9. dubna 2017, Martina Vampulová
Ne všem rizikům lze při přepravě zboží nebo v rámci logistických toků vždy předejít, proto je důležité vědět, zda a proti čemu je vhodné a výhodné se pojistit. Nikdo pochopitelně nedokáže predikovat všechna nebezpečí, ale dobré pojištění může pomoci řešit řadu předvídatelných krizových situací.
Vedle pojištění samotných vozidel si dopravci sjednávají také pojištění odpovědnosti silničního dopravce. To se vztahuje na povinnost dopravce nahradit škodu (újmu na jmění) vzniklou na hmotné movité věci, kterou silniční dopravce převzal k přepravě. Dopravce má pak právo, aby pojišťovna v případě vzniku pojistné události uhradila škodu vzniklou na zásilce. Toto pojištění u řady pojišťoven kryje i další rizika. Například u Kooperativy se vztahuje také na náhradu nákladů nutných k právní ochraně dopravce proti uplatněnému nároku na náhradu škody. U České pojišťovny zahrnuje také škody vzniklé při nakládce a vykládce zboží, škody na přepravovaném rychle se kazícím zboží, jako je ovoce, potraviny či mražené výrobky, ale také škody vzniklé na přepravovaných použitých strojích a zařízeních či nadrozměrných nákladech nebo na přepravovaném zboží v důsledku prodlení. U České podnikatelské pojišťovny, která je součástí Vienna Insurance Group, lze navíc sjednat třeba pojištění proti újmám vzniklým odcizením zboží ze zabezpečeného vozidla či v důsledku odcizení celého vozidla nebo v případě loupežného přepadení. „ČPP v oblasti pojištění odpovědnosti silničního nákladního dopravce poskytuje i celou řadu doplňkových pojištění, například pro případ atmosférických srážek nebo újmy vzniklé překročením dodací lhůty. V mezinárodní dopravě nabízíme doplňkové pojištění podle článku 24 úmluvy CMR nebo článku 26 úmluvy CMR,“ řekla Renata Čapková, mluvčí ČPP.
Připojištění kabotáže a cizího dopravce
Dopravci mají k dispozici i další pojištění. Například Kooperativa pojišťovna umožňuje připojištění kabotáže a připojištění cizího dopravce, tedy dopravce, který uzavřel smlouvu o přepravě věci přímo s pojištěným. „Zatímco připojištění kabotáže není poslední dobou příliš poptávaným pojištěním, naopak požadavky na pojištění cizího dopravce mají vzrůstající tendenci,“ uvedl mluvčí pojišťovny Kooperativa Milan Káňa.
Naopak Renata Čapková uvedla, že klienti ČPP mají o pojištění kabotáže velký zájem. A to hlavně na území členských států Evropské unie, především pak na území Německa, které má velmi striktní a náročné požadavky na limity a rozsah pojištění. „Naši klienti si nejčastěji doplňkově pojišťují tzv. poddopravce, které využívají ke splnění svých závazků. K oblíbeným se řadí i pojištění tzv. neidentifikovaných vozidel, což jsou vozidla, která si klient může zapůjčit a dočasně je užívat,“ dodala. Václav Bálek, mluvčí z Allianz pojišťovny, navíc uvádí, že její klienti se chtějí nejčastěji pojistit i proti škodám, které se stanou při havárii dopravních prostředků, vloupání do uzamčeného vozidla nebo krádeži vozidla i s nákladem. „Sjednat pojištění lze i na škody vzniklé při zřícení skladovacích budov, kde bylo zboží uskladněno,“ dodal Václav Bálek.
Existují i další možnosti
Vedle běžného pojištění se lze na pojistném trhu setkat i se speciálními nabídkami pro dopravce. Příkladem budiž ČPP a její produkt MaxiON. „Jako jediná pojišťovna na trhu nabízíme pojištění, ze kterého lze zaplatit majetkovou újmu nad rámec limitu plnění povinného ručení. MaxiON poskytuje krytí škod na majetku až do výše jedné miliardy korun,“ uvedla Renata Čapková s tím, že impulsem k jeho vzniku byla tragická nehoda na železničním přejezdu ve Studénce, kde řidič kamionu zavinil nehodu s majetkovou škodou přesahující 200 milionů Kč. „O tento produkt projevují zájem především dopravní společnosti a velké podniky,“ dodala. Jako jedna z mála pojišťoven má ČPP ve svém portfoliu také produkt zaměřený na finanční způsobilost dopravce, který tak plní zákonnou povinnost dopravce, aniž by on vázal svůj kapitál.
Co ovlivňuje výši pojistného?
Při volbě pojistného je velmi důležité vědět, podle čeho se výše pojist-ného stanoví. Například ČPP stanovuje cenu při sjednávání pojištění s přihlédnutím k počtu provozovaných vozidel a pro zjednodušení výpočtu bere v úvahu pouze vozidla tažná, nikoliv návěsy. Ve specifických případech může stanovit pojistné na základě obratu klienta z dopravní činnosti. „Na výši pojistného mají kromě rozsahu pojištění vliv také zvolené spoluúčasti, limity plnění, územní rozsah a v neposlední řadě předchozí škodní průběh klienta,“ uvedla Renata Čapková. U Kooperativy zase vychází výše pojistného zejména z požadované výše limitu pojistného plnění, z počtu vozidel, na která se má pojištění vztahovat, a z výše zvolené spoluúčasti.
Bude potřeba ochrana proti kyberútokům?
Stejně, jako se mění bezpečnostní standardy v dopravě a logistice, promítá se využívání moderních technologií i do oblasti pojišťovnictví. Pojišťovny musí sledovat vývoj ve všech oblastech, které by do budoucna mohly ovlivnit směr a další vývoj segmentu neživotního pojištění. A jednou z nich je i využívání moderních technologií. „Odvětví kybernetiky vnímáme jako jedno z klíčových prostředí, které v budoucnu jistě změní tradiční pohled na pojišťovnictví. Například problematice internetu věcí (IoT – Internet of Things) věnujeme trvalou pozornost. Již nyní můžeme říci, že si do budoucna dokážeme představit využití systémů IoT v návaznosti na cenotvorbu pojistných produktů,“ uzavřela Renata Čapková.
Martina Vampulová