Mezinárodní doprava

Závodová doprava do pěti zemí Evropy bez povolení

Již více než pět let je v platnosti Dohoda o mezinárodní silniční osobní a nákladní dopravě mezi Českou republikou a Spolkovou republikou Německo (Sdělení 199/97 Sb.), která stanovila, že pro přepravy v závodové dopravě mezi oběma zeměmi není nutné vstupní povolení. Řidiči jsou ovšem povinni mít doklady, které potvrzují, že se skutečně jedná o závodovou dopravu. Minulý týden to na internetových stránkách Sdružení ČESMAD Bohemia připomněla vedoucí odboru povolení Jaroslava Černá s tím, že obdobná praxe platí i v případě dalších čtyř zemí – Nizozemska, Belgie, Irska a Španělska.

Každá firma, která provádí mezinárodní nákladní dopravu a doprava přitom není její hlavní činností, by

si podle Jaroslavy Černé měla ve vlastním zájmu zjistit, zda splňuje požadavky definice závodové dopravy.

Závodovou dopravu lze zjednodušeně definovat jako dopravu vlastního zboží vlastním vozidlem (nebo vozidlem provozovaným na základě nájemní smlouvy) na vlastní účet. To zahrnuje v podstatě každou přepravu zboží pro vlastní účely, při níž firma cenu za dopravu nikomu neúčtuje, nýbrž ji například zahrne do ceny výrobku. Přepravované zboží ovšem musí být dále nabyto pro účel spotřeby, dalšího prodeje nebo určeno pro vlastní potřebu, ke zušlechtění, zpracování či přepracování. Přeprava slouží k dopravě zboží do podniku, z podniku nebo za účelem vlastní potřeby mimo podnik. Motorová vozidla při přepravě obsluhují zaměstnanci podniku a přeprava je prováděna pouze jako pomocná činnost v rámci celkové činnosti podniku. Poslední nutnou podmínkou je, že přeprava na vlastní účet musí být obousměrná (takže například při zpáteční cestě nelze z důvodu vytížení provést naloženou jízdu za úplatu).

Jaroslava Černá dále upozornila na skutečnost, že k prokazování skutečnosti, že dopravce provozuje závodovou dopravu, slouží zvláštní formulář, který je k dispozici na všech regionálních pracovištích Sdružení ČESMAD Bohemia (nebo na webových stránkách sdružení). Formulář musí být vyplněn pro každou jednotlivou jízdu, to znamená, že pro naloženou cestu tam i zpět musí firma použít formuláře dva.

Přepravní a průvodní doklad pro závodovou dopravu lze vedle tohoto schváleného formuláře potvrdit i dalšími doklady – mezinárodním nákladním listem CMR, z nějž je zřejmé, že odesilatel či příjemce je shodný s dopravcem, dále technickým průkazem vozidla, z nějž jasně vyplývá, že firma provádějící závodovou dopravu je držitelem vozidla (u pronajatého vozidla je to nutné doložit nájemní smlouvou – nejlépe v němčině), nebo například potvrzením zahraničního partnera, že mu není účtována cena za dopravu.

Obdobná pravidla pro provozování závodové dopravy bez vstupních povolení se vztahují i na Nizozemsko, Belgii, Irsko a Španělsko. I v dohodách o mezinárodní dopravě s těmito zeměmi je ovšem výslovně uvedeno, že řidič s sebou musí mít doklady, z nichž jasně vyplývá, že se skutečně jedná o závodovou dopravu. Pozor na tranzit

Při plánování přeprav pro vlastní potřebu nesmějí nicméně podniky zapomínat na případné tranzitní země. Například při závodové dopravě do Španělska musí mít firma k dispozici francouzské povolení, neboť Francie nepatří mezi země, které by na přepravy pro vlastní potřebu nevyžadovaly vstupní povolení. (če)

www.cesmad-bohemia.cz

spinner