9. listopadu 2006
Výstavba evropského centra DHL na letišti Lipsko/Halle se v říjnu přehoupla do druhé poloviny. Stavba, která byla zahájena na počátku letošního roku, probíhá rychle a přesně podle časového plánu. O postupu prací informoval předseda správní rady Deutsche Post World Net Klaus Zumwinkel německou kancléřku Angelu Merkelovou, spolkového ministra dopravy Wolfganga Tiefenseeho a saského premiéra Georga Milbrandta při jejich návštěvě staveniště v polovině října. „Centrum v Lipsku/Halle bude základním kamenem naší společnosti. Společně s asijským Hongkongem a americkým Wilmingtonem půjde o jedno ze tří nejdůležitějších přepravních center v rámci celosvětové sítě společnosti DHL,“ řekl Klaus Zumwinkel. Koncern podle něj počítá s tím, že celková investice do výstavby centra dosáhne zhruba 300 milionů €. Vlastní centrum, které se do Lipska na základě dohody ze září loňského roku přesune z Bruselu, do roku 2012 vytvoří 3500 pracovních míst; dalších přibližně sedm tisíc míst by mělo vzniknout v návaznosti na aktivity DHL. Srdcem základny bude distribuční středisko o rozloze 48 tisíc a hangár o rozloze zhruba 23 tisíc m2. V blízkosti nové přistávací dráhy bude pro letadla DHL vyhrazena plocha o rozloze 53 hektarů. Každou noc by na ní mělo být odbavováno kolem padesáti strojů a až dva tisíce tun zásilek. Distribuční středisko bude vybaveno třídicí technologií Vanderlande v hodnotě přes 70 milionů €. Čtyři sta metrů dlouhým expedičním centrem povedou čtyři vrstvené třídicí systémy. Nové zařízení bude největší svého druhu v Německu a automaticky roztřídí až 60 tisíc zásilek za hodinu. Konečnému investičnímu rozhodnutí předcházela vícestupňová veřejná soutěž, do níž se přihlásilo téměř padesát účastníků. Pozice Lipska na mapě letecké nákladní dopravy sílí Letiště v Lipsku, které spolu s drážďanským letištěm spravuje společnost Mitteldeutsche Flughafen AG, se postupně mění na jedno z nejmodernějších evropských letišť nejen díky příchodu DHL. Těží zejména z výhodné polohy, ideálního dopravního napojení a nepřetržitého provozu bez jakýchkoli omezení. Díky tomu je alternativou berlínských letišť pro osobní dopravu, ale hlavně vysoce perspektivním centrem nákladní letecké dopravy. Podle Marcuse Koppa, který od května letošního roku zastává funkci předsedy představenstva Mitteldeutsche Flughafen AG, se na dalším rozvoji nákladní dopravy na letišti pozitivně projevuje jednak hospodářský růst regionu kolem saského hlavního města, jednak omezení provozu v Berlíně. Spolková země Sasko loni vykázala nárůst hrubého domácího produktu o 3,8 procenta, bezkonkurenčně nejvyšší v celém Německu. Saské vládě se podařilo do země přitáhnout nejen DHL, ale i celou řadu dalších významných investorů. V okolí letiště zřídily moderní výrobní závody například automobilky BMW a Porsche. Chemický průmysl zastupují Dow Chemical a výpočetní techniku Dell. V neposlední řadě v těsné blízkosti letiště vyrostla i střediska zásilkových obchodů Quelle a Amazon. Díky tomu loni letiště zaznamenalo roční nárůst přeloženého zboží o 65 procent; za prvních osm měsíců letošního roku dokonce o 226 procent na 14 841 tun. Postavení Lipska jako centra nákladní letecké dopravy podle Marcuse Koppa nijak neohrozí ani výstavba nového berlínského letiště (viz DN 39/06). Berlín jednak není typickou produkční oblastí, jednak bude provoz i na novém letišti podléhat omezení. Lipsko již dnes nabízí i několik čistě nákladních spojení, především do Ruska a zemí bývalého Sovětského svazu. Od konce října je dokonce pravidelnou nákladní linkou ruského dopravce Tesis spojeno i s Čínou. Do rozvoje letiště už Mitteldeutsche Flughafen AG od roku 1990 investovala kolem jedné miliardy € (viz DN 31/03). V roce 2000 postavila novou, 3600 metrů dlouhou přistávací dráhu a v roce 2003 nový multifunkční centrální terminál s roční kapacitou 4,5 milionu cestujících. V současné době je ve výstavbě druhá, rovněž 3600 metrů dlouhá přistávací dráha Jih. Do- končena bude v polovině příštího roku. Infrastrukturu pro nákladní dopravu doplňuje separátní stanoviště pro až šest velkých letadel Antonov 124 nebo Airbus 380 a nový projekt joint venture německé Garde Logistic AG a nizozemské Geo Mar BV, které v jižní části letiště zakládá centrum World-Cargo-Center. Do vybudová-ní centra s roční kapacitou kolem 200 tisíc tun obě společnosti investují celkem 30 milionů €. Centrum by mělo začít sloužit rovněž již v příštím roce. ( spa/pat) www.dhl.com www.mdf-ag.com