David Knobloch (Skupina Geis v ČR) pro DN

Letecký kurýr přepravuje balíky převážně do Asie a USA

Skupina Geis v České republice (Geis CZ a General Parcel Čechy) využívá pro doručování expresních balíkových, kusových a paletových zásilek vlastní pozemní síť a v rámci svých komplexních logistických služeb také letecké a námořní přepravy. O vývoji v oblasti leteckých přeprav jsme hovořili s vedoucím ruzyňské pobočky skupiny Geis pro letecké a námořní přepravy Davidem Knoblochem.

„Jaká je situace v leteckých přepravách balíků i dalších zásilek v podmínkách současné hospodářské krize?“ „Obecný pokles obchodu v souvis-losti s celosvětovou hospodářskou krizí se samozřejmě odráží i v oblasti leteckých a námořních přeprav. Zatímco v letecké přepravě došlo k prvním poklesům již v loňském roce, námořní přeprava – alespoň z hlediska naší společnosti – se zásadně snížila až v květnu letošního roku. Trend stagnace zatím trvá, i když jsme zaznamenali drobné oživení v oblasti poptávek. Protože nejsme letecká společnost, zmíním pouze vývoj poptávky v naší společnosti. Letecké přepravy zaznamenaly značné snížení zejména co do objemů přepravovaných zásilek. Udržení zakázkové náplně proto závisí na velmi intenzivní obchodní činnosti a nabídce komplexní služby. Jedním z úkazů, které jsme zaznamenali, je například i to, že někteří z našich zákazníků, kteří v minulosti realizovali velké objemy přeprav po moři, dávají letos přednost letecké přepravě právě z důvodu snížení poptávky po objemech jejich zboží. Dalším důvodem je určitě i zajímavé cenové srovnání mezi leteckou přepravou, kde se ceny drží na nižší úrovni a jsou aktuálně srovnatelné s kusovou námořní přepravou.“

„Dotkla se současná situace produktu Letecký kurýr, kterým přepravujete balíkové zásilky?“ „Produkt Letecký kurýr je nedílnou součástí letecké přepravy a zpravidla se jím přepravují dokumenty a zásilky v objemech do 50 kilogramů. Zákazníci, kteří se snaží nacházet nová odbytiště pro své zboží a začít obchodovat na mezinárodní úrovni, využívají tento produkt pro zasílání vzorků. V produktu Letecký kurýr převyšuje jasně export nad importem a jedná se většinou o balíčky s menší hmotností, zasílané převážně do Asie a USA.“

„Přinesla současná situace nějaké změny tohoto produktu – rozšíření služeb, destinací – či naopak omezení?“ „Současná situace nijak nepřispívá k rozvoji Leteckého kurýra kvůli cenovým válkám, které se na trhu čím dál intenzivněji projevují. Celosvětová recese se samozřejmě projevuje i tím, že nutí všechny společnosti pracovat s náklady více než kdykoliv předtím, ať už se to týká letecké nebo námořní přepravy. Aktuálně se projevují i kapacitní problémy, které s sebou sezona přináší. Naší dlouhodobou strategií ovšem je zvyšování technických standardů a rozšiřování služby v souvislosti s potřebami klientů. Jsme přesvědčeni, že individuální přístup a dobrá služba – jakkoli se nyní trh zaměřuje spíše na nízkou cenovou hladinu – je výhledově jediným možným řešením.“

„Využíváte v expresních leteckých i kusových přepravách možností, které přináší spolupráce společností skupiny Geis?“ „Skupina Geis v této době těží z výhody svého postavení významné nadnárodní firmy s vlastními a partnerskými pobočkami v celé Evropě a téměř po celém světě. To nám umožňuje v rámci skupiny porovnávat a vyhodnocovat nejefektivnější varianty přeprav v reálném čase a v konkrétních destinacích a navzájem se podporovat jak v letecké, tak námořní přepravě. Dalším benefitem skupiny je využívání kombinace letecké a námořní přepravy s dalšími produkty našich společností. To je přímé napojení na systém vnitrostátní a mezinárodní silniční přepravy kusových a paletových zásilek, expresní balíkové služby či například možnost skladovacích a celních služeb. Právě tyto možnosti nás řadí mezi top společnosti na trhu logistických služeb. Spolupráce nám navíc přináší možnost vzájemné podpory v obchodních oblastech či know-how logistické skupiny se značnou evropskou historií.“

„Jaký rozvoj plánujete pro chvíli, kdy bude zřejmé, že se ekonomika zotavuje a začíná opět růst?“ „Je jen otázkou času, kdy se ekonomika opět dostane do pohybu. Předpokládáme, že v té době plně využijeme svou nynější investici: to, že jsme i v době recese neztráceli ze zřetele klienta, že jsme investovali do technického rozvoje. A samozřejmě – jako ostatní společnosti – budeme mít zájem na tom, abychom dosáhli co možná největšího podílu na trhu ve všech produktech, které skupina Geis dokáže nabídnout.“

Pavel Toman

spinner