19. září 2002
Celosvětového summitu o Zemi, který se na přelomu srpna a září pod patronací Organizace spojených národů uskutečnil v jihoafrickém Johannesburgu, se kromě hlav států, předsedů vlád a představitelů nevládních organizací zúčastnili i zástupci Mezinárodní železniční unie UIC, Mezinárodní unie veřejné dopravy UITP, Unie evropského železničního průmyslu UNIFE a Společenství evropských železnic SEŽ/GEB.
Účastníci summitu v Johannes-burgu společně hledali způsoby, jak při zachování a zlepšování životního prostředí na Zemi zajistit důstojný život pro všechny obyvatele planety.
Představitelé železničních svazů při této diskusi konstatovali, že v sektoru železniční a veřejné dopravy byly soustavně vytvářeny předpoklady pro zajištění trvale udržitelného rozvoje již od roku 1992, kdy se konal poslední summit o Zemi v brazilském Rio de Janeiru. Své programy a analýzy spolu s jihoafrickými železnicemi Spoornet prezentovali na doprovodné výstavě Ubuntu, v jejímž rámci poukázali na řadu předností, které oba dopravní obory z pohledu trvale udržitelného rozvoje nabízejí.
Nízký dopad na životní prostředí
Dopravní sektor vyprodukuje celkem 25 procent všech světových emisí CO2 a velkou měrou se podílí na klimatických změnách. Podíl železnice a veřejné dopravy na těchto emisích je však podle představitelů železničních svazů naprosto zanedbatelný, protože jejich převážnou část, 80 až 90 procent, produkuje silniční doprava.
Vysoké bezpečnostní standardy
V obou sektorech jsou neustále zdokonalovávána bezpečnostní opatření a prvky pro předcházení nehod a minimalizaci následků na lidské zdraví, životy a majetek.
Nízké externí náklady
Na externích nákladech se v dopravním sektoru podílejí nehody, znečištění životního prostředí, změny klimatu, hluk a kongesce. Představitelé železničních svazů poukázali na to, že externí náklady způsobované železnicí a veřejnou dopravou jsou podstatně nižší než v silniční a letecké dopravě.
Vysoká efektivnost
Železniční a veřejná doprava je efektivní z hlediska kapacit, úspory energie, místa a času. Žádný jiný dopravní obor nepřepravuje takové objemy zboží při tak nízké spotřebě energie a náročnosti na pozemní infrastrukturu.
Projekty pro rozvojový svět
Železniční a veřejná doprava jsou schopny zajistit mobilitu dramaticky rostoucí populace v rozvojových zemích. Železnice je páteří infrastruktury při plánování nových městských aglomerací, uvedli představitelé železničních svazů na summitu o Zemi. A