České dráhy

Zavádění technologie GSM-R se zpozdí nejméně o rok

Zavádění mobilní technologie GSM-R pro komunikaci lokomotiv a pozemního personálu na Českých drahách se zpozdí nejméně o jeden rok. Zatímco původně podnik počítal s ověřovacím provozem již v loňském roce, podle posledních informací rozjede pilotní projekt až v únoru příštího roku. Testování by mělo začít mezi Prahou a Kolínem a v druhé etapě, v červnu příštího roku, mezi Prahou a Děčínem. Minulý týden to uvedl vedoucí tiskového oddělení ČD Petr Šťáhlavský.

Důvodem zpoždění byly problémy s výběrovým řízením. V něm před více než rokem zvítězilo konsorcium AŽD a Kapsch, ale druhý účastník, německý Siemens, výsledky napadl u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Vítěz totiž například navrhl o 20 procent vyšší cenu než druhý zájemce a navíc ani technologii nevyrábí. ÚOHS tendr loni v létě zrušil.

Nová soutěž byla vyhlášena minulý týden s termínem pro podání nabídek 25. února. Rozsah další výstavby bude upřesněn na základě vyhodnocení pilotního projektu a finančních možností. Dráhy rozpracovaly několik variantních řešení postupné výstavby. Prioritou je pokrytí tratí I. a II. železničního koridoru Děčín-Břeclav a Bohumín-Břeclav, včetně jejich propojení v úseku Česká Třebová-Přerov.

Dráhy si již loni na projekt vzaly úvěr na 250 miliónů Kč, který nyní podle informací z tisku musí splácet. GSM-R je plně kompatibilní s podobnými systémy železniční komunikace budovanými po celé Evropě. V budoucnu jej budou moci využít i mobilní operátoři pro zlepšení pokrytí signálem v železničních spojích. (čtk)

spinner