23. října 2003
Společnost TNT, která v České republice působí od roku 1992, je jedním z největších evropských
distributorů expresních zásilek a patří i k největším světovým přepravcům v tomto oboru. TNT
zaměstnává přes 50 tisíc pracovníků ve 220 zemích světa. O tom, jak se společnost TNT připravuje na vstup do Evropské unie, jaká je současná legislativní situace ve vztahu k expresním službám a jak se rozvíjí spolupráce poskytovatelů expresních služeb v rámci České asociace mezinárodních expresních přepravců (ČAMEP), jsme hovořili s generálním manažerem TNT pro Českou republiku a prezidentem ČAMEP Petrem Chvátalem.
„Jak se společnost TNT připravuje na vstup do Evropské unie?“
„Není pochyb o tom, že očekávaný vstup České republiky do Evropské unie vyvolá mnohé změny nejen ve státním sektoru, ale i v soukromých organizacích a firmách, zejména těch zabývajících se mezinárodním obchodem. Připravenost na vstup do Evropské unie je klíčovým faktorem budoucí existence českých obchodních společností. Výhodou té naší je, že patříme k jedné z největších světových organizací v oblasti konsolidovaných poštovních, expresních a ostatních logistických služeb. Společnost TPG (TNT Post Group) je v České republice zastoupena ve všech třech oblastech, nejdelší tradici mají společnosti TNT Express a TNT Logistika, v letošním roce se TPG etablovala i na českém trhu poštovních služeb. Tyto skutečnosti nám dávají silnou výchozí pozici, neboť kombinací specifických služeb těchto tří společností dokážeme vytvořit řešení přesně podle individuálních potřeb zákazníků. Flexibilita a inovace, obecně nadstandardní kvalita a zákaznicky zaměřená kultura společnosti, tímto směrem se chceme vyvíjet a s touto strategií chceme obstát v novém konkurenčním prostředí.“
„Jaká je situace v legislativní oblasti ve vztahu k expresním službám?“
„Pro naše další podnikání hraje klíčovou roli sjednocení legislativy ve vztahu k expresní letecké přepravě. V Evropské unii je legislativa pro Courier Express Parcels součástí poštovního zákona, v České republice však takto upravený zákon prozatím bohužel chybí. V současnosti jsou nejčastěji řešeným problémem změny celních procesů v důsledku aplikace novely celního zákona a další změny v této oblasti, které přinese členství v Evropské unii. Jsem nesmírně rád, že naše spolupráce s Generálním ředitelstvím cel České republiky dosahuje nadstandardní úrovně a vzájemný respekt a pochopení nám umožní absorbovat procesní změny bez dopadu na naše zákazníky. Našli jsme vstřícné partnery na nadnárodní úrovni, kde se naši zástupci účastní jednání Evropské asociace expresních dopravců (EEA) s orgány Evropské unie a vedením Generálního ředitelství cel ČR, setkali jsme se s kvalifikovanými a zodpovědnými odborníky na úrovni Generálního ředitelství cel ČR či celních úřadů, s nimiž jednáme ať již jménem svým, či jménem České asociace mezinárodních expresních přepravů (ČAMEP).“
„Zmínil jste ČAMEP, co pokládáte za nejvýznamnější letošní aktivitu této asociace?“
„V lednu letošního roku jsme vytvořili pracovní skupinu zabývající se celní problematikou, která, jak již jsem uvedl, je pro nás bytostně důležitá, a je ve společném zájmu všech dodavatelů expresních služeb tuto problematiku ovlivňovat. Tato pracovní skupina zahájila činnost tím, že zorganizovala a podílela se na jednání zástupců EEA a Generálního ředitelství cel ČR. Výsledkem těchto jednání byla hodnotící zpráva EEA, která kvantifikovala a klasifikovala současnou připravenost České republiky na vstup do Evropské unie a doporučila směr dalších jednání a aktivit. Tímto krokem byl zahájen i proces pravidelných konzultativních setkání zástupců ČAMEP a Generálního ředitelství cel ČR, který nyní vrcholí učastí ČAMEP na práci Smíšené pracovní skupiny pro zavedení NCTS (New Computerized Transit System). Tuto skupinu dále tvoří zástupci celní správy, deklarantská veřejnost a poskytovatelé programového vybavení a dalších služeb pro deklaranty.“
„NCTS, tedy nový elektronický systém pro provádění společného tranzitního režimu v rámci zemí Úmluvy o společném tranzitním režimu, má za cíl především urychlení oběhu zboží a celního řízení a sjednocení a zmodernizování postupů v celním řízení. Jaké vidíte v zavedení NCTS výhody pro vás a vaše zákazníky v České republice?“
„Zcela správně uvádíte urychlení celního řízení za jeden z cílů zavedení NCTS. Tento systém umožňuje rozsáhlou aplikaci zjednodušených, a tím i rychlejších postupů, avšak bez oslabení kontroly nad dodržováním tranzitního režimu. Systém skýtá možnost propouštění zboží do společného tranzitu 24 hodin denně, 365 dní v roce, umožňuje sledování průběhu tranzitní operace či rychlejší ukončení režimu společného tranzitu, a tedy rychlejší uvolnění globální záruky. TNT velmi pozorně sledovala projekt NCTS od samého začátku a nyní je aktivním účastníkem jeho naplňování jak na národní, tak i na evropské úrovni. V současnosti jsme jednou z prvních společností v České republice, která užívá zjednodušené postupy v rámci NCTS, a to již od 39. týdne letošního roku. Expertiza naší společnosti v této oblasti je obecně uznávána, proto se také TNT stala jedním ze sedmi zástupců obchodní a podnikatelské veřejnosti z České republiky, kteří byli pozváni na Multi-Country Workshop on E-Customs, pořádaný v Praze 10. října letošního roku evropskou komisí Technical Assistance Information Exchange Office (TAITEX).“
„Jak si stojí expresní služby v České republice ve srovnání s ostatními zeměmi střední Evropy, přistupujícími k Evropské unii?“
„Podle mého názoru a zkušeností TNT je Česká republika ve srovnání s těmito zeměmi o krok napřed v řešení celních opatření. Příkladem může být již zmíněný systém NCTS, o jehož zavedení se na Slovensku, v Polsku či Maďarsku uvažuje až v průběhu příštího roku.“
„ČAMEP je v současné době tvořena čtyřmi největšími poskytovateli expresních služeb – společnostmi TNT, DHL, UPS a FedEx. Máte již představu, kdo by se mohl v nejbližší době stát novým členem asociace?“
„Samozřejmě že již máme určitou představu o tom, kdo by se mohl stát novým členem tohoto sdružení. Již v ustavujících dokumentech asociace je vytvořen jistý profil, který musí její člen splňovat. Tento profil je založen na tom, že se musí jednat o společnost, jež poskytuje mezinárodní expresní služby a má dostatečné pokrytí, tedy že nepůsobí jen v Evropě, ale prakticky po celém světě. Toto vymezení má zajistit, aby se v asociaci setkávali partneři, kteří mají skutečně společné zájmy.“
„Jak se expresní služby v České republice vypořádávají se stále se zvyšujícími bezpečnostními opatřeními v oblasti přepravy?“
„Společnost TNT se Memorandem o porozumění zavázala ke spolupráci s celními orgány při boji proti podloudnictví. Máme tudíž nejen etickou, ale i faktickou povinnost neustále kontrolovat zásilky, abychom věděli, co přepravujeme a zda to vyhovuje liteře zákona. Kromě toho existují ještě různé interní způsoby, které nám určují, co můžeme přepravovat. Pokud budu hovořit konkrétně za společnost TNT ČR, tak všechno zboží podléhá kontrolnímu systému, přičemž letecké zásilky jsou kontrolovány s využitím rentgenu.
Jedním z velice důležitých kroků pro TNT ČR je to, že jsme součástí seskupení zemí, které se intenzivně připravuje na získání certifikátu TAPA. Jedná se o jeden z exluzivních bezpečnostních certifikátů v oblasti přepravy senzitivního zboží s vysokou hodnotou. Získání tohoto certifikátu naši společnost posune opět o notný kus vpřed, protože je faktem, že někteří dodavatelé obchodují jen s partnery, kteří jsou takto certifikováni.“
Petr Jechort