25. října 2007
Přinášíme rozhovor s jednatelem společností General Parcel Čechy, Geis CZ a TEN Expres Slovakia, které v České republice a na Slovensku reprezentují celosvětově působící logistickou skupinu Geis, Danielem Knaislem.
„Mohl byste zhodnotit vývoj na trhu balíkových a expresních služeb v ČR za posledních dvanáct měsíců?“
„Jednoznačně můžeme hovořit o stálém nárůstu objemů přepravovaného zboží, a to nejen v oblasti balíkových zásilek. Tento trend odráží ekonomickou situaci v České republice a je spojen se stále se zvyšujícími požadavky a nároky zákazníků. Naším úkolem je najít cestu, jak těmto zvýšeným nárokům vyhovět, protože flexibilní a vstřícná služba představuje jeden ze základů naší obchodní strategie. Problémem však často bývá to, že někteří zákazníci – ale i příjemci zásilek – požadují vyšší servis oproti běžným normám nebo jimi objednané a zaplacené službě, ale zároveň nejsou ochotni si za tento servis (přidanou hodnotu) připlatit. Týká se to například doručování v časných ranních hodinách, telefonického avíza při doručování na soukromé adresy a mnoha dalších služeb, které samozřejmě můžeme nabídnout, ovšem za příplatek ke standardnímu tarifu, protože jsou s nimi spojeny i vyšší náklady.“
Jednoznačně můžeme hovořit o stálém nárůstu objemů přepravovaného zboží
„Jak se společnost General Parcel Čechy v letošním roce vyvíjela?“
„Společnost General Parcel Čechy se rozvíjí podle plánů, které si pro tento rok nastavila, a to jak v oblasti počtu zásilek a obratů, tak i v oblasti rozvoje sítě poboček (otevřeli jsme novou pobočku ve Zlíně), zavádění nových technologií, služeb a podobně.
V letošním roce jsme mimo jiné značně posílili spolupráci se slovenskou společností TEN Expres Slovakia, která již více než rok patří do naší skupiny Geis. Tím se nám otevřely nové možnosti v přepravách na Slovensko i zpět. Během posledního roku došlo k nárůstu počtu zásilek na Slovensko i ze Slovenska v řádu stovek procent. Objemy jsou tak velké, že denně vypravujeme zásilky nejen přes tzv. gatewaye (huby), ale většina poboček v ČR již má i přímé linky na pobočky nebo hub TEN Expresu.
Nabídky našich služeb na Slovensku nyní zahrnují i dobírkovou službu
S tím souvisí zvyšování nabídky našich služeb na Slovensku, které nyní zahrnují i dobírkovou službu, a to jak pro klienty, kteří disponují svým bankovním účtem na Slovensku, tak i pro ty, kdo ho nemají. Těmto klientům přijde vybraná hotovost přímo na jejich účet v ČR.“
„Zmínil jste se o společnosti TEN Expres Slovakia, jejímž jste vedle firem General Parcel Čechy a Geis CZ také jednatelem. Neuvažujete v této souvislosti o přejmenování TEN Expresu Slovakia například na Geis SK, aby došlo k dalšímu kroku integrace?“
„V tuto chvíli s tím rozhodně nepočítáme. TEN Expres Slovakia je jako registrovaná obchodní značka na Slovensku velmi známá a má již od svého vzniku v roce 1990 velice dobré jméno. Dnes je jedním z lídrů slovenského trhu na poli systémových přeprav balíkových a paletových zásilek. Samozřejmě jsme však již začali propagovat jeho spojení se skupinou Geis a jejími firmami.
Geis SK jako samostatná společnost navíc již delší dobu na Slovensku úspěšně působí v úseku celovozových, námořních a leteckých přeprav a logistiky a s TEN Expresem Slovakia intenzivně spolupracuje. Rád bych zdůraznil, že TEN Expres Slovakia nemá v současnosti nic společného s firmou Plzeňský TEN EXPRES, která používá podobné logo. Tato česká firma vzešla z kdysi existujícího československého přepravního systému TEN EXPRES, který již dnes není v ČR aktivní, a ponechala si část jeho původního názvu i loga.“
„Co nového jste realizovali v letošním roce a co chystáte?“
„V posledních letech masivně investujeme do nových technologií, neboť jsme přesvědčeni, že představují důležitý prostředek k získání konkurenční výhody. Kromě již dokončené kompletní obnovy skenovací techniky řidičů, která umožňuje přenos informací o zásilkách z řidičovy trasy on-line přímo do našeho informačního systému, jsme také značně technologicky i personálně posílili a rozšířili Zákaznické centrum, které si u našich klientů vydobylo vysoký kredit. Centrální Zákaznické cent-rum řeší komplexně – za všechny pobočky – veškeré dotazy klientů, objednávky, reklamace, dotazy k fakturaci a podobně. Nové technologické zařízení na bázi IP telefonie propojuje všechny naše pobočky a zákaznické centrum a usnadňuje i urychluje tak komunikaci. Software zákaznického centra je navíc připraven na implementaci dalších podpůrných technologií, které připravujeme na příští rok.
Technologicky i personálně jsme posílili a rozšířili Zákaznické centrum
V letošním roce jsme rozšířili a zkvalitnili nabídku služeb letecké kurýrní služby. Nabízíme aktuálně letecké kurýrní služby do více než dvou set zemí světa. Službu zajišťuje pobočka Air & Sea naší společnosti Geis CZ, která byla v lednu letošního roku otevřena přímo na letišti v Ruzyni.
V tuto chvíli intenzivně připravujeme unifikaci IT systémů, technologií i provozních procesů TEN Expresu Slovakia se systémy a procesy, které používáme v České republice, a to jak v rámci General Parcel Čechy, tak i Geis CZ. Od příštího roku tak budou moci zákazníci TEN Expresu Slovakia využívat stejné služby jako zákazníci Geis CZ a General Parcel Čechy. To nám umožní poskytovat stejně kvalitní služby na území obou států ve všech produktech, na které jsou naši zákazníci zvyklí – to znamená komplexní logistické služby od přepravy balíků do 50 kilogramů přes přepravu paletových zásilek, celovozové přepravy, leteckou a námořní přepravu až po například skladování.
Od příštího roku budou moci zákazníci TEN Expresu Slovakia využívat stejné služby jako zákazníci Geis CZ a General Parcel Čechy
Samozřejmě v příštím roce plánujeme další rozšíření počtu poboček a mnoho dalších věcí.“
„Očekáváte, že i v příštím roce bude pokračovat růst trhu balíkových služeb? Co ho bude nadále nejvíce táhnout?“
„Jsem přesvědčen, že nárůst, a to nejen v sektoru balíkové přepravy, bude pokračovat. Důvodem není pouze vzestup ekonomiky, ale například i rostoucí trend specializování se na klíčové aktivity podnikatelských subjektů a předávání vedlejších aktivit specialistům z jiných oborů. Vezměme si jako příklad provozování vlastních skladů nebo vlastní dopravy výrobními podniky nebo distributory. Doba, kdy každý podnikatel chtěl mít na rozvoz svých výrobků i vlastní flotilu vozidel, odeznívá. Výrobním podnikům se to již nevyplácí, znamená to pro ně zbytečné investice a mnoho starostí, které za ně mohou převzít specializované přepravní společnosti, a dokonce touto dělbou práce ještě ušetřit. Ekonomika je neúprosná a nostalgický pohled na dodávku či kamion polepený názvem vlastní firmy ustupuje před jasnou řečí čísel, která hovoří pro přepravní společnost, jako je ta naše.“
(pat)