14. prosince 2021, (pav)
14.12. - Velké množství papírových tašek, ve kterých se vozí potraviny objednané po internetu, dlouhodobě trápí jak zákazníky, tak samotné online supermarkety. Košík.cz nyní přichází s revoluční myšlenkou, která z problému dělá naopak výhodu. Z každé tašky, kterou vybere od zákazníka, udělá Cirkutašky se sedmi životy. Ve spolupráci s finskou společností Huhtamaki začne své papírové tašky spolu s ostatním odpadem ze skladu ekologicky přetvářet pomocí v Česku unikátní technologie rozvláknění, která neničí papírové vlákno. Vše, co z tašek vznikne, tak bude nadále recyklovatelné a kompostovatelné. Jako první Košík představí obaly na vlastní vajíčka z volného chovu z mobilních kurníků pod značkou Authentic.
Potravinářství patří k jednomu z největších producentů papírových obalů, Košík nevyjímaje. Na průměrný nákup Košík v současnosti využívá asi 5-7 papírových tašek a přestože jejich počet v průběhu posledního roku snížil o třetinu, je jejich množství jedním z nejčastějších podnětů ke zlepšení ze strany zákazníků. Desítky tun papírového odpadu z přijatého zboží zároveň produkuje sklad Košíku.
Košík proto přichází s projektem papírových „Cirkutašek“. Tedy tašek, u kterých je zajištěna kompletní ekologická recyklace, blížící se efektivitou ke stoprocentní hranici. Od zákazníků začne papírové tašky vybírat ve velkém a spolu s dalším papírovým odpadem z distribučního centra se postará o jejich přeměnu v nové užitečné obaly. To vše bez toxické chemie.
„Bez papírových tašek se na Košíku ještě nějakou dobu neobejdeme – mají skvělou nosnost, věci nemačkají a pokud se nedopatřením dostanou do volné přírody, papír se rychle rozloží. Testovali jsme i možnost opakovaně využitelných obalů, ale u nich je zase problém s vodou i chemií, kterou spotřebujete při praní a čištění,“ vysvětlil Tomáš Jeřábek, CEO Košík. „Papírová taška zároveň není neekologická, pokud ji recyklujete citlivě a tak, že nezničíte původní surovinu – tedy vlákna papíru. A to přesně budeme s Cirkutaškami dělat.“
V Česku se sice každoročně vytřídí asi 90 % papírového odpadu, přičemž 96 % z vysbírané suroviny je možné využít k další recyklaci. Většina recyklačních zařízení však používá technologie, která přináší ekologickou zátěž a zároveň ničí původní papírová vlákna. Tím se surovina znehodnotí natolik, že ji není možné využít v maximálním množství cyklů jako při citlivém rozvláknění. A to není jediný problém.
„Dnes v modrých kontejnerech stále častěji končí třeba znečištěné obaly od jídel, mastné krabice od pizzy nebo termokelímky. To vše je třeba vytřídit, protože se tu míchají s recyklovatelným papírem, který navíc mohou znečistit. Stojí to zbytečnou námahu i energii.,“ zmínil Tomáš Jeřábek. „Neříkám, že tento systém nefunguje dobře. My však chceme mít plnou kontrolu nad tím, aby byla surovina zpracovaná co nejefektivněji a nejekologičtěji. Díky novému projektu můžeme zákazníkům garantovat, že se z každé vrácené tašky stane Cirkutaška, která dostane nový ekologický život a po něm se opět může vrátit jako surovina k dalšímu zpracování.”
Zodpovědný obal, který při výrobě čistí řeku
Nový užitečný život pro papírové tašky s Košíkem zajistí finská společnost Huhtamaki. Její provoz v Přibyslavích totiž patří k nejekologičtějším v Evropě. Vodu, kterou využívá ke zpracování papírové hmoty, vrací do řeky Jihlavy díky soustavě vlastních biologických čističek a odkališť výrazně čistší, než jakou odebírá. Odpadové teplo, které vzniká při procesu sušení výrobků, zároveň vytápí kancelářské prostory. Díky použité technologii dokáže využít papírové vlákno až sedmkrát. Všechny obaly, které v Huhtamaki vzniknou, tak mohou být dále recyklovány – což je v případě kartonů výjimečné.
„K výrobě krabiček na vejce používáme technologii nasávané kartonáže, pomocí které jsme schopni papírenské vlákno využít výrazně víc než u jiných technologií. Naše výrobky jsou díky technologii výroby kompostovatelné a splňují podmínky pro získání certifikace Ekologicky šetrného výrobku,“ uvedl Ondřej Havlín, marketingový a obchodní manažer Huhtamaki.
Z Cirkutašek vzniknou obaly pro nejekologičtější vejce na trhu
Z tašek bude Košík vyrábět nové ekologické obaly. Jako první Košík s Huhtamaki představí obaly na vajíčka, do kterých zamíří novinka značky Authentic – vejce od farmáře Františka Starého, který provozuje vlastní mobilní kurníky. Ty umožňují slepicím trávit celý den na rozlehlých loukách a pastvinách a zároveň se starají o jejich blaho při nocování a krmení.
„A přesně tak by do budoucna měly vypadat všechny produkty naší privátní značky Authentic. Pokud dlouhodobě voláme na trhu po změně v přístupu, pak musíme být ti, kteří zkoumají možnosti, jak dělat věci jinak a lépe,“ vysvětlil Tomáš Jeřábek. „Pokud si tedy zákazník koupí naše vajíčka Authentic v zodpovědném obalu, může mít jistotu, že ekologičtější alternativa v ten moment na trhu není.“
U plat na vajíčka to však neskončí. Spolupráce nejen s Huhtamaki umožní Košíku postupně úzce provázat obaly z vlastního odpadu s privátními produkty. Už v příštích měsících by tak mohly vzniknout například vaničky na ovoce a zeleninu, květníky na čerstvé bylinky nebo organizéry na zálohované plechovky, které na trh jako první uvedl Košík s Mattoni.
(pav)
Foto: Košík.cz