26. dubna 2012
Jednička na českém leasingovém trhu z hlediska podílu na trhu, společnost UniCredit Leasing, má za sebou zásadní změnu. V březnu se přestěhovala pod jednu střechu s dalšími společnostmi skupiny UniCredit v České republice. Na to, co to znamená pro další činnost společnosti, a jaké má cíle pro letošní rok, jsme se zeptali generálního ředitele UniCredit Leasing Jaroslava Jaroměřského.
„UniCredit Leasing prochází v těchto týdnech důležitými změnami – mění se vizuál a stěhujete se na nové místo. Co si od všech těchto změn slibujete?“
„UniCredit Leasing v minulém roce oslavil dvacáté výročí úspěšného působení na českém trhu nebankovního financování. Stali jsme se, měřeno tržním podílem, největší leasingovou společností v České republice. To nás samozřejmě velmi těší, ale zároveň je pro nás tato pozice zavazující do budoucna.
Jedním z hlavních směrů, jak pro naše zákazníky zvyšovat přidanou hodnotu poskytovaných služeb, je další prohlubování spolupráce se všemi společnostmi skupiny UniCredit v České republice, zvláště pak s UniCredit Bank. Máme společné reklamní koncepty, od března máme společnou adresu na Praze 4 v budově Filadelfie, ale máme také společný cíl: posilovat povědomí o značce UniCredit jako o inovativní a proklientsky orientované. To je také hlavní záměr všech těchto změn.“
„Jak se vám dařilo loni a jaký je váš výhled na rok letošní?“
„V minulém roce se nám podařilo udržet pozici jedničky na trhu. Navýšili jsme objem nových obchodů o pětinu a podle předběžných údajů se nám vedle splnění obchodního plánu podaří dosáhnout plánovaných výsledků i u hlavních finančních ukazatelů. Dařilo se nám v segmentu osobních a užitkových vozů (pro zajímavost: loni jsme financovali každý desátý prodaný nový osobní a užitkový automobil), ale i u značkového financování, operativního leasingu nebo v oblasti pojišťovacích produktů.
V letošním roce chceme navázat na velmi dobré obchodní výsledky roku 2011 a udržet si pozici přední společnosti na trhu nebankovního financování. Naše plány na rok 2012 však odpovídají předpokládanému vývoji české ekonomiky, předpokládáme proto zhruba jednociferný nárůst objemu nových obchodů.“
„Jak obecně hodnotíte vývoj leasingového trhu v loňském i letošním roce?“
„Český leasingový trh v minulém roce již poněkolikáté zásadním způsobem ovlivnily legislativní změny. Nevybavuji si žádný jiný finanční produkt, který by byl tak oklešťován neustálými úpravami relevantních zákonů. Novela zákona o spotřebitelském úvěru z ledna roku 2011 fatálně ovlivnila nabídku leasingových produktů zejména pro fyzické osoby. Nejsme zdaleka jedinou společností v rámci České leasingové a finanční asociace, která prakticky přestala občanům tento typ financování poskytovat.
Pro letošní rok neočekávám žádné zásadnější změny. Asociace je v této oblasti aktivní a snaží se o vytvoření rovných podmínek pro všechny finanční produkty. Chtěl bych ovšem v této souvislosti zmínit, že jsme na tuto situaci zareagovali odpovídajícím způsobem a vytvořili ze společnosti UniCredit Leasing univerzální finanční instituci, která vedle leasingových produktů poskytuje i úvěrové financování. Právě produktová univerzálnost je jedním z našich dalších strategických rozhodnutí, které stojí za naším úspěchem.“
„V poslední době se stále více daří úvěrům na úkor finančního leasingu. Nenastal čas obávat se o osud tohoto produktu, nebo bude mít stále své místo na trhu?“
„Leasing měl, má a bude mít své nenahraditelné místo při financování investic především menších a středních podniků, a to zejména z důvodu optimalizace cash-flow. Předmět financování totiž nevstupuje do majetku společnosti a leasingové splátky jsou provozním nákladem. Stále větší oblibě se těší operativní leasing, který v podstatě nabízí kompletní outsourcing správy firemních vozových parků, tedy od financování přes servis vozů až po kompletní administrativu nebo pojištění.
Leasing proto z českého trhu rozhodně nezmizí, jen se objemově a funkčně posune na úroveň, která je obvyklá na západ od našich hranic.“
„Co jste na letošní rok připravili nového pro své klienty, pokud jde o nabídku služeb?“
„UniCredit Leasing uvádí na trh každý rok několik zajímavých produktů. Z poslední doby mohu uvést například Komoditní linie, Medical, CreditAgro Sezonní splátky nebo financování s EIB. I na letošní rok připravujeme atraktivní novinky, ale vzhledem k silné konkurenci nechci být v tuto chvíli příliš konkrétní. Mohu však prozradit, že v produktové oblasti budeme dále rozvíjet naše dominantní postavení ve značkovém financování, tedy navazování nových partnerských vztahů s významnými světovými značkami, které přinesou výhodnější financování, ať už půjde o osobní automobily, stroje nebo například zdravotnickou techniku. Letošní rok pro nás bude rovněž ve znamení dalšího nárůstu v oblasti operativního leasingu, ale i výhodných pojišťovacích produktů.“
Tomáš Johánek