20. prosince 2001
Obor letecké dopravy prožívá krušné chvíle. Také německá vlajková
letecká společnost Lufthansa – a její nákladní divize Lufthansa
Cargo – musí čelit řadě nových problémů. Krátce poté, co se jejímu
vedení podařilo uzavřít dohody s odbory, které zamezí nutnosti
propouštění, jsme v Praze hovořili s regionálním manažerem Lufthansa
Cargo pro ČR, Slovensko, Slovinsko, Bulharsko, Rumunsko a Chorvatsko Andreasem
Löfflerem. České zastoupení společnosti, které zaměstnává osm
pracovníků, se podle něj zatím naštěstí potýká s opačnými
problémy – kvalifikované pracovníky spíše hledá.
„Vaše společnost právě oznámila, že odbourává palivový příplatek,
který zavedla na začátku roku, a že se jí podařilo přesvědčit německé
speditéry o výhodách její nové cenové politiky založené na
dlouhodobých smlouvách Capacity Purchase Agreements (CPA). Jejich počet se od
října zvýšil z 22 na 119. Máte i nějaké další pozitivní
zprávy?“
„Za dobrou zprávu lze považovat i to, že by se celková hospodářská
situace už neměla dále zhoršovat. I když v nedávném, obecně nanejvýš
nepříznivém prostředí bylo možné nalézt i některé faktory, které
naší společnosti situaci ulehčily (například dočasný výpadek služeb
společnosti Swissair a kolaps dopravce Sabena, který generoval dodatečnou
novou poptávku) musela bohužel Lufthansa stejně jako ostatní dopravci svou
nabídku výrazně redukovat. To se týkalo zejména relace do Severní
Ameriky – jen do New Yorku se počet letů snížil o 21 týdně a podobně
postiženy byly linky do Dallasu, Atlanty, Los Angeles, San Franciska a Chicaga.
Zastavena byla i linka Mnichov-Sa~o Paulo.
Osobně ovšem předpokládám, že nejpozději v druhé polovině příštího
roku se dočkáme určitého obratu, i když prognózy pro první pololetí
stále vyznívají velmi negativně a jsou nadále silně poznamenány
událostmi letošního roku ve Spojených státech. Ani žádné jiné ukazatele
zatím tento optimismus nepotvrzují a signály našich partnerů z průmyslu
jsou víceméně protichůdné, přesto jsem toho názoru, že jde o dočasný
vývoj, který odezní již v druhé polovině příštího roku. Proto je
také naše současná strategie založena na pružném přizpůsobování
kapacit a frekvencí současné poptávce, nikoli na jejich
odbourávání.“
„Jak se události v USA projevily z pohledu vaší společnosti přímo na
českém trhu?“
„S výjimkou zastavení dopravy do USA po dobu dvou a půl dne byl dopad na
český trh relativně mírný. Poptávka byla a je (alespoň v případě
Lufthansy) v podstatě stabilní, i když podle statistiky České správy
letišť zaznamenaly všechny letecké společnosti v součtu pokles. Tento
pokles u konkurentů potvrzují i naše statistiky, podle nichž podíl
Lufthansy na českém trhu v září i říjnu zaznamenal jisté zvýšení.
Ovšem i v meziročním srovnání jsme vykázali nárůst objemu carga –
celkem do října včetně jsme meziročně odbavili o 20 procent více
zboží.“
„Je tomu tak obecně v celém regionu střední a východní Evropy?“
„Nikoli. Mohu-li hovořit za země, za které zodpovídám, pak v Bulharsku
byl vývoj rovněž v zásadě pozitivní, ale třeba v Rumunsku situace byla
a nadále zůstává velmi nejistá, mimo jiné i proto, že se v zemi mění
konkurenční prostředí. Ve Slovinsku je poptávka také v zásadě
stabilní, ale v Chorvatsku se zase naopak v důsledku současné
hospodářské krize silně snižuje.“
„V Německu se podařilo zabránit propouštění dohodou o krácení
pracovní doby a zastavením přijímání nových pracovníků. Týká se to
i českého zastoupení Lufthansa Cargo?“
„Region střední a východní Evropy a zvláště Česká republika
samozřejmě vzhledem k dynamice místního trhu a dosahovaným meziročním
nárůstům zcela jistě nebudou zkracováním pracovní doby, ani žádnými
jinými opatřeními postiženy. České zastoupení dokonce získalo výjimku
ze současného ‚stop stavu‘ a má povoleno nejen nahrazovat přirozenou
fluktuaci, ale v rámci přirozeného rozvoje i vytvářet nová pracovní
místa. Pokud nedojde k razantní změně vývoje a ustálí se současná
situace, zůstává naším cílem zvýšení tržního podílu na 15 až
20 procent. A i když od začátku roku zákazníkům nabídneme
nepřetržitou možnost knihování prostřednictvím internetu, což by mělo
personálu práci do určité míry ulehčit, jisté zvýšení počtu
pracovníků bude jistě potřebné. O jaké zvýšení se bude jednat
konkrétně, o tom ovšem do značné míry rozhodne až vývoj v druhé
polovině zimního letového řádu. Současné prognózy na toto období totiž
ani v případě ČR nejsou zcela pozitivní – naši klienti (většinou
odesilatelé) zatím sice uzavřené dohody naplňují, ale počet a rozsah
jejich nových zakázek má výrazně klesající tendenci.“
„Jaký je váš současný podíl na trhu leteckého zboží v České
republice?“
„Podle údajů letištní správy představuje například v exportu na
linkách z pražského letiště 15 procent. V součtu odbaveného zboží
v exportu i importu (5 tisíc tun ročně) jsme zřejmě na druhém místě
za ČSA, skutečný podíl na trhu lze však určovat jen velmi obtížně
vzhledem k tomu, že v České republice není (stejně jako v řadě jiných
zemí střední a východní Evropy) k dispozici tzv. Cargo Accounting
Settlement System (CASS), který slouží jako dostatečně spolehlivý zdroj
dat.“
„Co jeho zavedení podle vašeho názoru brání?“
„Zavádění systému CASS zpravidla zajišťuje národní dopravce a já jsem
již v tomto směru představitele ČSA Cargo oslovil. Požadavek jsem vznesl
i na jednání naší sekce Rady zástupců leteckých společností v ČR
(BAR), zatím ovšem bez konkrétního výsledku. Představitelé ČSA to sice
přímo neodmítli, ale zatím podle svého vyjádření nepovažují zavedení
tohoto systému v ČR za nezbytné. Stále se nicméně domnívám, že by to
bylo v zájmu celého odvětví, protože systém by posloužil k zvýšení
transparentnosti proudů zboží a jako základna pro zpracovávání
kvalitních prognóz, které jsou nezbytné pro vytváření nabídky, kapacit a
personálního zabezpečení.“
„Jak český trh přijal nabídku ‚time definite‘ produktů vaší
společnosti?“
„Překvapivě dobře. Původně, při zavádění těchto produktů v dubnu
roku 2000, jsme očekávali relativně nízkou poptávku – svědčila o tom
i tehdejší reakce řady agentů a odesilatelů. V srpnu a září loňského
roku jsme pak uspořádali velmi intenzivní informační kampaň a v říjnu
se i k našemu překvapení situace zcela otočila a my od té doby v této
oblasti zaznamenáváme nebývalý nárůst. V současné době již podíl
našich prémiových produktů překračuje 50 procent, což dalekosáhle
převyšuje naše někdejší očekávání. Dokonce již musíme naopak
vyvíjet úsilí o posilování standardního segmentu služeb.“
„Od začátku příštího roku měníte poskytovatele handlingových služeb.
Proč jste se rozhodli pro služby společnosti Menzies Aviation Group?“
„Pro změnu jsme se rozhodli tváří v tvář dynamickému nárůstu
v posledním roce. Pro ilustraci: v prvním čtvrtletí letošního roku jsme
odbavili stejný objem zboží jako v prvních čtvrtletích let 1998, 1999 a
2000 dohromady! Abychom takový nárůst mohli zvládat, potřebujeme
i u našeho handlingového partnera dostatečné kapacity a moderní
zařízení odpovídající současným nárokům. A jak víte, dokud ČSA
nepostaví plánovaný nový terminál, budou jejich současné kapacity
omezené. Kromě toho má Menzies jako čistě jen poskytovatel služeb
podstatně víc možností proces odbavení přizpůsobovat požadavkům
zákazníka. V současné době se již u Menzies školí ‚dedicated
staff‘, který bude sloužit výhradně pro potřeby Lufthansa Cargo.“
Luboš Spálovský
www.lufthansacargo.com