10. dubna 2017
10.4. - Podle nejnovějšího celoevropského průzkumu společnosti DPDgroup, v České republice tvoří podíl online nákupů pouze 8,4 procenta z celkových nákupů, což je pod evropským průměrem (9,6 %). Na českých e-shopech se nejvíce nakupují produkty z kategorie zdraví/krása, dále potom móda a vybavení pro volný čas. Častěji nakupují ženy než muži a to v poměru 60 ku 40.
V tuzemských e-shopech nakupujeme nejvíce produkty z kategorie zdraví / krása (63 %), móda (62 %) a volný čas (52 %). Následují knihy (49 %), elektronika (45 %), léky (45 %), boty (40 %), hračky (38 %), bílé domácí spotřebiče (35 %) a sportovní zboží (29 %). Tři nejčastější kategorie online nákupů v Evropě jsou móda (63 %), knihy (56 %) a boty (56 %). Češi průměrně kupují více zboží pro volný čas než ostatní Evropané.
Pouze pět procent respondentů uvedlo, že se opakovaně vrací do jednoho e-shopu, spíše vyhledávají nejlepší cenu a navštěvují jich proto více pro porovnání (20 %). 75 procent lidí je loajálních k určitým e-shopům, rádi však zkouší i nové. Přímo na stránku e-shopu jde a nakoupí 49 procent zákazníků, 22 procent využije internetový vyhledávač, 21 procent cenový srovnávač a pouze tři procenta hledají zboží na sociálních sítích. Nejčastěji Češi využívají k nákupům na internetu notebook (73 %), stolní počítač (52 %) a chytrý telefon (35 %), nejméně pak tablet (16 %).
„Ačkoliv jsme se jako Česká republika umístili pod evropským průměrem, budoucnost online nakupování vidíme velmi pozitivně a už nyní pozorujeme trend každoročního růstu. DPD se snaží dlouhodobě sledovat zahraniční trendy a inovace, jejichž lídrem je především Velká Británie a přinášet je jako první i k našim zákazníkům. Cílem je učinit přepravu z e-shopu co nejpohodlnější a neustále vylepšovat možnosti kontroly nad celým doručovacím procesem,” říká Miloš Malaník, ředitel DPD CZ.
V západní Evropě jsou na tom nejlépe Německo (11,5 %), Velká Británie (11 %) a Rakousko (10 %), nejhůře si vedou Belgie (7,6 %) a Portugalsko (6,6 %). Z hlediska východní Evropy je Česká republika na třetím místě (8,4 %) hned po Polsku (10,2 %) a Rumunsku (8,9 %). Nejnižší podíl připadá na Chorvatsko (6 %) a Maďarsko (6,6 %).
„Je v našem zájmu znát nákupní zvyklosti zákazníků napříč Evropou, abychom mohli být e-shopům dobrými partnery nejen v oblasti doručování, ale i v byznysu. To samé samozřejmě platí pro Českou republiku, kde budujeme dlouhodobé vztahy s e-shopy právě na tomto základě. Již minulý rok jsme proto připravili sérii videí "Tipy pro podnikání”. V nich představujeme doporučení, na co se v jednotlivých oblastech e-commerce zaměřit a čemu se naopak vyhnout," doplňuje Malaník.
(tj)