25. října 2007
Možnost odbavit zásilku pomocí internetu připravují České dráhy u svého produktu ČD-Kurýr. Projekt je součástí chystaného zavádění nových technologií, které již České dráhy testují ve zkušebním provozu. O současném provozu služby ČD Kurýr a o dalších novinkách dráhy informovaly v říjnu.
Službu ČD-Kurýr poskytují České dráhy již více než deset let. Charakteristickým rysem této expresní přepravy je krátká dodací lhůta s garantovaným časem dodání do stanice určení. Při zpoždění spoje o 60 a více minut vrátí stanice určení příjemci podstatnou část dovozného. Zásilky je možné posílat také na dobírku. Přeprava zásilek vybranými spoji mezi železničními stanicemi zařazenými do systému pokrývá nejen Českou republiku, ale na základě dohody se slovenskou stranou také na Slovensko. V ČR je v současnosti do systému zapojeno 245 stanic (z toho dvě stanice jsou na tratích soukromých dopravců), na Slovensku 16.
V příštím roce chtějí dráhy zavést možnost připravit si odbavení zásilky na internetu. Zákazník po vyplnění elektronického formuláře obdrží kód, který předloží při podání zásilky ve stanici. Na základě kódu stanice podle předem zadaných údajů vystaví přepravní list, vydá jeho příslušný díl a zásilku přijme k přepravě.
Podle vyjádření Českých drah se seznam stanic zařazených do systému ČD-Kurýr posuzuje při každé změně jízdního řádu s tím, že dopravce zohledňuje požadavky zákazníků, kteří o tuto službu mají zájem – například nově vzniklých firem, které vznesou požadavek v některé ze železničních stanic, případně na ředitelství drah. Možné je ale také vyřazení stanice ze systému, pokud některá firma zanikla a přeprava zásilek se již z dané stanice neprovádí.
Vzhledem k připravovaným novým technologiím v odbavování kurýrních zásilek mohou být do systému ČD-Kurýr zařazeny jen takové stanice, jejichž vybavení umožňuje elektronický výdej a zpracování dokladů, uvedly České dráhy. Všechny dosud zařazené stanice tento způsob zpracování umožňují.
(pat)