Andreas Löffler (Lufthansa Cargo) pro DN

„Zavedení systému CASS v ČR by bylo v zájmu celého odvětví“

Obor letecké dopravy prožívá krušné chvíle. Také německá vlajková letecká společnost Lufthansa – a její nákladní divize Lufthansa Cargo – musí čelit řadě nových problémů. Krátce poté, co se jejímu vedení podařilo uzavřít dohody s odbory, které zamezí nutnosti propouštění, jsme v Praze hovořili s regionálním manažerem Lufthansa Cargo pro ČR, Slovensko, Slovinsko, Bulharsko, Rumunsko a Chorvatsko Andreasem Löfflerem. České zastoupení společnosti, které zaměstnává osm pracovníků, se podle něj zatím naštěstí potýká s opačnými problémy – kvalifikované pracovníky spíše hledá.
„Vaše společnost právě oznámila, že odbourává palivový příplatek, který zavedla na začátku roku, a že se jí podařilo přesvědčit německé speditéry o výhodách její nové cenové politiky založené na dlouhodobých smlouvách Capacity Purchase Agreements (CPA). Jejich počet se od října zvýšil z 22 na 119. Máte i nějaké další pozitivní zprávy?“
„Za dobrou zprávu lze považovat i to, že by se celková hospodářská situace už neměla dále zhoršovat. I když v nedávném, obecně nanejvýš nepříznivém prostředí bylo možné nalézt i některé faktory, které naší společnosti situaci ulehčily (například dočasný výpadek služeb společnosti Swissair a kolaps dopravce Sabena, který generoval dodatečnou novou poptávku) musela bohužel Lufthansa stejně jako ostatní dopravci svou nabídku výrazně redukovat. To se týkalo zejména relace do Severní Ameriky – jen do New Yorku se počet letů snížil o 21 týdně a podobně postiženy byly linky do Dallasu, Atlanty, Los Angeles, San Franciska a Chicaga. Zastavena byla i linka Mnichov-Sa~o Paulo.
Osobně ovšem předpokládám, že nejpozději v druhé polovině příštího roku se dočkáme určitého obratu, i když prognózy pro první pololetí stále vyznívají velmi negativně a jsou nadále silně poznamenány událostmi letošního roku ve Spojených státech. Ani žádné jiné ukazatele zatím tento optimismus nepotvrzují a signály našich partnerů z průmyslu jsou víceméně protichůdné, přesto jsem toho názoru, že jde o dočasný vývoj, který odezní již v druhé polovině příštího roku. Proto je také naše současná strategie založena na pružném přizpůsobování kapacit a frekvencí současné poptávce, nikoli na jejich odbourávání.“
„Jak se události v USA projevily z pohledu vaší společnosti přímo na českém trhu?“
„S výjimkou zastavení dopravy do USA po dobu dvou a půl dne byl dopad na český trh relativně mírný. Poptávka byla a je (alespoň v případě Lufthansy) v podstatě stabilní, i když podle statistiky České správy letišť zaznamenaly všechny letecké společnosti v součtu pokles. Tento pokles u konkurentů potvrzují i naše statistiky, podle nichž podíl Lufthansy na českém trhu v září i říjnu zaznamenal jisté zvýšení. Ovšem i v meziročním srovnání jsme vykázali nárůst objemu carga – celkem do října včetně jsme meziročně odbavili o 20 procent více zboží.“
„Je tomu tak obecně v celém regionu střední a východní Evropy?“
„Nikoli. Mohu-li hovořit za země, za které zodpovídám, pak v Bulharsku byl vývoj rovněž v zásadě pozitivní, ale třeba v Rumunsku situace byla a nadále zůstává velmi nejistá, mimo jiné i proto, že se v zemi mění konkurenční prostředí. Ve Slovinsku je poptávka také v zásadě stabilní, ale v Chorvatsku se zase naopak v důsledku současné hospodářské krize silně snižuje.“
„V Německu se podařilo zabránit propouštění dohodou o krácení pracovní doby a zastavením přijímání nových pracovníků. Týká se to i českého zastoupení Lufthansa Cargo?“
„Region střední a východní Evropy a zvláště Česká republika samozřejmě vzhledem k dynamice místního trhu a dosahovaným meziročním nárůstům zcela jistě nebudou zkracováním pracovní doby, ani žádnými jinými opatřeními postiženy. České zastoupení dokonce získalo výjimku ze současného ‚stop stavu‘ a má povoleno nejen nahrazovat přirozenou fluktuaci, ale v rámci přirozeného rozvoje i vytvářet nová pracovní místa. Pokud nedojde k razantní změně vývoje a ustálí se současná situace, zůstává naším cílem zvýšení tržního podílu na 15 až 20 procent. A i když od začátku roku zákazníkům nabídneme nepřetržitou možnost knihování prostřednictvím internetu, což by mělo personálu práci do určité míry ulehčit, jisté zvýšení počtu pracovníků bude jistě potřebné. O jaké zvýšení se bude jednat konkrétně, o tom ovšem do značné míry rozhodne až vývoj v druhé polovině zimního letového řádu. Současné prognózy na toto období totiž ani v případě ČR nejsou zcela pozitivní – naši klienti (většinou odesilatelé) zatím sice uzavřené dohody naplňují, ale počet a rozsah jejich nových zakázek má výrazně klesající tendenci.“
„Jaký je váš současný podíl na trhu leteckého zboží v České republice?“
„Podle údajů letištní správy představuje například v exportu na linkách z pražského letiště 15 procent. V součtu odbaveného zboží v exportu i importu (5 tisíc tun ročně) jsme zřejmě na druhém místě za ČSA, skutečný podíl na trhu lze však určovat jen velmi obtížně vzhledem k tomu, že v České republice není (stejně jako v řadě jiných zemí střední a východní Evropy) k dispozici tzv. Cargo Accounting Settlement System (CASS), který slouží jako dostatečně spolehlivý zdroj dat.“
„Co jeho zavedení podle vašeho názoru brání?“
„Zavádění systému CASS zpravidla zajišťuje národní dopravce a já jsem již v tomto směru představitele ČSA Cargo oslovil. Požadavek jsem vznesl i na jednání naší sekce Rady zástupců leteckých společností v ČR (BAR), zatím ovšem bez konkrétního výsledku. Představitelé ČSA to sice přímo neodmítli, ale zatím podle svého vyjádření nepovažují zavedení tohoto systému v ČR za nezbytné. Stále se nicméně domnívám, že by to bylo v zájmu celého odvětví, protože systém by posloužil k zvýšení transparentnosti proudů zboží a jako základna pro zpracovávání kvalitních prognóz, které jsou nezbytné pro vytváření nabídky, kapacit a personálního zabezpečení.“
„Jak český trh přijal nabídku ‚time definite‘ produktů vaší společnosti?“
„Překvapivě dobře. Původně, při zavádění těchto produktů v dubnu roku 2000, jsme očekávali relativně nízkou poptávku – svědčila o tom i tehdejší reakce řady agentů a odesilatelů. V srpnu a září loňského roku jsme pak uspořádali velmi intenzivní informační kampaň a v říjnu se i k našemu překvapení situace zcela otočila a my od té doby v této oblasti zaznamenáváme nebývalý nárůst. V současné době již podíl našich prémiových produktů překračuje 50 procent, což dalekosáhle převyšuje naše někdejší očekávání. Dokonce již musíme naopak vyvíjet úsilí o posilování standardního segmentu služeb.“
„Od začátku příštího roku měníte poskytovatele handlingových služeb. Proč jste se rozhodli pro služby společnosti Menzies Aviation Group?“
„Pro změnu jsme se rozhodli tváří v tvář dynamickému nárůstu v posledním roce. Pro ilustraci: v prvním čtvrtletí letošního roku jsme odbavili stejný objem zboží jako v prvních čtvrtletích let 1998, 1999 a 2000 dohromady! Abychom takový nárůst mohli zvládat, potřebujeme i u našeho handlingového partnera dostatečné kapacity a moderní zařízení odpovídající současným nárokům. A jak víte, dokud ČSA nepostaví plánovaný nový terminál, budou jejich současné kapacity omezené. Kromě toho má Menzies jako čistě jen poskytovatel služeb podstatně víc možností proces odbavení přizpůsobovat požadavkům zákazníka. V současné době se již u Menzies školí ‚dedicated staff‘, který bude sloužit výhradně pro potřeby Lufthansa Cargo.“
Luboš Spálovský
www.lufthansacargo.com 

spinner