Praze bylo naprosto správné. Výsledky obchodu mezi Českou republikou a přístavem Hamburk jsou vynikající, také spolupráce mezi českými firmami a německými importéry a exportéry, a stejně tak i obchodními společnostmi, je trvale velmi dobrá. Díky tomu, že především železniční spojení Prahy s Hamburkem je na velmi vysoké úrovni, každoročně vykazujeme nové rekordní výsledky přepravy mezi ČR a Hamburkem. Vedoucí postavení v této oblasti zaujímá česko-německá společnost Metrans se sídlem v Praze.“
„Můžete uvést hlavní ekonomické a přepravní výsledky přístavu Hamburk v letošním roce? Jaký očekáváte vývoj v příštích dvanácti měsících?“
„Aktivity v přístavu se prudce rozvíjejí a v letošním roce jsme opět zaznamenali rekordní úroveň překladu námořního zboží. Očekáváme, že do konce roku se celkový překlad námořního zboží přiblíží 97 miliónům tun, což by představovalo meziroční nárůst o téměř šest procent. V případě kontejnerů jsme letos poprvé překonali hranici pěti miliónů TEU a tento rok by měl opět přinést dvouciferný nárůst objemu jejich překladu; výsledky za první tři čtvrtletí udávají nárůst o 13,1 procenta. Srovnatelného výsledku dosáhly jen Antverpy; všechny ostatní severoevropské přístavy ohlásily nižší meziroční nárůst a nejsou tak úspěšné při získávání nových zásilek.
Nejdůležitější trh hamburského přístavu – Dálný východ a Čína – vykázal v překladu kontejnerů téměř devatenáctiprocentní nárůst. Také v regionu Baltského moře zaznamenal přístav posílení přepravy na
spojích do/z Ruska o 38 procent a do/z Finska o 30 procent. Očekáváme, že i země střední a východní Evropy významně přispějí k nárůstu mezinárodního obchodu přes přístav Hamburk.“
„Připravujete pro speditéry další nové služby?“
„Zákazníkům z řad spedičních a logistických firem společnost Hafen Hamburg Marketing věnuje velkou pozornost, a to jak přímo její hamburská centrála, tak i celosvětová síť reprezentací. Jak mě informovala naše pražská reprezentace, připravuje se pro příští rok v nově vzniklém Hansa Trade Center v pražském Karlíně celá řada setkání členských firem HHM a našich důležitých partnerů a zákazníků. Na těchto setkáních – označovaných jako ‚Hamburger Stammtisch‘ – hodláme účastníky průběžně informovat o aktuální situaci v přístavním hospodářství; od nich chceme naopak získávat jejich názory a postřehy.“
„V červnu byl v Hamburku otevřen nový kontejnerový terminál Altenwerder. Jste spokojeni s objemem zboží, které bylo v terminálu za první tři měsíce jeho činnost přeloženo? Jak pokračuje další fáze výstavby?“
„Nový kontejnerový terminál Altenwerder je nejmoderněji vybaveným zařízením svého druhu nejen v Evropě, ale i na celém světě. S roční kapacitou téměř dva milióny TEU přišlo toto zařízení právě včas, abychom mohli úspěšně čelit silnému nárůstu počtu kontejnerů přicházejících do Hamburku.
Než bude moci dosáhnout plánovaných výkonů, bude terminál nicméně potřebovat ještě nějaký čas, což je v případě tak obrovského investičního záměru naprosto přirozené. Do takové míry automatizované zařízení je z hlediska použité techniky a informačních technologií naprostou novinkou, takže pro všechny, kdo se na projektu podílejí, představuje i určitou výzvu. Jsem přesvědčen o tom, že se během několika měsíců s touto úplně novou technologií dokáží perfektně vypořádat, stejně jako se to povedlo v případě nového kotviště číslo 1 na terminálu Burchardkai.
Jsme velmi hrdí na to, že máme takový terminál právě v Hamburku, a rostoucí počet mezinárodních delegací, které do Hamburku přijíždějí, dokládá, že terminál Altenwerder vzbuzuje zájem na celém světě.
Výstavba CTA současně dále pokračuje a oba investoři – město Hamburk i provozovatel, společnost HHLA – na projektu CTA stále spolupracují."
„Jaký je váš postoj k plánované výstavbě hlubokovodního přístavu ve Wilhelmshavenu?“
„Projekt terminálu ve Wilhelmshavenu podporují především vlády spolkových zemí Brémy a Dolní Sasko. Město i přístav Hamburk disponují potenciálem dalšího rozvoje, díky němuž bude v přístavu v příštích deseti až patnácti letech možné překládat až 14 miliónů TEU ročně. Z tohoto důvodu nepovažujeme za nezbytné, aby se v příštích několika letech stavěl další terminál ve Wilhelmshavenu. Hamburk dnes mohou najíždět všechny kontejnerové lodě světa; přístav je zahrnut i v jízdním řádu dvou největších lodí světa, Hamburg Express a Shanghai Express, které provozuje rejdařství Hapag Lloyd.
Pokud se objeví investor, který bude mít zájem se na výstavbě terminálu ve Wilhelmshavenu podílet a bude pro to mít dobrý důvod, nikdo z Hamburku jej nebude nijak omezovat. Z hlediska přístavu Hamburk, který má dlouholeté zkušenosti s provozováním kontejnerových terminálů, představuje nicméně lepší variantu posílení investic do vlastního přístavu. A tímto cílem se také společnost HHLA (Hamburger Hafen- und Lagerhaus Aktiengesell-schaft) řídí.“ Martina Novická