25. října 2007
O tom, jak se dařilo v letošním roce významnému českému operátorovi expresních přepravních služeb, jsme hovořili s místopředsedou představenstva a generálním ředitelem akciové společnosti CS Expres Ing. Martinem Drábkem.
„Jak hodnotíte vývoj výkonů systému CS Expres v roce 2007?“
„Expresní přepravy jsou již tradičně růstovým oborem, který ve spojení s logistikou a poskytováním kvalitních služeb dává předpoklady k dosažení dobré ziskovosti. V porovnání s loňským rokem, kdy jsme dosáhli nárůstu výkonů 20,6 procenta, nebude rok letošní tak úspěšný. Předpoklad letošního nárůstu se pohybuje kolem 6,8 procenta. Není to však známkou stagnace oboru, naopak zájem zákazníků o expresní přepravy je velký a neustále roste. Pomalejší růst výkonů způsobuje to, že o expresní systémové přepravy mají dnes zájem zákazníci s velmi různorodou skladbou zboží. Do přepravního systému je třeba přijímat i nadrozměrné zásilky s obtížnou manipulací. To samozřejmě znamená určitou změnu používaných technologií a také vyšší nároky na kapacitní možnosti systému. Tyto změny spolu s nutnými investicemi v současné době snižují nárůstovou křivku výkonů.“
„Co nového jste v letošním roce připravili?“
„Pokud jde o nabízené přepravní produkty, pak nic nového pod sluncem. Rovněž v logistice, kde nabízíme služby jako je skladování, sdružování, rozdružování, kompletace zásilek a dodávky B2B, se jedná o klasické produkty.
Ke změnám však došlo v oblasti služeb zákazníkům, zejména ve vztahu k informovanosti o stavu zásilky, tedy v oblasti informačních technologií.
U významných zákazníků zavádíme programy, které zjednodušují a zrychlují zadávání přeprav tím, že generují zasilatelské příkazy z dat informačního systému zákazníka. Data se následně elektronickou cestou přenášejí do našeho informačního systému. Zavedením těchto programů, které zákazníkům přinášejí i cenné statistické údaje, došlo k velmi podstatnému snížení chybovosti při přenosu dat a zároveň i k informovanosti o stavu zásilky během prováděné přepravy.
Na první pohled je tedy patrné, o co dnes zákazníkům jde. Dnes už nepožadují jen rychlé dodání zásilek, ale zejména vysokou kvalitu služeb.“
„Ve společnosti CS Expres letos proběhly změny…“
„Za nejvýznamnější považuji organizační změny uvnitř akciové společnosti. Původně jsme začínali jako čistě alianční systém, kdy jednotlivá střediska byla samostatnými ekonomickými subjekty, které spolupracovaly s CS Expres, a. s., na bázi licenční, či chcete-li franšízové smlouvy. Ale již v druhém pololetí loňského roku a začátkem roku letošního se tato politika začala měnit a společnost začala některá ze středisek vlastnit. Dnes obsluhuje akciová společnost svými středisky již pět atrakčních oblastí z osmnácti. Naše střediska máme v Děčíně, Liberci, Chrudimi, Vysokém Mýtě a v Brně.
Tento stav vnímám pozitivně ze-jména v oblasti samotného řízení systému z pohledu jednotné cenové politiky. Znamená i značné posílení vlivu na dnes tak důležitou kvalitu poskytovaných služeb pro naše zákazníky.“
„Již dříve jste uvedli na trh nový produkt – systémové expresní přepravy zboží podléhajícího režimu ADR. Jak se tento nový produkt ujal?“
„Pozitivně ho přijala skupina velkých zákazníků, kteří se zabývají výrobou takového zboží. Je to pochopitelné, protože oni znají odpovídající předpisy, toto zboží skladují a orientují se dokonale v jeho problematice. Proto pro ně naše nová služba byla přínosem. Na druhé straně stojí malé firmy obchodního charakteru, pro které tato služba, zejména vzhledem k vyššímu přepravnému, není potřebná. Považují ji dokonce za zbytečnou, ale neuvědomují si možné důsledky. Čas, osvěta a tlak zákonů to však určitě změní.“
Zájem zákazníků o expresní přepravy je velký a neustále roste
„Co považujete za největší problém letošního roku?“
„Lidské zdroje – zkrátka a česky nejsou lidi a ti kvalifikovaní už vůbec ne. Trápí nás nedostatek řidičů a jejich velká fluktuace. Nepomáhá již ani nadstandardní mzdové ohodnocení. V našem oboru to představuje skutečný problém, protože
právě řidič je oním všudypřítomným článkem v celém řetězci služeb.
Je ve styku se zákazníkem a dokáže buď pozitivně, nebo negativně ovlivnit výsledek celé poskytované služby.
Je však třeba říci, že rovněž chybí kvalifikovaný střední management pro logistiku, který považuji ve vztahu k dalšímu rozvoji firmy za velmi důležitý.“ Pavel Toman