Aircargo klub SSL

Zavedení elektronického nákladního listu se blíží

Listopadové zasedání Aircargo klubu Svazu spedice a logistiky proběhlo tradičně na letišti v Praze-Ruzyni za značného zájmu spedičních firem i leteckých a handlingových společností. Jednání řídil nový předseda klubu Jan Ekl (DFDS Transport), který ve funkci nahradil odstoupivšího Reného Grabmüllera (Expeditors).
Výchozím bodem setkání byly informace o tom, jak se jednotliví účastníci klubu potýkají s důsledky současné velmi nepříznivé situace v letecké dopravě. Ta se liší podle komerčních relací – nejsložitější si-tuace panuje ve vztahu k USA, a to včetně doby dodání importovaného zboží, která někdy dokonce překračuje dobu v námořní dopravě.
Z mezinárodních
organizací
Účastníci jednání věnovali pozornost především dvěma oblastem – elektronickému nákladnímu listu a tvorbě leteckých nákladních tarifů.
Mezinárodní sdružení leteckých dopravců IATA usiluje o to, aby elektronický nákladní list mohl být využíván již od července příštího roku. Za tímto účelem byly na jeho půdě vytvořeny čtyři pracovní skupiny, které se zabývají operativními aspekty, například rezervací, předáváním a zpracováváním dokladů, zjednodušováním obchodu (trade facilitation) ve spolupráci s celními orgány a dalšími institucemi, finančními systémy (revenue systems) a prací na standardech přenosů dat a přechodem z pevných sítí (EDI) na sítě spojené s internetem. Na zavádění elektronického nákladního listu se podílejí nejen některé velké letecké společnosti a různé spediční svazy, ale i integrátoři FedEx a UPS. Jako pozorovatelé vystupují poskytovatelé systémů SITA, Sabre a Unisys.
Úřad pro hospodářskou soutěž Evropské unie vyjádřil počátkem léta nespokojenost s tvorbou nákladních leteckých tarifů pod hlavičkou Mezinárodního sdružení leteckých dopravců IATA v evropském hospodářském prostoru (patnáct členských zemí Evropské unie, Norsko, Island, Lichtenštejnsko).
Úřad v této souvislosti konstatoval, že tarify omezují konkurenci. IATA pořádá několikrát do roka konference, na nichž se stanovují tarify pro „interlining“ (propojení více dopravců). Systém existuje již 55 let. Těsně před setkáním klubu přišla z Bruselu zpráva, že IATA od uvedeného systému tarifování v Evropě upouští.
Prognózy nejsou příznivé
Prognózy dalšího vývoje v letecké dopravě, které vycházejí ze současných dostupných údajů, nemají po-dle některých expertů valnou hodnotu. Oblast letecké dopravy je odrazem hospodářského vývoje. Elektronický průmysl v Japonsku, USA a Evropě – jeden z hlavních zákazníků leteckých společností – má problémy s odbytem a v důsledku toho se snižuje výroba a množství zboží ve skladech. Nic dobrého v nadcházejících šesti měsících nevěstí ani nižší poptávka po leteckém prostoru v dopravě s Asií a s USA. Situace však byla problematická i před zářijovými útoky na New York a Wa-shington. Letecké společnosti proto od svých zaměstnanců požadují, aby se více soustředili na kvalitu poskytovaných služeb, zejména u tzv. „time definite products“ pro zkazitelné zboží a vysoce hodnotné zásilky farmaceutických výrobků a na služby s vysokým podílem přidané hodnoty.
Z oblasti letecké spedice
Společnosti United Airlines a Ame-
rican Airlines založily spolu se spedičním podnikem, silničním dopravcem a dvěma softwarovými domy „virtuálního integrátora“. Joint venture se jmenuje „Integres Global Logistics“ a sídlí v Kalifornii. Nová společnost bude malým a středním odesilatelům prostřednictvím internetu nabízet servis v oblasti letecké přepravy zboží.
Z leteckých společností
Účastníci na setkání diskutovali o správném určování hmotnosti zásilek u odesilatelů, tedy o problému, s nímž se potýkají mnohé země. Při této příležitosti zdůraznili, že v České republice většina odesilatelů nemá vlastní váhu. Představitelé spedičních firem však odmítají, aby zákazníkům bylo za uvádění nesprávných údajů vyměřováno penále.
Stroj typu Antonov 225 získal certifikát i pro civilní dopravu. Letadlo, jehož kapacita činí 250 tun, dolet 4500 kilometrů a letová rychlost 800 km/h, bude zanedlouho k dispozici ke komerčnímu použití, zřejmě prostřednictvím joint venture společností Air Foyle a Heavy Lift.
Z oblasti handlingu
V zahraničí se v poslední době začaly ozývat hlasy kritizující špatný handling, který dopravcům neumožňuje dosahovat lepších výkonů. Mnozí pracovníci podle kritiků nemají potřebné know-how a nevěnují nezbytnou pozornost detailům. Existující problémy by měla řešit zvláštní skupina, která byla ustavena v Paříži. Především by měla stanovit souměřitelné standardy kvality. Certifikaci projektu provádí nezávislá společnost SGS Qualicert.
Z letišť
Účastníci klubu byli informováni o investiční činnosti na letišti v Praze-Ruzyni a o stavu příprav na výstavbu nového cargo terminálu ČSA.
Jedno z nejdražších letišť světa – letiště Šeremetěvo v Moskvě – se potýká s konkurencí. Některé západoevropské společnosti se totiž přesouvají na letiště Domodědovo, kte-ré patří mezi nejmodernější na svě-
tě.
Odborná výchova
Zástupci výcvikového střediska ČSA informovali o nabídce kvalifikačních kurzů IATA/FIATA. Zajišťují konzultační studium v rámci seznamovacích kurzů o dopravě zboží (šest termínů v 1. čtvrtletí příštího roku) a kurzy o předpisech pro nebezpečné zboží. V rámci samostudia nabízejí čtyři druhy kurzů o nebezpečném zboží a o tarifování v přepravě zboží. Účastníci setkání vysoce hodnotili úroveň těchto kurzů a především kvalitu výuky lektora střediska Jindřicha Bakuly v oblasti nebezpečného zboží.
(ja) 

spinner