17. října 2002
Nikoli až 125, ale jen 30 miliard Kč by mohla stát výstavba severomoravské dálnice D47 z Lipníka nad Bečvou do Ostravy. Zahájení stavby by se však podle ministra dopravy Milana Šimonovského muselo posunout a stát by ji musel financovat přímo, nikoli prostřednictvím soukromého kapitálu.
„Počítáme se zahájením financování až po pěti letech, a to po pětimiliardových kvótách. Stavební cena dálnice je kolem třiceti miliard, takže jde o pěti- či šestiletou lhůtu výstavby,“ uvedl minulý týden ministr pro český denní tisk.
Výstavbu by přitom mohlo řídit Ředitelství silnic a dálnic, stejně jako stavbu jiných komunikací. Tato varianta je podle ministra reálná v případě, že izraelský investor Housing & Construction (H&C) ze smluv neodstraní rizika a vláda kvůli tomu smlouvy vypoví.
Milan Šimonovský již dříve naznačil, že v podrobných smlouvách o realizaci projektu jsou závažné nedostatky a že pokud ministerstvo dopravy zhodnotí projekt výstavby dálnice D47 jako neúnosný pro stát, navrhne jeho ukončení.
H&C má dálnici postavit při využití modelu B.O.T. (Build, Operate, Transfer – postav, provozuj, předej). Stát má začít stavbu splácet až po uvedení prvních úseků do provozu za pět let. Dalších 25 let bude investor dálnici za pravidelné poplatky provozovat a pak ji státu předá. Náklady údržby jsou v projektu vyčísleny na sedm miliard Kč, největší část splátek pohlcují úroky syndikovaného úvěru, který zajišťuje Deutsche Bank.
Pokud by kabinet od celého projektu odstoupil, bylo by to poprvé v historii ČR, co nedodržel závazek uzavřený předešlou vládou, konstatoval český denní tisk. (čtk)