13. prosince 2007
Exportní výzkum DHL dlouhodobě mapuje názory nejvýznamnějších českých vývozců na aktuální události v České republice i zahraničí. Zatím poslední, v pořadí již šestnáctý průzkum zajistila společnost GfK, která se během října telefonicky dotazovala ředitelů a členů top managementu, zodpovědných za export ve 250 významných českých firmách.
O výsledcích průzkumu informovali v listopadu představitelé DHL Express CZ na tiskové konferenci v Praze; současně představili vítěze soutěže pro malé a střední exportéry, kterou DHL pořádá ve spolupráci s vládní agenturou CzechTrade.
Z odpovědí exportérů v exportním výzkumu vyplynula řada zajímavých informací. Zásadní vliv na zdražení exportu bude mít podle názoru většiny z nich plánované rozšíření mýtného systému i na silnice I. a II. třídy a také rozhodnutí společnosti ČEZ o výrazném zdražené energie v příštím roce.
Více než čtvrtina společností (28 %) získala certifikát environmentálního managementu podle norem ČSN EN ISO 14001. Desetina společností (9 %) zatím ne, ale plánuje, že jej získá v příštích třech letech. Mírná většina res-pondentů (52 %) se vyjádřila, že o něj nebude usilovat. Dvanáct procent respondentů neví. Většina respondentů (60 %) se domnívá, že využívání přepravy šetrné k životnímu prostředí jejich firmě nepřinese konkurenční výhodu. Podle čtvrtiny respondentů (26 %) to konkurenční výhodu jejich firmě přinese a 14 % respondentů neví.
Polovina respondentů (48 %) se domnívá, že na jejich exportní možnosti bude mít vládou schválená reforma veřejných financí neutrální vliv (ani pozitivní, ani negativní). Patnáct procent respondentů se domnívá, že reforma bude mít negativní vliv (zcela + spíše). Pouze desetina respondentů (10 %; zcela + spíše) se domnívá, že bude mít na jejich exportní možnosti pozitivní vliv. Čtvrtina respondentů (26 %) neví.
Vlivy působící na export
Nepříznivým vlivem, který bude nepříznivě působit na obchody do zahraničí v příštích 12 měsících, je podle třetiny respondentů (34 %; na jaře 2007 pouze 19 %) kurzová a měnová nestabilita. Více než desetina respondentů (13 %) uvedla zdražení vstupů pro produkci a zhruba stejný počet respondentů (10 %) označil za nepříznivý vliv rostoucí konkurenci na cílových trzích. Kurzová a měnová nestabilita je pro třetinu (31 %; na jaře 2007: 23 %) s velkým náskokem hlavním vlivem působícím na pokles exportu.
Zavedení měny euro bude mít podle názoru vývozců spíše pozitivní vliv na export. Necelé dvě pětiny (36 %) exportérů očekávají pozitivní dopady (rozhodně pozitivní + spíše pozitivní); negativní dopady (rozhodně negativní + spíše negativní) předpokládá pouze pětina (18 % exportérů). Třetina (33 %) exportérů nepředpokládá žádné výrazné ovlivnění exportu a zastává neutrální postoj, 15 % respondentů neví. Rozdíly oproti minulé vlně výzkumu jsou v tomto případě minimální.
Průměrný odhad kurzu vůči euru za šest měsíců na jaře příštího roku činil u respondentů 27,00 Kč/€.
Vítěz Exportní ceny DHL
Soutěž pro malé a střední exportéry, Exportní cena DHL, letos oslavila desátý rok své existence. Přihlásil se rekordní počet 236 soutěžících firem, o 52 více než v loňském roce. Utkaly se ve čtyřech soutěžních kategoriích – středně velká společnost, malá společnost, exportér teritoria a exportér regionu. Samostatnou kategorií je ocenění nejúspěšnějších klientů agentury CzechTrade. Obrat soutěžních firem dosáhl v loňském roce téměř 51 miliard Kč.
Slavnostní vyhlášení vítězů proběhlo v prostorách Švandova divadla v Praze.
(pat)
Výsledky soutěže Exportní cena DHL
Vítězem Exportní ceny DHL v kategorii Středně velká společnost (pro společnosti s ročním obratem do 1,5 miliardy Kč a do 250 zaměstnanců) se stala společnost Montservis Praha, a. s., která se zabývá výstavbou zejména energetických staveb, rozvodů tepla a vody, výstavbou klimatizací a elektrorozvodů silno- i slaboproudu. Důležitou část její práce tvoří technická správa a provoz budov, kotelen a výměníkových stanic. Firma je od roku 2002 jedním z významných dodavatelů staveb pro NATO.
Vítězem Exportní ceny DHL v kategorii Malá společnost (pro společnosti s ročním obratem do 300 milionů Kč a do 50 zaměstnanců) se stala společnost Bauer-Agromilk, a. s. Firma vznikla v roce 2001. Dodává českým zemědělským podnikům služby na úseku technologií živočišné výroby, tj. technologie chovu skotu včetně dojení na světové úrovni společně s izraelskou firmou Afikim, technologie chovu prasat a drůbeže. Společnost pronikla na evropské a světové trhy a obsadila vývozní teritoria na Slovensku a v Rumunsku.
Vítězem Exportní ceny DHL v kategorii Exportér teritoria – USA se stala společnost BAEST, a. s., z Benešova. Soukromá společnost s výrobním programem zaměřeným na výrobu svařovaných ocelových konstrukcí a strojů pro stavebnictví zaměstnává 240 pracovníků. Společnost hospodaří v areálu o rozloze 17 ha, kde jsou umístěny výrobní haly o rozloze 30 tisíc m2 a skladovací plochy o rozloze 10 tisíc m2.
Vítězem Exportní ceny DHL v kategorii Ústecký kraj se stala společnost Adler Czech, s. r. o., z Ústí nad Labem. Společnost Adler Czech, s. r. o., byla založena roku 2000. Je financována ryze českým kapitálem. Zabývá se řízením výroby, importem, skladováním a obchodováním s reklamním textilem značky ADLER. V České republice a na Slovensku je dodavatelem č. 1 v oboru reklamního textilu. Je certifikována na systém řízení jakosti ISO 9001:2000.
Vítězem Exportní ceny DHL v kategorii Nejúspěšnější klient CzechTrade se stala společnost INCO engineering, s. r. o., z Prahy. INCO je výrobce a dodavatel těžních strojů a zařízení pro vertikální dopravu v hlubinných dolech. Společnost je jedním ze tří evropských výrobců, který tato zařízení dodává na klíč, tj. od projektu až po konečnou montáž a zprovoznění. Patří také k zakládajícím členům sdružení Česká dobývací technika – CDT.