9. listopadu 2010
V prvním čtvrtletí letošního roku zaznamenal poskytovatel expresních služeb TNT Express Worldwide, dceřiná společnost stejnojmenného nizozemského koncernu, výrazné meziroční oživení. Příznivé ukazatele však byly způsobeny zejména nízkou srovnávací základnou se stejným obdobím loňského roku. V dalším období společnost zaznamenala výrazný meziroční růst, jeho dynamika se však postupně zpomaluje, uvedl na začátku listopadu country general manager TNT Express Miloš Malaník.
„Silný tlak na ceny z krizového roku 2009 přetrvává i letos a zákazníci jsou stále obezřetní. Proto musíme soupeřit o místo na slunci nejen cenou, ale i kvalitou poskytovaných služeb, osobním přístupem a zákaznickým servisem,“ řekl Miloš Malaník. Každoroční průzkum spokojenosti zákazníků z letošního května podle jeho slov potvrdil, že společnost je na dobré cestě: oproti loňsku se zvýšila loajalita jejích zákazníků a zároveň téměř 97 procent z nich by doporučilo služby TNT Express ostatním.
„I letos jsme velmi obezřetní v našich výdajích, v trendu z loňska tedy pokračujeme v této oblasti i letos. Vyšší objem zásilek tak vyžaduje investice zejména do podpory infrastruktury pro přepravu, zároveň jsme v září otevřeli nové depo v Hradci Králové a plánujeme rozšíření kapacit v Brně. Vzhledem k tomu, že naše náklady držíme stále pod kontrolou a rostou tak pomaleji než tržby, očekáváme velmi příznivý hospodářský výsledek,“ uvedl dále Miloš Malaník.
Z široké palety nabízených přepravních služeb Miloš Malaník upozornil na Direct Expres, která umož-ňuje pro zákazníky s velkým objemem zásilek do určité země (například Německo) zajistit přímé napojení do distribuční sítě v cílové zemi. Díky tomu není třeba směrovat tok zásilek přes standardní systém překladišť, a služba je tak velmi rychlá a cenově příznivá. Na začátku roku TNT Express také zavedla novinku – Express Import systém, který umož-ňuje příjemci snadno objednat importní zásilky z celého světa.
Trendem je on-line komunikace
„I letos podporujeme rozvoj a zavádění nových forem on-line komunikace mezi TNT Express a zákazníky. Pracovně jsme tuto oblast nazvali e-TNT a zastřešili pod ni veškeré formy elektronické komunikace s klienty. Patří sem například elektronická fakturace a celá řada aplikací pro elektronické odbavení zásilek. Podíl zapojení českých zákazníků patří k nejvyšším ve východní Evropě – přes 50 procent z nich dostává elektronickou fakturu, přes 80 procent zásilek je odbaveno elektronicky. Šetříme tím zákazníkům nejen čas a peníze, ale zároveň jsme šetrní k životnímu prostředí eliminací papírových dokladů,“ řekl Miloš Malaník.
Podle jeho slov pokračuje trend přesunu zákazníků z letecké přepravy na silniční v určitých segmentech trhu a také snaha přepravovat zásilky v konsolidovanějších formách. To potvrzuje také výrazné zvyšování objemu zásilek v silniční síti TNT – službě Economy Express. Trendem je rovněž postupné stírání rozdílů mezi vnitrostátním a mezinárodním doručováním u okolních zemí v rámci Evropské unie (Direct Express). S ústupem krize společnost zaznamenala enormní nárůst objemu u všech poskytovaných služeb a také vyšší poptávku po tzv. time critical přepravách.
Do budoucna se podle Miloše Malaníka nabízí celá řada možností dalšího rozvoje. „Nenecháváme stranou rozvoj systému pro doručování koncovým klientům B2C, rozvíjíme řešení pro zpětnou logistiku hlavně v oblasti hi-tech. Dále se stále více zaměřujeme na řešení v konkrétních segmentech trhu, jako příklad zde uvedu například řešení v oblasti health care, což jsou teplotně regulované transporty ve speciálních vakuovaných boxech s okamžitým přístupem k datům o průběhu transportu. Součástí naší vize do budoucna je také mnohem větší důraz na balíkovou přepravu mezi sousedními zeměmi, kde jsme od října spustili přímé propojení České republiky, Polska a Slovenska. Zároveň pracujeme na rozšíření našich kapacit pro přepravu objemnějších a těžších zásilek – to je oblast, kde vidíme potenciál růstu a kde zatím nejsme našimi zákazníky vnímáni jako silný hráč. Samozřejmostí budou i nadále řešení šitá na míru, podle přání zákazníka,“ uzavřel Miloš Malaník.
Pavel Toman