17. září 2020, čtk
17.9. - Česko požádá o prodloužení testovací fáze inteligentního evropského dopravního systému C-Roads o šest měsíců. Pilotní projekt měl původně skončit na konci letošního roku, na jaře jej však na několik měsíců přerušila koronavirová epidemie. Včera to uvedl vedoucí oddělení inteligentních dopravních systémů a výzkumu a vývoje ministerstva dopravy Martin Pichl.
C-Roads má díky komunikaci prvků dopravní infrastruktury s projíždějícími vozidly zvýšit plynulost a bezpečnost silničního provozu. Pilotní fáze v současnosti běží v 16 zemích Evropy a zájem projevily i další země jako Izrael nebo Austrálie.
V Česku se do C-Roads zapojil například T-Mobile, který testoval varování před překážkou na silnici, včetně panického brzdění, varování před špatným počasím nebo varování před kolonou. Vlastní aplikaci pro C-Roads má i O2.
Podle Martina Pichla je hlavním cílem testování technická harmonizace, aby systémy fungovaly všude bez ohledu na to, na jakém území nebo na čí komunikaci auto jede. Až skončí pilotní fáze, měl by projekt přejít do ostrého provozu. Na starosti jej bude mít Ředitelství silnic a dálnic.
Jedním z největším projektů spojených s C-Roads je budování inteligentního dopravního systému (C-ITS). Testování systému běží na dálnicích D1, D5 a D11 a na části Pražského okruhu. Dále běží v Ostravě, Plzni a Brně. Systém řidiče informuje prostřednictvím palubních jednotek zabudovaných v automobilech o situaci v provozu, nehodách, dopravním značení, zácpách, blížící se sanitce a podobně. V budoucnu se počítá s integrací jednotek přímo do automobilů podobně jako u systému nouzového volání e-call.
(čtk)
Foto: BKOM