7. února 2022, lan
7.2. - Prodáváte věci na internetu? Mějte se na pozoru před podvodníky. Balíkový přepravce GLS varuje před množícími se případy falešných nakupujících na internetu, jejichž cílem je neoprávněné získání osobních údajů nebo finančního prospěchu.
Novým trikem podvodníků je aktuálně například kontaktování lidí, kteří prodávají zboží prostřednictvím Facebook Marketplace. Podvodníci odešlou prodávajícímu zprávu, že mají zájem dané zboží zakoupit a peníze pak uhradí prostřednictvím fiktivní služby přepravce například s názvem Zabezpečená transakce. Útočník poté prodávajícího vyzve, aby klikl na přiložený odkaz na internetové stránce napodobující zneužitím loga identitu přepravce a zaregistroval svoji bankovní kartu pro převod částky za prodané zboží. Cílem je ukrást uživateli platební údaje. Podobným trikem jsou i výzvy k zaplacení dodatečného pojištění či daně například nákupem poukazů přes službu www.dundle.com.
GLS apeluje na zákazníky, aby vždy pečlivě zvažovali, zda zpráva nevyzývá k nestandardnímu chování a v žádném případě neklikali na uvedené odkazy, zejména nikde nevyplňovali své osobní a bankovní údaje ani údaje ze své platební karty. Nejlepší je podezřelé zprávy neotevírat a ihned je smazat.
Zároveň GLS upozorňuje zákazníky, aby si všímali i doprovodných znaků – podvodné zprávy jsou často přeloženy strojově, obsahují tedy množství pravopisných a stylistických chyb.
GLS neposkytuje třetím stranám žádnou službu, která by po dalších osobách vyžadovala jakékoliv platby předem. GLS po svých klientech rovněž nepožaduje jakékoliv dodatečné platby ani je nekontaktuje prostřednictvím Facebookových zpráv či z neoficiální e-mailové adresy, která neobsahuje doménu gls-czech.com. Falešnou doménu lze poznat podle pozměněného tvaru URL adresy např.: gls-group-eu.site nebo gls-group-eu.sec-orders.site.
GLS v emailové, SMS komunikaci nebo komunikaci na sociálních sítích nikdy nezasílá výzvu příjemci k úhradě jakékoliv částky před samotným doručením zásilky. Příjemce hradí v okamžiku doručení pouze případnou dobírkovou částku, a to vždy kurýrovi GLS platební kartou nebo v hotovosti.
V případě nejasností či podezření by se zákazníci měli obrátit na zákaznický servis GLS: info@gls-czech.com.
(lan)
Ilustrační foto: Pixabay