​Rozhodnutí soudního dvora rozšíří okruh povinně pojištěných vozidel

​Rozhodnutí soudního dvora rozšíří okruh povinně pojištěných vozidel

Zákonné pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla neboli povinné ručení čeká v blízké době rozšíření i na další vozidla, jejichž provozovatelé dosud tuto povinnost neměli. Proč, na to jsme se zeptali výkonného ředitele České asociace pojišťoven Jana Matouška. Ten také potvrdil, že existují silné tlaky na zvyšování základních sazeb povinného ručení, které mírní tvrdá konkurence na trhu.

„Jaké legislativní změny se chystají letos v oblasti pojištění vozidel a jak se dotknou pojištěnců?“

„Očekávám, že bude nutné promítnout do české legislativy rozhodnutí Evropského soudního dvora v kauze VNUK. Díky tomu budou muset mít povinné ručení i některá vozidla, která ho doposud nemusela mít, protože se nepohybovala na veřejných pozemních komunikacích. Pojištěná by tak měla být všechna vozidla, která mohou způsobit škodu, bez ohledu na to, kde se pohybují. Zde si ale netroufám odhadnout, zda se příslušné legislativní změny realizují již letos. Zároveň vnímám rostoucí tlak na změnu systému financování nepojištěných škod. Je zcela srozumitelné, že poctiví pojištění řidiči nechtějí doplácet na neplatiče povinného ručení.“

„O jaké pojištění je největší zájem z hlediska pojištění autodopravců, na jaké pojištění autodopravci nejčastěji ,zapomínají´ či se na něm snaží ušetřit?“

„Počet pojištěných vozidel v posledních letech roste, což je přirozený důsledek oživení ekonomiky a rostoucího zájmu o nákup vozidel. Povinné ručení má sjednané zhruba 7,4 milionu vozidel, avšak pouze každé čtvrté auto je pojištěné i havarijně. Ceny pojištění jsou i přes mírný nárůst v loňském roce velmi příznivé, a Česká republika tak patří mezi ekonomicky vyspělé evropské země s nejlevnějším povinným ručením. Většina motoristů zatím výraznější růst cen prakticky nezaznamenala, a naopak za srovnatelné pojistné od pojišťovny získává kvalitnější pojistnou ochranu. Češi se obecně díky svému přístupu k povinnému ručení řadí mezi zodpovědné řidiče a volí pojištění s vyššími než zákonnými limity. U nákladních vozidel, kde je riziko způsobení velmi nákladné škody vysoké, riskuje se základními limity pouze pár procent dopravců a provozovatelů těchto aut. Průměrná cena havarijního pojištění nadále mírně klesá. Přestože je tento produkt v současnosti velmi výhodný i pro starší auta, kde je pojistné nízké a náklady na opravy vozidel nejsou zanedbatelné, počet havarijně pojištěných vozidel roste pouze velmi pomalu.“

„Jaký obecně letos očekáváte vývoj segmentu pojištění motorových vozidel?“

„Vzhledem k nepřetržitému růstu nákladů pojišťoven v důsledku legislativních změn by byl logický nárůst cen pojištění. Pojišťovny se nicméně pohybují ve velmi konkurenčním prostředí, které působí ve prospěch klientů a drží ceny na velmi nízké úrovni. Tedy nárůst inkasa na pojistném zřejmě bude i nadále způsobován spíš rostoucím počtem pojištěných vozidel než zdražováním pojištění. Patrná začíná proto být snaha pojišťoven pozitivně působit na silniční bezpečnost a tak snižovat náklady na škody. Zde již nyní existuje řada preventivních projektů financovaných z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů, které mohou mít do budoucna pozitivní vliv na snižování nehodovosti. Pojišťovny rovněž analyzují podnět ministra dopravy na zohledňování dopravních přestupků v pojistném, což by opět mohlo motivovat řidiče k bezpečné jízdě.

(tj)

spinner