29. října 2004
Tradice společnosti UPS (United Parcel Service) sahají až do roku 1907, kdy byla založena v americkém Seattlu. Na evropský trh vstoupila v polovině sedmdesátých let a od roku 1994 působí v České republice – nejprve formou joint venture a od roku 1999 samostatně. O aktuální činnosti společnosti UPS Czech Republic jsme hovořili s jejím country managerem Petrem Zháňalem.
„Mohl byste zhodnotit období po rozšíření EU z hlediska UPS?“
„Na situaci po rozšíření EU jsme se dlouho dopředu připravovali. Výhodu pro nás při tom představovala skutečnost, že jako velká firma jsme měli z čeho čerpat, protože UPS má svá zvláštní oddělení, která se zabývají problematikou změn na trhu. Samotný přechod proběhl podle mého názoru v ČR poměrně hladce – celní správa byla dobře připravena a její přístup nám v období bezprostředně po vstupu pomohl. Samozřejmě se vyskytly i některé problémy, ale v zásadě byl průběh prvních dnů a týdnů po 1. květnu hladký.“
„Jaké úkoly stojí před UPS v ČR v současnosti?“
„Nyní se snažíme rozšířit škálu poskytovaných služeb v ČR na úroveň, kterou UPS nabízí v Evropské unii. Chceme, aby klienti, kteří přicházejí ze starších zemí EU, dostávali v České republice to, na co jsou zvyklí doma. Protože značně vzrostl zájem o přepravu do Německa, s nímž ČR realizuje velkou část svého obchodního styku, nabízíme nyní do této země řadu nových služeb. Například službu Express Plus, která garantuje dodání zásilky v zemích EU do devíti hodin ráno následující den po jejím podání, nebo pomalejší služby s dodáním do dvanácti hodin následujícího dne. A jako zcela aktuální úkol nyní před námi stojí vánoční sezona, která znamená pro expresní služby největší nápor.“
„Nachází UPS v ČR kromě firemních zákazníků také klientelu mezi soukromými osobami? A co zákazníci nejvíce požadují?“
„UPS nabízí globálně portfolio služeb, které jsou pro každého. V ČR naše služby využívají ve větší míře sice spíše zákazníci z firemní oblasti, ale máme i privátní zákazníky. Obecně lze říci, že klienti dnes ve zvýšené míře chtějí vědět o tom, co se s jejich zásilkou aktuálně děje. My jim k tomuto účelu nabízíme naše systémy sledování pohybu zásilek.
UPS nabízí globálně portfolio služeb, které jsou pro každého
Klademe důraz na kontrolu tří hlavních toků: dat, peněz a zboží. Proto můžeme v rámci svých produktů také nabízet přidanou hodnotu, kterou zákazníci vyžadují, jako je skladování a podobně. Nedávno jsme například měli zajímavou zakázku od výrobce lékařských přístrojů. Jednalo se o velmi drahá zařízení, která nemocnice nemohou mít běžně na skladě. Díky kontrole zmíněných tří hlavních toků jsme dokázali zkrátit přepravní čas z cen-trálního skladu výrobce v Evropě do konkrétní nemocnice o celé čtyři dny. Nabízíme také službu, která po dodání zboží umožňuje zákazníkovi toto zboží vrátit. Přitom se vše děje v rámci jedné zakázky, tedy s jedněmi dokumenty.“
„Jakými způsoby zajišťuje UPS bezpečnost přepravovaných zásilek?“
„Pro UPS představovalo nespornou výhodu to, že měla zavedené bezpečnostní procedury již dlouho před teroristickými útoky z 11. září roku 2001. A proto také měla k tomuto účelu i veškeré potřebné vybavení, všechnu potřebnou techniku, takže po zpřísnění bezpečnostních předpisů nemusela hledat nové dodavatele a podobně. Za další nespornou výhodu pro bezpečnost našich zásilek pokládám skutečnost, že UPS využívá služeb cizích dopravců při přepravě jen ve zcela omezené míře a v naprosté většině případů zásilka zůstává stále v okruhu dopravců UPS, tedy pod naší kontrolou.“Pro UPS představovalo nespornou výhodu to, že měla zavedené bezpečnostní procedury již dlouho před eroristickými útoky z 11. září roku 2001.
„UPS je známa také svým důrazem na morální kodex společnosti, který je závazný pro všechny zaměstnance…“
„Ano, klademe velký důraz na oblast morálky. Společnost má vypracovaný svůj etický kodex, který je pro pracovníky závazný. Upravuje jednání zaměstnanců uvnitř společnosti i navenek. V praxi tento přístup vypadá třeba takto: V jedné nejmenované rozvojové zemi bylo nutné pro získání telefonní linky dát úplatek. Společnost však něco takového odmítla a raději si zřídila satelitní spojení, ačkoli bylo dražší. Osobně pokládám etický postoj při podnikání za velmi důležitý. Firma sice roste, je agresivní, má nejmodernější technologie, ale přitom si ve všech svých činnostech dokáže zachovat lidský a etický rozměr.“
Pavel Toman