Dopravní telematika

Dopravní telematika je novou dimenzí dopravního výzkumu

Dopravní telematika je novou dimenzí dopravního výzkumu

Oblast dopravní telematiky je významnou součástí vzdělávací i výzkumné činnosti Fakulty dopravní ČVUT, a to již od počátku jejího vzniku před více než patnácti lety. Význam tohoto oboru lze též demonstrovat na vzniku Ústavu řídicí techniky a telematiky před deseti lety. Jeho činnost je založena především na široké spolupráci odborníků z mnoha oborů.

Studenti se setkávají s předními pracovníky ze společností, jako jsou například Škoda Auto, a. s., Eltodo, a. s., Sdružení pro dopravní telematiku, Telematix Services, a. s., AŽD Praha, s. r. o. Spolupráce probíhá i na akademické úrovni především s Ústavem informatiky AV ČR a různými pracovišti českých i zahraničních univerzit.

Studenti pracují na projektech v rámci projektově orientované výuky a využívají technického zázemí řady specializovaných laboratoří ústavu. Díky spolupráci s praxí lze ve výuce reagovat na potřeby a požadavky firem a zlepšovat tak uplatnění našich absolventů. Důkazem toho je i vznik nového studijního oboru Inteligentní dopravní systémy (ITS), který byl v minulosti vyučován v rámci jiných oborů, ale od minulého roku jej mohou studenti studovat formou tzv. double-degree ve spolupráci s partnerskými univerzitami v Rakousku a Švédsku (www.em-its.eu).

Správná informace ve správný čas

Velké množství informací nás neustále obklopuje, ale teprve ta správná, která se k nám dostane ve správný čas a kterou správným způsobem interpretujeme, nám může přinést užitek a stává se znalostí. Nejinak je tomu i v případě dopravních informací. A tak právě forma a obsah informací, distribuce, zpracování a jejich další využití v moderních navigačních systémech je další oblastí činnosti ústavu.

S využitím družicové navigace byl v rámci ústavu vyvinut a prakticky otestován systém pro monitorování pohybu vozidel po letištní ploše, kde aktuální polohy vozidel a letadel jsou distribuovány jak řídicímu centru, tak i všem pohybujícím se vozi-dlům. Všichni účastníci provozu na letišti tak mají přehled o ostatních objektech, což výrazně zvyšuje jejich bezpečnost.

Družicová navigace je základem systému pro sledování přepravy nebezpečných nákladů, kdy informace o poloze vozidla a přepravovaném nákladu jsou v případě nehody ihned k dispozici složkám integrovaného záchranného systému. Dále je možné zmínit pilotní projekt automatického tísňového volání (e-call) a řadu dalších telematických aplikací.

Zaměření na řidiče silničních vozidel

V silniční dopravě více než v jiných druzích dopravy hraje významnou roli lidský faktor. Je tedy nutné se zabývat vztahem řidiče a vozidla stejně jako řízením pohybu vozidla po infrastruktuře.

Jednou z hlavních výzkumných aktivit ústavu je problematika spolehlivosti interakce člověka a systému. V současné době jde především o zkoumání chování řidičů motorových vozidel. Chování řidičů za standardních i mezních situací je klíčové pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu, kdy i přes stále častěji používané inteligentní asistenční systémy je člověk tím nejméně spolehlivým a obtížně předvídatelným článkem dopravního systému. Řidiči jsou sledováni z pohledu svého výkonu, bezpečnosti a kvality jízdy v růz-ných dopravních situacích.

Jedním z hlavních cílů, na kterých ústav dlouhodobě pracuje, je klasifikátor řidičovy bdělosti. Tedy jakýsi „detektor únavy“, který automaticky detekuje možnou krizovou situaci a řidiče včas varuje, popřípadě sám převezme řízení vozidla. Protože výzkum krizových situací v reálném provozu není možný, jsou k tomuto účelu používané vozidlové simulátory.

S řízením dopravy pomohou správná data

Další důležitou oblastí, kterou se ústav aktivně zabývá, je oblast řízení rozsáhlých dopravních systémů, kde v oblasti výzkumu jsou navrhovány modely rozsáhlých dopravních systémů včetně řídicích a optimalizačních algoritmů. Díky těmto modelům lze odhadovat doby jízdy mezi jednotlivými body dopravní sítě, automaticky identifikovat dopravní nehody nebo délky kolon.

Pro řízení dopravy je velmi důležité získávání a vyhodnocování dostupných dat od detekčních smyček, videodetekce, prostorového rozložení mobilních telefonů až po měření parametrů pohybu plovoucích vozidel vybavených systémem družicové lokalizace. Pracovníci ústavu se aktivně podíleli například na vývoji sy-stému řízení dopravy v oblasti Smíchova či na projektech řízení dopravy v tunelech.

Prof. Dr. Ing. Miroslav Svítek, vedoucí Ústavu řídicí techniky a telematiky a děkan Fakulty dopravní ČVUT v Praze, člen SDT

spinner