„Největší dopravní toky zaznamenáváme směrem na Slovensko“

Ing. Daniel Mareš (DPD) pro DN

Již deset let působí na českém trhu společnost Direct Parcel Distribution CZ (DPD). Je součástí celoevropské sítě, kterou pod značkou DPD provozuje konsorcium Geopost. Od září je generálním ředitelem DPD CZ Ing. Daniel Mareš, na něhož jsme se při této příležitosti obrátili s několika otázkami.

„Jakým způsobem se DPD v ČR vyrovnala se vstupem země do EU?“ „Pro nás to znamenalo, stejně jako pro ostatní obdobně zaměřené společnosti, omezení činnosti v oblasti celního odbavování zásilek. Dříve tyto činnosti tvořily významnou část našich obratů, dnes jsou utlumeny na naprosté technické minimum. Ale připravovali jsme se na vstup rok dopředu, takže u nás – mohu říci – proběhl bez komplikací. Protože je DPD celoevropská firma, mělo pro nás rozšíření unie i řadu pozitivních dopadů. Nejviditelnější je samozřejmě vysoký nárůst mezinárodních zásilek. Porovnáme-li situaci s odpovídajícím obdobím loňského roku, zaznamenáváme nyní v exportu i importu nárůst řádově o stovky procent. Do prvního května jsme měli jeden spoj na Slovensko a s ostatní Evropou jsme byli spojeni přes Drážďany.

Dnes provozujeme spojení do všech světových stran Významně se zjednodušil přechod hranic a rozšířilo se provozní spojení ČR s okolními zeměmi. Například do prvního května jsme měli jeden spoj na Slovensko a s ostatní Evropou jsme byli spojeni přes Drážďany. Dnes provozujeme spojení do všech světových stran. Ke směru na Drážďany přibyla linka přes Norimberk a dále spojení do Rakouska. Otevřeli jsme také další spoj na Slovensko severní cestou přes Žilinu a nyní na konci roku uvádíme do provozu přímé spojení do Polska – do oblasti Katovic a Krakova.Pozitivních vlivů tedy bylo z našeho hlediska určitě mnohem více než negativních. Celkově nám rozšíření unie pomohlo.“

„Co podle vašeho názoru nejvíce táhne rostoucí poptávku po balíkových službách, kterou hlásí všechny firmy z oboru?“ „Pokud to tvrdí firmy zaměřené pouze na vnitrostátní provoz, pak zde asi neexistuje přímá souvislost se vstupem do EU – v těchto případech zřejmě působí i další vlivy. Ale jsem přesvědčen, že v oblasti mezinárodního provozu – zejména u importu do ČR – nejsou současné nárůsty přeprav jen důsledkem zániku celních či hraničních bariér. Mnohem větší význam mělo, když po rozšíření padly mentální zábrany u zahraničních firem, které si začaly uvědomovat, že mohou bez problémů přepravovat zboží do východních zemí a tam je prodat. Po rozšíření padly mentální zábrany u zahraničních firem, které si začaly uvědomovat, že mohou bez problémů přepravovat zboží do východních zemí a tam je prodat. Pro DPD růst importu souvisí i s tím, že jsme zejména v Německu velice oblíbenou společností pro distribuci zboží, a jestliže německá firma přemýšlí, jak dopravit své zboží do ČR či dále na východní trhy, jde vyzkoušenou ověřenou cestou a sáhne po systému, který zná a má vyzkoušený. Avšak největší dopravní toky v naší zásilkové službě v současnosti zaznamenáváme nikoli mezi ČR a Německem, nýbrž směrem na Slovensko. Tento směr je pro nás nyní naprosto dominantní, neboť roste i dynamika poptávky mezi ČR a SR. České firmy, pokud začaly po vstupu ČR do EU zvažovat expanzi na nové trhy, v drtivé většině jdou cestou nej-menšího odporu a jako první trh zkoušejí Slovensko. Ještě bych chtěl uvést jednu zajímavost: naše poslední zkušenost ukazuje, že když sečteme všechny exportní a importní toky v rámci nově přistoupivších zemí a původních zemí EU, zjistíme dominantní výměnu zboží v rámci starých zemí a v rámci nových zemí. Jen menší část jde směrem východ – západ. Z provozního hlediska toto spojení existuje a je připraveno, ale z hlediska využití jeho potenciálu můžeme ještě očekávat vývoj.“

„Kolik má v současnosti DPD v ČR dep a jaké oblasti jimi pokrývá?“ „V tuto chvíli provozujeme devět dep po celé ČR. Sedm mimopražských zařízení pokrývá v podstatě stoprocentně území republiky a pro Prahu máme dvě depa. Hlavní depo v Praze 10 slouží zároveň jako cen-trální překladiště pro ČR a gateway pro mezinárodní balíky ze všech směrů. V ČR pro nás pracuje asi 130 kmenových zaměstnanců, a jak je obvyklé, využíváme také služeb exkluzivně najatých dopravců, což představuje asi 250 řidičů. Denně tak po silnicích jezdí 200 až 220 našich dodávek a 20 kamionových souprav, u nichž používáme technologii výměnných nástaveb a kontejnerů.“

„DPD je součástí společnosti Geopost. Jaký je mezi nimi vztah?“ „Geopost je stoprocentní dceřiná firma francouzské státní pošty La Poste. Jejím úkolem je rozvíjet mezinárodní aktivity francouzské pošty. Obchodní politikou Geopostu je využívat DPD jako značku pro pozemní evropskou a dnes už i mimoevropskou distribuci kusových zásilek. V současnosti jsou do tohoto systému zahrnuty i mimoevropské země, Turecko a Tunisko. V současné době pokrývá DPD všechny země EU kromě Kypru Z právního hlediska Geopost vy-užívá dvou možných způsobů, jak síť v jednotlivých zemích organizovat. Například v ČR působí DPD pod svou značkou jako firma, ale v jiných zemích – například ve Slovinsku či Polsku – nabízejí naše služby firmy s jinými názvy a DPD je značka, kterou pro své produkty používají v rámci evropské pozemní sítě. Pro zákazníka je tento franšízový způsob výhodný. Mateřská DPD GmbH, která franšízu poskytuje, bdí nad tím, aby byl ve všech zemích poskytován stejný servis. Proto provádí pravidelné audity a hodnocení v rámci složitého systému vnitřních kontrol. Politiku rozšiřování Geopost jsme založili na výběru silné lokální společnosti, která si na místním trhu vybudovala silnou pozici a kterou lze zapojit do mezinárodního systému DPD. Začínáme-li tedy poskytovat služby v nové zemi, zajišťuje je tam místní zavedená firma, což je pro zákazníky výhodné. V současné době pokrývá DPD všechny země EU kromě Kypru. Z geografického hlediska nám v Evropě chybějí některé země na východ a jihovýchod od ČR, zejména evropské země bývalého Sovětského svazu. Další expanze Geopostu bude směřovat velmi pravděpodobně tímto směrem.“ „V září jste nastoupil na místo generálního ředitele DPD ČR. Jak dlouho jste předtím u firmy pracoval a s jakou vizí jste se ujal vedoucího místa?“ „V DPD pracuji od počátku roku 2002 a nabídku stát se generálním ředitelem jsem obdržel na pozici obchodního ředitele. Myslím, že mám hodně ulehčenou situaci, protože kolem mne existuje stabilní a kvalitní tým lidí, kteří v DPD pracují déle nebo stejně dlouho jako já, a znají tedy velmi dobře situaci. Do budoucna vidím svou roli jako strážce obecného směřování firmy a tlumočníka strategických vizí mezi firmou a našimi majiteli. Pro DPD ČR je důležité dále rozvíjet stabilně fungující vni-trostátní systém. To je určitě věc, kterou nespustíme ze zřetele. Vni-trostátní provoz určitě zůstane základem, plné využití mezinárodního potenciálu je dosud před námi. A je to také jedna z výzev, které přede mnou stojí.“ „A s jakými konkrétními plány budete vstupovat do nového roku?“ „Jak jsem už uvedl, vnitrostátní distribuce pro nás představuje základ a na tom budeme pracovat i v příštím roce. Neustále rostoucí objemy přepravovaných zásilek nás vedou k dalším investicím do sítě. V příštím roce proto chceme vybudovat nové distribuční centrum pro ČR, umístěné u Prahy. Toto centrum bude integrovat úlohu pražského depa a překladiště pro Českou republiku. Bude to na míru postavené centrum podle západoevropských standardů DPD, první takové zařízení v nových zemích unie. Další prioritní oblast pro nás představuje zákaznický servis. Už letos jsme podnikli první krok a představili jsme centrální jednotné číslo tohoto zákaznického servisu. Při zavolání na toto číslo je hovor automaticky spojen přímo do konkrétního regionálního depa. Letos jsme rovněž učinili významnou interní změnu: změnili jsme informační systém, na jehož zákla- dě provádíme účtování. To nám umožní nabídnout nové produkty, které jsou běžné v jiných zemích. Nyní je budeme moci představit i v České republice. Na příští rok tak chystáme uvedení nových expresních produktů, například garantované doručení do určeného času. A v rámci celé DPD se připravují i některé unikátní služby: třeba dobírková služba fungující v celé Evropě.“ Pavel Toman

spinner