Skandinávie/Dálný východ

Ze Stockholmu do Vladivostoku za dva týdny

Železniční společnosti Green Cargo (Švédsko) a VR Cargo (Finsko), železniční podnik SeaRail EEIG a přístav Stockholm v září představily nový produkt s označením Eastern Landbridge, který se vyznačuje výrazně kratší dobou tranzitu mezi Finskem a Dálným východem.

Nákladní divize finských drah se na dálnovýchodní spoje specializuje již řadu let. Od finské hranice k tichomořskému přístavu Vladivostok trvá jízda jen dva týdny. A současná kapacita transsibiřské magistrály – 200 tisíc TEU ročně – je využita v průměru sotva z jedné čtvrtiny. Vzhledem k rozvojovému potenciálu této oblasti má pozemní spojení mezi Skandinávií, Ruskem a Dálným východem podle zúčastněných železničních společností velkou šanci na úspěch. Nabídka bude zajímavá především pro zákazníky požadující dodání zboží v úzkém časovém okně. „Náš produkt nepovažujeme za konkurenční alternativu k námořní dopravě, jde spíše o doplnění stávajících spojů,“ uvedl k tomu marketingový ředitel Green Cargo Mats Hanson.

Doba jízdy v rozsahu čtrnácti dnů se počítá od chvíle, kdy zásilka opustí přístav Stockholm. Pro jižnější destinace je doba přirozeně delší, a to o dva až tři dny. Úspora času oproti námořní dopravě však i v tomto případě dosahuje až jednoho týdne.

Také Harri Tamminen, ředitel společnosti SeaRail, která je společným podnikem VR Cargo, Green Cargo a rejdařství Silja Line, je přesvědčen o tom, že doprava mezi Skandinávií a Dálným východem má velkou budoucnost. SeaRail působí jako operátor, zatímco Green Cargo zajišťuje prodej kapacit a marketing a VR Cargo do projektu vložila své know–how a zajistila kontakty s ruskou stranou.

Technické vybavení společnosti SeaRail na kompletní realizaci přepravy ovšem nestačí, a tak se musí zboží překládat na ruské vagóny buď v Turku, nebo nejpozději na finsko-ruském hraničním přechodu Vainikkala. Kombinace různých druhů dopravy pro konvenční zboží a kontejnery pomáhá Stockholmu posilovat ochodní kontakty v Rusku a na Dálném východě.

A

spinner