26. října 2015
Aby byl jakýkoli e-shop úspěšný, musí mít vybudovanou dostatečně hustou síť výdejních míst. Právě poptávky e-shopů po kamenných výdejních místech využila Simona Kijonková, která v roce 2010 založila firmu Zásilkovna, zaměřenou právě na distribuci zboží z e-shopů. Dnes už počet poboček této firmy po celé republice překročil čtvrtou stovku.
„Jste jedna z mála žen, které působí v oblasti e-commerce. Proč jste se vůbec rozhodla pro tento obor, proč jste se rozhodla založit Zásilkovnu?“
„Zásilkovnu jsem založila v roce 2010 s vědomím velké díry na trhu v segmentu výdejních míst pro e-shopy. Mým cílem bylo prostřednictvím logistiky pomáhat e-shopům růst. Věděla jsem, že ze strany e-shopů je hlad po kamenných výdejních místech, na jejichž budování ale nemají prostředky. Rozhodla jsem se tedy pro cestu franchisingu, čímž jsem se stala první firmou v oboru logistiky, která začala budovat výdejní místa na této partnerské bázi. Pozici vizionáře upevnil později i fakt, že náš model postupně v čase kopírovaly všechny nadnárodní logistické společnosti.“
„Kolik máte momentálně poboček? A jaké jsou vaše plány pro nejbližší budoucnost z hlediska rozvoje pobočkové sítě?“
„Zásilkovna aktuálně nabízí 417 výdejních míst v celkem pěti zemích (344 poboček v ČR, 69 na Slovensku, dvě v Maďarsku a po jedné v Německu a Polsku). Jedná se o výdejní místa pod brandem Zásilkovna.cz v naší vlastní síti na bázi franchisingu. Do konce roku bychom se měli s počtem poboček dostat na hodnotu 470, z toho chceme letos i významně narůst v Maďarsku. Cílem je dostat se s počtem poboček na 1000, což považuji za optimální celoplošné pokrytí pobočkové sítě v ČR. Na Slovensku bychom se rádi dostali na 200 až 300 cílových poboček. Zatím se naše plány expanze stále stáčejí směrem na východ, aktuální je pro nás Rumunsko.“
„Co vám při provozu Zásilkovny nejvíce komplikuje činnost, jaké jsou obecně v ČR podmínky pro činnost podobných distribučních firem?“
„Jednou větou bych řekla, že zasilatelství a logistika je oblast podnikání, které je zatíženo velkou byrokracií a poměrně širokou regulací, která nás zatěžuje. Obecně se příliš nebojím vstupu nových hráčů do oboru výdejních míst, jelikož se na jedné straně jedná o obor, který s sebou nese poměrně velké vstupní investice, a na druhé straně musí investor počítat s velmi nízkými maržemi, které jsou i v celém odvětví logistiky nízké. V současné chvíli nás trápí stejně jako všechny logistiky aktuální stav silnic, množství uzavírek, které jsou na českých silnicích stále, byť v našem oboru máme již nástup do sezony. To vše s sebou přináší zdržení na cestách a vícenáklady. V posledních týdnech jsme zaznamenali ještě jeden problematický bod k řešení, a to je zdržení na hranicích s Německem a Maďarskem vlivem znovuzavedení kontrol na hranicích.“
„Nedávno jste představili novou službu Same day delivery, která je dostupná zatím pouze ve třech městech. Plánujete její rozšíření do dalších měst? V jakém časovém horizontu a do kterých?“
„Propojení Prahy s Brnem a Ostravou v režimu doručení týž den – i to je na podmínky českého logistického trhu unikát. Jedná se o projekt poměrně náročný na finance a na procesy. Celý náš byznys máme postavený na potřebách klientů, které budeme na konci roku vyhodnocovat a plánovat expanzi do dalších měst. V první fázi je naším cílem propojit krajská města.“
„V září jste také rozšířili své služby do sedmé evropské země. Proč jste se rozhodli právě pro Rumunsko a jaké jsou vaše další plány, pokud jde o další země?“
„Jsme opět u těchto potřeb klientů. Na jaře letošního roku jsme ve spolupráci s klienty připravili analýzu potřeb českých e-shopů při vstupu na zahraniční trhy a jak jim pomoci s exportem. Po Slovensku (2010), Německu (2013), Rakousku (2013), Polsku (2014) a Maďarsku (2014) jsme se na základě této analýzy rozhodli pro vstup do Rumunska. Rumunsko dokážeme aktuálně z ČR obsloužit v režimu D + 2 (tj. dnes vyzvedneme u vás ve skladu a váš rumunský zákazník obdrží zboží pozítří). Zároveň plánujeme v Rumunsku budovat síť výdejních míst. Každý rok plánujeme rozšířit síť o dvě zahraniční země.“
„Jak zajišťujete přepravu zásilek? Počítáte například se založením parku vlastních vozidel, nebo budete i nadále spolupracovat s externími dopravci?“
„Zásilkovna se od roku 2010 zabývá pouze správou sítě výdejních míst a logistiku si ,nakupuje‘ od mé další firmy, která se zabývá pouze logistikou, a třetí firma se zabývá exportem do zahraničí. De facto hovořím o skupině firem Zásilkovna, která se zabývá jak přepravou, tak vlastní dopravou. Dopravu si zajišťujeme na výdejní místa již výhradně vlastním vozovým parkem, stejně tak máme přímé linky (v naší vlastní režii), které spojují depa v jednotlivých zemích. Na druhou stranu zajišťuji pro české klienty přepravu do zahraničí, tj. v každé zemi budujeme nejen vlastní síť výdejních míst, ale spolupracujeme až se čtyřmi dopravci v každé zemi. Již 5. rokem objevujeme stále nové příležitosti v logistice a snažíme se je uvést na trh.
Tomáš Johánek