23. března 2022, lan
23.3. - Do humanitární pomoci válkou sužované Ukrajině se zapojila řada jednotlivců, firem i neziskových organizací, které koordinují pomoc přímo na hranicích. Často jim ale chybí organizovaná logistika. Logistická společnost DoDo problém řeší s pomocí své logistické data-driven platformy. Do humanitárních aktivit se dobrovolně zapojila stovka kurýrů, pomoc vozí desítky zelených aut. Firma zásobuje vlaky na ukrajinské hranice a vozí jídla na budapešťské nádraží i pražské ubytovny.
Humanitární logistiku ve spolupráci s nejrůznějšími organizacemi působícími přímo v místě konfliktu společnost DoDo zajišťuje v rámci Česka, Slovenska a Maďarska a typy poskytované pomoci se vždy liší v závislosti na potřebách konkrétní organizace. Jednou z nejvyužívanějších aktivit bylo například zásobování vlaků směřujících na ukrajinské hranice, uprchlická vlna ale vyvolala nutnost pomáhat také přímo ve městech a jednotlivých regionech V4. Na poli humanitární logistiky se DoDo angažovalo již v minulosti, nyní hojně čerpá ze zkušeností, které v této oblasti nasbíralo.
„Logistika humanitární pomoci je specifická hlavně tím, že ji prakticky není možné predikovat. Potřeby zúčastněných stran se mění doslova z hodiny na hodinu a je nutné na ně okamžitě reagovat, zároveň je ale komunikace mezi jednotlivými stranami mnohdy velmi komplikovaná. To jsme ostatně pozorovali i na ukrajinských hranicích. Obrovská vlna občanské pomoci, která se hned v prvních dnech války zdvihla, vedla právě z důvodu nedostatečné vzájemné komunikace a velkému tlaku na čas k obrovským zmatkům na klíčových dopravních uzlech,” popisuje Martin Marek, CEO DoDo pro Českou republiku a Slovensko.
DoDo jako prostředník mezi dárci a neziskovými organizacemi, které se specializují primárně na fundraising a konkrétní pomoc v místním prostředí, funguje dlouhodobě. Neziskový sektor často k efektivní pomoci postrádá právě logistické zázemí, které DoDo zprostředkovává s pomocí vlastní data-driven platformy pro plánování logistických tras i efektivní vytížení vozidel. Platforma je velmi dobře využitelná především pro regionální aktivity, mezi které patří například projekt Zachraň jídlo. V rámci toho vozí kurýři DoDo teplé pokrmy, které vybrané restaurace a jídelny v daný den neprodaly, přímo do hotelů, kde jsou uprchlíci ubytovaní.
„V iniciativě Zachraň jídlo vidíme obrovský smysl, protože kombinuj humanitární pomoc s bojem s plýtváním. Sledujeme jí dlouhodobě a jsme moc rádi, že můžeme přiložit ruku k dílu a podílet se na tom, aby byla lidem, kteří se ocitli v takto tíživé životní situaci, zajištěna teplá strava. Ohromně nás těší také ochota našich kurýrů, kterých se do podobných projektů již během uplynulých týdnů dobrovolně zapojila více než stovka. Také díky jejich angažovanosti jsme nyní schopni kromě stávajících projektů oslovovat s nabídkou pomoci i další neziskové organizace,” dodává Martin Marek.
Kromě logistiky pro Zachraň jídlo DoDo logisticky zajišťuje rovněž sbírku projektu „Krabice od srdce“, která probíhá ve spolupráci s TV NOVA a ČS Diakonií, pomáhá rajským centrům pro uprchlíky ve spolupráci s organizací ADRA, a pomáhá i v dalších státech, kde působí. Například v Maďarsku kurýři DoDo doručují hotové jídlo přímo na nádraží, kam přijíždějí Ukrajinští uprchlíci.
Mimo humanitární akce mířené na pomoc Ukrajině se DoDo pravidelně věnuje projektům organizací působících v tuzemsku a v minulosti se tak spojilo například s Armádou spásy, pro kterou firma zajišťovala logistiku při sbírkách oblečení pro lidi bez domova. Humanitární logistika se oproti komerční městské logistice poslední míle vyznačuje mnoha specifiky, platforma postavená na datech z reálného provozu je ale při zajišťování humanitární pomoci významným prvkem, který má přímý dopad na efektivitu její organizace.
(lan)
Foto: DoDo