Belgie

Zelená nové národní letecké společnosti DAT

V Belgii se nakonec podařilo vytvořit podmínky pro vznik nové národní belgické letecké společnosti na troskách dopravce Sabena, který zkrachoval v loňském roce. Umožnili to věřitelé, kteří minulý týden po složitých diskusích a váhání podpořili investiční projekt nové společnosti DAT.
Věřitelé, jimž DAT jako regionální filiálka Sabeny dlužila 111 miliónů €, schválili požadavky investorů. Ti podmiňovali vyplacení peněz DAT tím, že všichni věřitelé polovinu dluhu zruší a druhou převedou na akcie nové DAT. Mezi věřiteli se rozpou-tala diskuse o tom, kdo dostane kolik peněz a akcií. Jednání ztěžovali hlavně věřitelé, kteří jsou současně vlastníky letadel pronajímaných DAT; nakonec však ustoupili a požadavkům investorů vyhověli.
DAT má nyní údajně dost peněz na běžný provoz a oficiální potvrzení nové společnosti je již jen otázkou nezbytných právních a organizačních kroků. Snad nikdo v Belgii už nepochybuje o tom, že se již brzy podaří definitivně založit společnost, která začne s třicítkou pravidelných letů po Evropě a později lety rozšíří i na další kontinenty, hlavně Afriku. Podle místního tisku však přežití nové společnosti v prostředí zesílené konkurence a poklesu tržeb v letectví po loňských atentátech v USA zůstává stále velkou otázkou.
Finanční skupina DAT, Air Holding, vedená nestory belgické ekonomiky Etiennem Davignonem a Mauricem Lippensem, již v prosinci oznámila, že soukromé společnosti jsou připraveny investovat do nové belgické letecké společnosti 200 miliónů €, které předpokládá podnikatelský plán. Poslední nezbytnou podmínkou byla dohoda věřitelů.
Ani nová Sabena, ani rozšířená DAT
Nová společnost však zatím teprve hledá své jméno a strukturu. „Nebude to nová Sabena ani rozšířená DAT,“ prohlásil minulý týden předseda představenstva DAT Rob Kuijpers na tiskové konferenci k budoucnosti společnosti, jež by měla oficiálně zahájit činnost v dubnu.
Belgická letadla pod hlavičkou DAT již krátce po listopadovém krachu Sabeny začala létat a stále létají do 34 evropských měst. Pro Belgii však byl bankrot Sabeny, označované desítky let za národní symbol, nejen psychologickým, ale především sociálním a částečně i politickým otřesem. Ve hře bylo kolem šesti tisíc zaměstnanců a zvláštní parlamentní komise minulý týden zahájila vyšetřování odpovědnosti za tento největší bankrot v historii země. Za hlavní viníky se obecně označuje švýcarský obchodní partner Sabeny, Swissair, ale terčem kritiky je i vedení státu, který měl v Sabeně kapitálovou většinu.
(čtk) 

spinner