29. září 2013
Česká pošta je zatím jediným státním podnikem, který provozuje velký počet vozidel na stlačený zemní plyn (CNG). V současné době je v jejím vozovém parku již 482 CNG vozidel a v nejbližší době přibude dalších deset nákladních a 200 osobních a užitkových vozidel na zemní plyn. Na konci srpna to uvedla plynárenská společnost RWE Česká republika.
CNG vozidla si pořizuje stále větší počet firem. Vozový park „plynofikují“ nejen poštovní, logistické a spediční firmy, ale také třeba pekaři a soukromí podnikatelé. Ve městech lze potkat i ekologická taxi na CNG. Počet vozidel na CNG se každým rokem zvyšuje. „Prodej CNG již třetím rokem po sobě rostl vyšším než dvacetiprocentním tempem, v minulém roce byl nárůst 26 procent,“ uvedl jednatel společnosti RWE Energo Pavel Bartl. „V roce 2013 očekáváme také zhruba pětinové zvýšení prodeje,“ dodal.
Dodávky i nákladní vozidla na plyn
Česká pošta provozuje rozsáhlý vozový park s 5400 vozidly, jejichž
průměrné stáří činí sedm a půl roku až deset let. Od loňského roku
se rozhodla pro CNG vozidla a na pět let získala v rámci operativního
leasingu 230 dodávek Fiat Ducato na CNG a 182 vozidel Fiat Doblo,
rovněž na CNG. Dalších 60 vozů Volkswagen Passat na CNG pořídila pro
obchodní divizi. Pošta také nakoupila deset nákladních vozidel Iveco Daily
s pohonem na CNG. Nákladních vozidel Iveco Daily na CNG bude mít Česká
pošta do konce roku celkem dvacet kusů. Dalších 150 vozidel Fiat Ducato a 50
vozidel Fiat Doblo
by měla uvést do provozu letos na podzim.
„Do konce roku bychom měli mít v provozu celkem 692 vozidel na CNG,“ uvedl ředitel odboru dopravy České pošty Jan Kubásek. „Celkově by Česká pošta mohla mít až 3000 vozidel ve variantě na CNG, závisí ovšem na hustotě plnicích stanic. Optimální by byla CNG stanice v každém okresním městě,“ dodal.
Bezproblémový provoz
Česká pošta je podle vyjádření vedení podniku s CNG vozidly velmi spokojena. Provoz vozidel hodnotí jako bezproblémový a již zaznamenala úsporu nákladů na pohonné hmoty. „Jeden ujetý kilometr nás stojí 1,75 Kč. V prvním pololetí letošního roku jsme najeli celkem 4 700 000 kilometrů na CNG a uše-třili téměř pět milionů Kč na palivu. Provoz na naftu by nás stál 2,80 Kč na kilometr,“ řekl Jan Kubásek.
Také řidiči České pošty hodnotí provoz CNG vozidel kladně. Někteří mají sice připomínky ke kratšímu dojezdu, tedy častějšímu tankování, ale díky specifickému provozu v městských podmínkách a dosahu plnicích stanic to nepředstavuje zásadní provozní problém.
(pat)