29. listopadu 2001
Listopadové zasedání Aircargo klubu Svazu spedice a logistiky proběhlo
tradičně na letišti v Praze-Ruzyni za značného zájmu spedičních firem
i leteckých a handlingových společností. Jednání řídil nový předseda
klubu Jan Ekl (DFDS Transport), který ve funkci nahradil odstoupivšího
Reného Grabmüllera (Expeditors).
Výchozím bodem setkání byly informace o tom, jak se jednotliví
účastníci klubu potýkají s důsledky současné velmi nepříznivé
situace v letecké dopravě. Ta se liší podle komerčních relací –
nejsložitější si-tuace panuje ve vztahu k USA, a to včetně doby dodání
importovaného zboží, která někdy dokonce překračuje dobu v námořní
dopravě.
Z mezinárodních
organizací
Účastníci jednání věnovali pozornost především dvěma oblastem –
elektronickému nákladnímu listu a tvorbě leteckých nákladních tarifů.
Mezinárodní sdružení leteckých dopravců IATA usiluje o to, aby
elektronický nákladní list mohl být využíván již od července
příštího roku. Za tímto účelem byly na jeho půdě vytvořeny čtyři
pracovní skupiny, které se zabývají operativními aspekty, například
rezervací, předáváním a zpracováváním dokladů, zjednodušováním
obchodu (trade facilitation) ve spolupráci s celními orgány a dalšími
institucemi, finančními systémy (revenue systems) a prací na standardech
přenosů dat a přechodem z pevných sítí (EDI) na sítě spojené
s internetem. Na zavádění elektronického nákladního listu se podílejí
nejen některé velké letecké společnosti a různé spediční svazy, ale
i integrátoři FedEx a UPS. Jako pozorovatelé vystupují poskytovatelé
systémů SITA, Sabre a Unisys.
Úřad pro hospodářskou soutěž Evropské unie vyjádřil počátkem léta
nespokojenost s tvorbou nákladních leteckých tarifů pod hlavičkou
Mezinárodního sdružení leteckých dopravců IATA v evropském
hospodářském prostoru (patnáct členských zemí Evropské unie, Norsko,
Island, Lichtenštejnsko).
Úřad v této souvislosti konstatoval, že tarify omezují konkurenci. IATA
pořádá několikrát do roka konference, na nichž se stanovují tarify pro
„interlining“ (propojení více dopravců). Systém existuje již 55 let.
Těsně před setkáním klubu přišla z Bruselu zpráva, že IATA od
uvedeného systému tarifování v Evropě upouští.
Prognózy nejsou příznivé
Prognózy dalšího vývoje v letecké dopravě, které vycházejí ze
současných dostupných údajů, nemají po-dle některých expertů valnou
hodnotu. Oblast letecké dopravy je odrazem hospodářského vývoje.
Elektronický průmysl v Japonsku, USA a Evropě – jeden z hlavních
zákazníků leteckých společností – má problémy s odbytem a
v důsledku toho se snižuje výroba a množství zboží ve skladech. Nic
dobrého v nadcházejících šesti měsících nevěstí ani nižší
poptávka po leteckém prostoru v dopravě s Asií a s USA. Situace však
byla problematická i před zářijovými útoky na New York a Wa-shington.
Letecké společnosti proto od svých zaměstnanců požadují, aby se více
soustředili na kvalitu poskytovaných služeb, zejména u tzv. „time
definite products“ pro zkazitelné zboží a vysoce hodnotné zásilky
farmaceutických výrobků a na služby s vysokým podílem přidané
hodnoty.
Z oblasti letecké spedice
Společnosti United Airlines a Ame-
rican Airlines založily spolu se spedičním podnikem, silničním dopravcem a
dvěma softwarovými domy „virtuálního integrátora“. Joint venture se
jmenuje „Integres Global Logistics“ a sídlí v Kalifornii. Nová
společnost bude malým a středním odesilatelům prostřednictvím internetu
nabízet servis v oblasti letecké přepravy zboží.
Z leteckých společností
Účastníci na setkání diskutovali o správném určování hmotnosti
zásilek u odesilatelů, tedy o problému, s nímž se potýkají mnohé
země. Při této příležitosti zdůraznili, že v České republice
většina odesilatelů nemá vlastní váhu. Představitelé spedičních firem
však odmítají, aby zákazníkům bylo za uvádění nesprávných údajů
vyměřováno penále.
Stroj typu Antonov 225 získal certifikát i pro civilní dopravu. Letadlo,
jehož kapacita činí 250 tun, dolet 4500 kilometrů a letová rychlost
800 km/h, bude zanedlouho k dispozici ke komerčnímu použití, zřejmě
prostřednictvím joint venture společností Air Foyle a Heavy Lift.
Z oblasti handlingu
V zahraničí se v poslední době začaly ozývat hlasy kritizující
špatný handling, který dopravcům neumožňuje dosahovat lepších výkonů.
Mnozí pracovníci podle kritiků nemají potřebné know-how a nevěnují
nezbytnou pozornost detailům. Existující problémy by měla řešit
zvláštní skupina, která byla ustavena v Paříži. Především by měla
stanovit souměřitelné standardy kvality. Certifikaci projektu provádí
nezávislá společnost SGS Qualicert.
Z letišť
Účastníci klubu byli informováni o investiční činnosti na letišti
v Praze-Ruzyni a o stavu příprav na výstavbu nového cargo terminálu
ČSA.
Jedno z nejdražších letišť světa – letiště Šeremetěvo
v Moskvě – se potýká s konkurencí. Některé západoevropské
společnosti se totiž přesouvají na letiště Domodědovo, kte-ré patří
mezi nejmodernější na svě-
tě.
Odborná výchova
Zástupci výcvikového střediska ČSA informovali o nabídce kvalifikačních
kurzů IATA/FIATA. Zajišťují konzultační studium v rámci seznamovacích
kurzů o dopravě zboží (šest termínů v 1. čtvrtletí příštího
roku) a kurzy o předpisech pro nebezpečné zboží. V rámci samostudia
nabízejí čtyři druhy kurzů o nebezpečném zboží a o tarifování
v přepravě zboží. Účastníci setkání vysoce hodnotili úroveň těchto
kurzů a především kvalitu výuky lektora střediska Jindřicha Bakuly
v oblasti nebezpečného zboží.
(ja)