„DHL Express uplatňuje bezpečnostní prvky již od počátku každé přepravy“

Bezpečnostní opatření v letecké dopravě chrání životy i majetek, pro přepravce však představují stále náročnější úkol. O tom, jak o bezpečnost balíkové přepravy pečuje společnost DHL Express (Czech Republic), která na mezinárodním letišti v Praze-Ruzyni působí od 1. října se statusem schváleného agenta, jsme hovořili s provozním ředitelem divize expresních leteckých přeprav DHL Express Vladimírem Novotným.

„Změnila se bezpečnostní opatření, která na letišti provádíte?“

„Požadavky na bezpečnost v letecké přepravě stále rostou a přepravní společnosti musí aktuálním změnám přizpůsobovat svůj provoz. DHL Express na Ruzyni změnila technologii přepravy, takže v současné době již všechny letecké zásilky, které z České republiky přes terminály DHL Express v Praze, Brně a Ostravě putují do zahraničí, procházejí rentgenovou kontrolou. Po průchodu rentgenem se ocitají v uzavřeném prostoru, tzv. security restricted area, kde už nemohou přijít do styku s neautorizovanou osobou a kde čekají na nakládku do letadla. Omezením vstupu neoprávněných osob do uzavřené oblasti eliminujeme riziko, že se zásilkou bude někdo manipulovat či do ní něco přidá.

Pokud rozměry zásilky neumožňují, aby prošla rentgenovým přístrojem, kontrolují ji podle zákonných norem pověření a licencovaní pracovníci DHL manuálně.“

„Co vše si tato opatření vyžádala?“

„Neobešla se bez investic, neboť jsme museli novým způsobem uspořádat skladové prostory včetně provedení stavebních úprav. Změny se dotkly i ostatních částí provozu. Například jsme museli Úřadem pro civilní letectví nechat provést prověrky zaměstnanců, kteří pracují v uzavřené zóně. Rovněž bylo nutné začít používat služeb bezpečnostní agentury, která zajišťuje fyzickou ochranu zásilek. Také vstupy do uzavřené zóny musí nyní chránit bezpečnostní agentura, která má pro tuto činnost licenci. Dále musíme podstupovat pravidelné audity, které provádí ministerstvo dopravy, s čímž je spojena agenda nezávislého auditora, kterého využíváme k průběžnému monitorování našich procesů, abychom my i stát měli jistotu, že statut, který jsme získali od ministerstva dopravy, neporušujeme. Završením všech těchto opatření se stala licence schváleného agenta (Regulated Agent), která vychází z nařízení Evropské komise 2320 z roku 2002 a návazných právních norem a kterou jsme získali od 1. října.“

„Uvedl jste, že veškeré zboží, které DHL na pražském letišti odbavuje, prochází rentgenovou kontrolou. Používáte také nějaké další metody?“

„Používáme postupy, z nichž vychází princip bezpečné přepravy zboží v Evropské unii. Na rozdíl od Spojených států, které se zaměřují především na ochranu proti útoku zvenčí, Evropa začala vymýšlet preventivní opatření, která by zahrnovala proces přepravy zboží jako celek, jako komplexní dopravní řetězec, s preventivními opatřeními na začátku řetězce, uprostřed i na jeho konci.

DHL Express uplatňuje bezpečnostní prvky již od počátku každé přepravy. Zásilky, které přepravujeme v rámci exportního procesu, jsou rozděleny do několika kategorií a každá z nich má jiný způsob bezpečnostních prevencí. Pokud někdo například posílá s DHL zásilku poprvé a předává ji třeba v hotelu, jeho zásilka bude zcela jistě před její akceptací otevřena a zkontrolována autorizovanou osobou, a navíc na překladišti projde spolu se všemi ostatními zásilkami rentgenovou kontrolou.

Doprava z poboček či jakýchkoli dalších míst, kde se zásilky vyzvedávají, probíhá v zaplombovaných svozových vozidlech, která musejí být na začátku i na konci přepravy autorizována odpovědným zaměstnancem. Po příjezdu na terminál DHL na letišti v Praze, Brně nebo Ostravě opět pověřený zaměstnanec kontroluje, zda plomba nebyla porušena a zda obsah vozidla souhlasí s tím, co je uvedeno na ložné listině. Je to tedy řada navazujících kroků, které končí rentgenováním a umístěním zásilky do uzavřené zóny.“

„Setkáváte se také s případy, že je v zásilce nějaká nebezpečná věc?“

„Spíše se setkáváme s požadavkem na přepravu komodit, které z bezpečnostních důvodů nepřepravujeme. Někdy také dochází k tomu, že není splněn některý z požadavků na přepravu. Zásilka například není správně zabalena, chybí jí řádná doprovodná dokumentace a podobně. V takovém případě musí být vyřazena z přepravy. Rovněž pokud se při kontrole přijde na to, že v zásilce je komodita, která není určena k přepravě obecně závaznými předpisy nebo předpisy DHL, opět je vyčleněna z přepravy.

Abychom zákazníkům pomohli při přepravách materiálu či zboží, které vyžaduje speciální obaly či speciální dokumentaci, pověřený zaměstnanec DHL v kontaktu se zákazníkem před přepravou připraví vše potřebné.“

„Co se v oblasti bezpečnosti letecké přepravy připravuje nového? Očekávají se další zpřísnění předpisů?“

„Nemyslím, že by se dalo čekat další zpřísnění předpisů, spíše se nyní v Evropě jedná o tom, aby systémy bezpečnosti fungovaly napříč dopravními řetězci, aby byly navzájem propojeny. Evropská unie se snaží o to, aby bezpečnost byla nazírána z ptačí perspektivy. Spíše tedy očekávám, že se bude dále prohlubovat koncepční proces, který povede ke sjednocování preventivních opatření v celém systému dopravy.“

Pavel Toman

spinner