Ředitelství silnic a dálnic

Zimní údržba letos finančně zajištěna stejně jako loni

Ředitelství silnic a dálnic, které spravuje dálnice a silnice I. třídy, má na zimní údržbu těchto komunikací zhruba stejný rozpočet jako v loňské sezóně. Na celý příští rok by měl podnik na opravy a údržbu silnic I. třídy od Státního fondu dopravní infrastruktury dostat 1,8 miliardy Kč. „Prostředky jsou na úrovni minulých let. To však neznamená, že jsou dostatečné,“ uvedl minulý týden v Praze generální ředitel ŘSD Petr Laušman s tím, že přidělené prostředky jsou zhruba poloviční v porovnání s představami silničářů.

Petr Laušman, který byl ředitelem podniku jmenován na začátku listopadu, za své priority ve funkci označil urovnání vztahů se zaměstnanci a s odborovou organizací, vytvoření pevné organizační struktury a přehledného hospodaření podniku a vyjasnění vztahu ke zřizovateli – ministerstvu dopravy. Model reorganizace svého předchůdce Pavla Havíře, kterého ministr dopravy a spojů Milan Šimonovský odvolal kvůli liknavému přístupu k výkupu pozemků pro dálniční stavby, hodlá zachovat „s dílčími změnami“.

„Všechny kroky nebyly špatné, ale chybělo dosažení konsensu se zaměstnanci a odbory,“ uvedl Petr Laušman, který hodlá všechny změny nejprve projednat s ostatními členy vedení a dotčenými zaměstnanci. „Již tento týden začnu postup reorganizace konzultovat s jednotlivými závodními výbory,“ řekl.

Pro ŘSD již začala zimní sezóna: od 10. listopadu na stav sjízdnosti dohlížejí dispečerské služby. Pro celou zimní sezónu má ŘSD připraveno 21 tisíc tun soli a 712 tun inertního posypu pro dálnice a 161 tisíc tun soli a 641 tisíc tun inertního materiálu pro silnice I. třídy. K dispozici má také 1879 sypačů, 178 fréz a 269 šípových pluhů. Při údržbě silničářům pomáhá i spolupráce s meteorology a vlastní systém meteostanic podél důležitých komunikací.

Ředitelství silnic a dálnic vlastními silami zajišťuje údržbu 529 kilometrů dálnic, údržbu 297 kilometrů rychlostních silnic a 6094 kilometrů silnic I. třídy na základě příkazních smluv provádějí krajské podniky Správy a údržby silnic. Celkem 46 procent těchto komunikací budou udržovat moderní technologií za použití skrápěné soli.

Dálnice a rychlostní komunikace musí být sjízdné do dvou hodin, většina silnic I. třídy pak do tří hodin. Pro zprůjezdnění 14 299 kilometrů silnic II. třídy mají silničáři šest hodin a 28 735 kilometrů silnic místního významu musí být sjízdných do dvanácti hodin, uvedl zástupce ředitele provozního úseku ŘSD Luboš Fuchs.

(čtk/spa)

spinner