DHL Express (Czech Republic)

Exportní výzkum DHL naznačuje oživování českého exportu

Exportní výzkum DHL naznačuje oživování českého exportu

V polovině října zveřejnila expresní zásilková a logistická společnost DHL Express (Czech Republic) výsledky 19. vlny Exportního výzkumu DHL CzechTrade, který pro ni provedl poskytovatel komplexních služeb v oblasti výzkumu trhu, společnost GfK Czech. Průzkumu se letos zúčastnilo pět set zástupců nejvýznamnějších českých exportérů.

Exportní výzkum DHL CzechTrade dlouhodobě mapuje názory nejvýznamnějších českých vývozců na aktuální události nejen v České republice, ale i v zahraničí. Cílem výzkumu je zjistit trendy, očekávání a názory exportérů v oblastech vývoje exportu, klíčových trhů pro české exportéry, aktuálních událostí s možným vlivem na export, sebedůvěry českých exportérů, faktorů a podmínek exportu z České republiky a jejich hodnocení.

Výsledky 19. vlny Exportního výzkumu DHL CzechTrade naznačují, že český export zažívá po útlumu v loňském roce opět oživení. Celkem čtyřicet procent respondentů odpovědělo, že se jejich firmě exportní objem podařilo oproti loňskému roku zvýšit. U dalších pětatřiceti procent nedošlo k žádné změně. Pouhá čtvrtina firem odpověděla, že jejich exportní objem zaznamenal pokles.

Optimistické jsou rovněž vize budoucího hospodaření. Téměř polovina všech oslovených očekává nárůst exportu v následujících dvanácti měsících. „Vývoj indexu exportního sebevědomí naznačuje, že se českým firmám opět začíná dařit. Podobné tendence registrujeme také u našich klientů,“ řekl obchodní ředitel společnosti DHL Express Luděk Drnec.

Výzkum dále zjistil, že se většina českých exportérů domnívá, že hospodářská krize se již chýlí ke konci. „Jen 31 procent respondentů se domnívá, že krize potrvá déle než jeden rok, a pětina exportérů se dokonce domnívá, že krize již je zcela za námi,“ dodal Luděk Drnec.

Z geografického pohledu zůstává pro české exportéry nejvýznamnější Evropská unie. Další relativně významnou oblastí je Rusko a země bývalého Sovětského svazu. Podmínky pro export z České republiky zůstávají přibližně stejné jako před rokem; myslí si to více než dvě třetiny respondentů. Většina z nich se také domnívá, že k žádnému zásadnímu zlepšení či zhoršení podmínek v budoucím roce nedojde.

„Letošní vlna Exportního výzkumu ukazuje, že hospodářská krize velmi ovlivnila zejména chování klientů. Zaregistrovali jsme také zvýšené tendence k úsporám nákladů. Na druhou stranu mnoho exportérů označilo za pozitivní aspekty krize získání nových klientů a snížení nákladů na dodavatele,“ uvedl ředitel expertních služeb společnosti GfK Czech Richard Hospodský.

Významnou pomoc českým exportérům nabízí agentura CzechTrade. „Bezmála čtyřicet procent respondentů využilo služeb našich zahraničních kanceláří. Nejvíce exportérů oceňuje naše aktivity v oblasti vyhledávání nových obchodních kontaktů, které patří ke klíčovým individuálním asistenčním službám pro české firmy v zahraničí,“ konstatoval generální ředitel CzechTrade Ivan Jukl.

(pat)

spinner