24. ledna 2002
V Belgii se nakonec podařilo vytvořit podmínky pro vznik nové národní
belgické letecké společnosti na troskách dopravce Sabena, který zkrachoval
v loňském roce. Umožnili to věřitelé, kteří minulý týden po
složitých diskusích a váhání podpořili investiční projekt nové
společnosti DAT.
Věřitelé, jimž DAT jako regionální filiálka Sabeny dlužila
111 miliónů €, schválili požadavky investorů. Ti podmiňovali vyplacení
peněz DAT tím, že všichni věřitelé polovinu dluhu zruší a druhou
převedou na akcie nové DAT. Mezi věřiteli se rozpou-tala diskuse o tom, kdo
dostane kolik peněz a akcií. Jednání ztěžovali hlavně věřitelé,
kteří jsou současně vlastníky letadel pronajímaných DAT; nakonec však
ustoupili a požadavkům investorů vyhověli.
DAT má nyní údajně dost peněz na běžný provoz a oficiální potvrzení
nové společnosti je již jen otázkou nezbytných právních a organizačních
kroků. Snad nikdo v Belgii už nepochybuje o tom, že se již brzy podaří
definitivně založit společnost, která začne s třicítkou pravidelných
letů po Evropě a později lety rozšíří i na další kontinenty, hlavně
Afriku. Podle místního tisku však přežití nové společnosti
v prostředí zesílené konkurence a poklesu tržeb v letectví po loňských
atentátech v USA zůstává stále velkou otázkou.
Finanční skupina DAT, Air Holding, vedená nestory belgické ekonomiky
Etiennem Davignonem a Mauricem Lippensem, již v prosinci oznámila, že
soukromé společnosti jsou připraveny investovat do nové belgické letecké
společnosti 200 miliónů €, které předpokládá podnikatelský plán.
Poslední nezbytnou podmínkou byla dohoda věřitelů.
Ani nová Sabena, ani rozšířená DAT
Nová společnost však zatím teprve hledá své jméno a strukturu. „Nebude
to nová Sabena ani rozšířená DAT,“ prohlásil minulý týden předseda
představenstva DAT Rob Kuijpers na tiskové konferenci k budoucnosti
společnosti, jež by měla oficiálně zahájit činnost v dubnu.
Belgická letadla pod hlavičkou DAT již krátce po listopadovém krachu Sabeny
začala létat a stále létají do 34 evropských měst. Pro Belgii však byl
bankrot Sabeny, označované desítky let za národní symbol, nejen
psychologickým, ale především sociálním a částečně i politickým
otřesem. Ve hře bylo kolem šesti tisíc zaměstnanců a zvláštní
parlamentní komise minulý týden zahájila vyšetřování odpovědnosti za
tento největší bankrot v historii země. Za hlavní viníky se obecně
označuje švýcarský obchodní partner Sabeny, Swissair, ale terčem kritiky
je i vedení státu, který měl v Sabeně kapitálovou většinu.
(čtk)