3. ledna 2002
Poslanecká sněmovna na konci loňského roku schválila vládní návrh
zákona o transformaci Českých drah. Na jeho základě by měly být ČD
rozděleny na státem vlastněnou akciovou společnost, která bude provozovat
železniční dopravu, a státní organizaci Správa železniční dopravní
cesty, jež bude vlastnit železniční infrastrukturu. Kritikové tvrdí, že
zákon situaci na železnici nezlepší a že obsahuje řadu systémových chyb.
K tomuto názoru se přiklání i bývalý ministr dopravy a spojů doc.
Antonín Peltrám, jenž ve funkci ministra při přípravě transformace drah
zdůrazňoval především dodržování základních požadavků společné
dopravní politiky Evropské unie.
„Jak hodnotíte zákon o transformaci Českých drah, který na konci
uplynulého roku přijala Poslanecká sněmovna?“
„Myslím si, že zákon postrádá některé podstatné náležitosti. Vůbec
například nezajišťuje, že veškeré výdaje transformovaného podniku budou
hrazeny z tržeb a dotací, které mohou být v rozsahu zákona o drahách
poskytnuty z veřejných rozpoč-
tů, tedy že rozpočet organizace bude vyrovnaný. Se státním majetkem tak
hospodaří generální ředitel a jím ovlivněná správní rada a nikoli
osoby, které mají ústavní odpovědnost za veřejné finance. Z tohoto
hlediska zákon nesplňuje své hlavní poslání.“
„Umožní takto pojatý zákon vytvořit na železnici skutečně
konkurenční prostředí?“
„Transformace železničního podniku by měla být podle Evropské komise
součástí nástrojů pro vytvoření konkurenčního prostředí na
železnici. Domnívám se, že ani z tohoto hlediska zákon o transformaci
Českých drah konkurenční prostředí nedotváří a záměr Evropské komise
tak neplní. Na nutnost vytvoření tržního prostředí a liberalizaci
železniční dopravy přitom poukazuje i hodnotící zpráva Evropské komise
v kapitole věnované dopravě. Do-mnívám se, že tento zákon – i když
projde Senátem – nepřežije letošní rok, pokud má Česká republika
zůstat v první vlně přijímaných států. Kromě toho již v uplynulém
roce platilo, že všechny zákony, které přijímají země žádající
o přijetí, musejí respektovat acquis, a to nejen z pohledu ČD, ale
i ostatních železničních společností v ČR i v zahraničí.
K udělení dočasné výjimky by mohly orgány Evropské unie přimět pouze
jiné, nikoli však ekonomické zřetele sjednocení Evropy. Zákon je tedy
zbytečně možná ještě větší výzvou Evropské unii, než jakou bylo
ponechání několika ‚duty free shops‘ na hranicích.“
„Podle vás tedy přijatý zákon neplní požadavky právních předpisů
Evropské unie?“
„Domnívám se, že je skutečně neplní. Podle filozofie Evropského
společenství se má vytvořit konkurence na téže dopravní cestě – a to
u mezinárodních tratí do dubna roku 2003, u ostatních tratí do roku
2008. Po tratích pak bude moci přepravovat kterýkoli dopravce, který
k tomu získal licenci v kterémkoli státě Evropské unie. Poslanecká
sněmovna státu žádajícího o přijetí nemůže zabránit tomu, aby po
českých tratích jezdily dráhy železničních společností z jiných zemí
za stejných podmínek jako ČD, které by však byly zvýhodněny faktickým
monopolem rozhodování o infrastruktuře.
Evropská komise proto také pravděpodobně nebude spokojena ani s tím, jak
zákon pojal oddělení dopravního provozu a dopravní infrastruktury.
Základem návrhu zákona, který jsme připravovali v roce 1999, bylo
umožnění svobodného přístupu dopravců na železniční síť a oddělení
dopravní cesty od železničního provozu. Provozovatel infrastruktury měl
mít možnost využít konkurence na trhu k zadávání prací spojených
s údržbou, opravami, rekonstrukcemi a rozvojem. Tehdy jsme však navrhovali,
aby se obchodní organizace provozující dopravu, České dráhy, a. s., mohla
účastnit nabídkových řízení na údržbu, provozování a rozvoj
infrastruktury. Zatímco tehdy by Evropská komise tento návrh pravděpodobně
akceptovala, v současnosti bude jeho prosazení již krajně obtížné.
Dopravní cesta nemůže být bez narušení konkurence fakticky v rukou jedné
z konkurujících si obchodních organizací, které dopravu provozují.“
„Jak vnímáte skutečnost, že ve většině západoevropských zemí má na
železnicích stále rozhodující úlohu stát?“
„To že ve většině západoevropských zemí má na železnicích stále
rozhodující úlohu stát, není podstatné – kdo by koupil organizace,
u nichž není praxí ověřena transformace, a hrozí tedy velká
neplánovaná ztráta? Podstatou privatizace obecných služeb ve veřejném
zájmu není jejich prodej soukromým provozova-telům, ale vytvoření
tržního prostředí, které umožní vznik konkurence. V jednom
z vysvětlení Evropské komise, týkajících se obecných služeb ve
veřejném zájmu, se praví, že nezáleží na formě vlastnictví toho, kdo
bude služby provozovat. Teoreticky by proto ani nevadilo, kdyby služby ve
veřejném zájmu provozoval podnikatelský subjekt – součást
samo-správného celku nebo jeho správního orgánu, pokud by neznevýhodňoval
jiné konkurující subjekty.“
„Železniční společnosti se rovněž potýkají s vysokými personálními
náklady. Domníváte se, že se vláda, která vzejde z červnových
parlamentních voleb, odhodlá ke snížení počtu zaměstnanců na Českých
drahách?“
„Personální náklady tvoří na provozních nákladech železnic nejvyšší
podíl. Vláda, která vzejde z voleb, se bude muset pod hrozbou ohrožení
veřejných financí ke snížení počtu zaměstnanců odhodlat. Dráha do
určité míry kopíruje produkci dolů, hutí i jiných velkých podniků,
kdysi s hromadnými přepravami velkých množství, a ta má klesající
tendenci. Klesá také počet zaměstnanců velkých podniků, který podporoval
dojížďku po železnici. Železničáři požadují téměř
dvacetimiliardovou dotaci do osobní dopravy a dalších dvacet miliard Kč by
se podle Světové banky muselo ročně vynaložit na zajištění rozvoje a
modernizaci. Tak vysokou částku ovšem nelze ze státního rozpočtu a
rozpočtu krajů poskytnout. Zejména ne v době, kdy se například licituje
o poskytnutí dvou miliard Kč vysokým školám. Železničáři si sice mohou
vynutit nějaké vyšší dotace (stát ale nesmí připustit neplánovanou
ztrátu), finanční prostředky se jim však poskytnou na úkor technického
rozvoje a modernizace. Je to začarovaný kruh – dráha prostě víc
nedostane.“
„Co je příčinou současného postavení železniční dopravy na
trhu?“
„Železniční společnosti pozdě reagovaly na zásadní změny, které
nastaly na trhu, a čekaly, že přijde renesance železnic s nárůstem
poptávky po dosavadních službách. Nové služby začaly rozvíjet pozdě a
nedostatečně. Zvýšená poptávka po přepravě velkých objemů uhlí, rud a
jiných substrátů je ovšem minulostí. Za mezní vzdálenost uceleného
vlaku, kdy je přeprava zboží ještě efektivní, se přitom v současnosti
pokládá 500 kilometrů, v případě kombinované dopravy za účasti
železnice činí tato vzdálenost 800 kilometrů a provoz příměstské
osobní dopravy je i z hlediska ekologických parametrů efektivní pouze
v případě, že je ve vlaku více cestujících, než v řadě vlaků
skutečně jezdí – autobusy již mají motory asi o pět generací
dokonalejší. Ostatně v tomto směru již ing. Dalibor Zelený ve funkci
náměstka ministra dopravy navrhoval podstatné rušení místních tratí,
podle mého až příliš rozsáhlé… Domnívám se, že své tehdejší
záměry naplní či dokonce ‚přeplní‘ nynějším zvýšením cen
jízdného.“
Milan Žalud