8. ledna 2009
Odhaduje se, že standardizace informačních nástrojů by mohla snížit náklady podél celého zásobovacího řetězce o tři až čtyři procenta. Velký význam má zejména pro menší a střední firmy, které se podílejí na složité organizaci intermodální dopravy. Velký pokrok na tomto poli si Evropská unie slibuje od jednoho z nejvýznamnějších současných evropských projektů dopravního výzkumu v této oblasti – Freightwise. Jeho druhá výroční konference se na počátku prosince uskutečnila v Praze.
Projekt Freightwise – Management Framework for Intelligent Intermodal Transport – je součástí 6. rámcového programu výzkumu Evropské unie. Byl zahájen v listopadu roku 2006 a potrvá do března roku 2010. Cílem projektu s celkovým rozpočtem 14 milionů € je vytvoření inteligentního systému nákladní dopravy a zajištění spolehlivé výměny informací mezi odesílateli, speditéry, dopravci, správci infrastruktury a úřady při organizaci multimodální dopravy. Manažerem projektu je britská konzultační skupina BMT Group, která řídí výzkumné aktivity konsorcia celkem 54 organizací ze čtrnácti zemí. Z České republiky jsou členy konsorcia Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. a ČSPD – Logio.
O komerčních, technických a dopravně-politických aspektech v Praze jednalo několik desítek zástupců z několika evropských zemí. Do kontextu evropské dopravní politiky projekt zasadil John Berry z Generálního ředitelství Evropské komise pro dopravu a energetiku (DG TREN), který účastníky konference seznámil s aktuálními prioritami Evropské unie na poli nákladní dopravy a jejím novým Akčním plánem pro logistiku.
Převod složitých zpráv do jednoduššího formátu
Účastníci pražské konference bilancovali pokrok, kterého při řešení projektu v posledních dvou letech dosáhli. Za nejvýznamnější označili průlomový poznatek z analýzy intermodální nákladní dopravy, že celou složitou problematiku služeb nákladní dopravy lze zjednodušit na pouhé čtyři role a šest balíčků elektronických zpráv pro komunikaci mezi nimi. Tyto role a zprávy souhrnně tvoří základ celého řešení projektu a jeho účastníci jej označují jako Freightwise Framework (FWF; viz rámeček).
To, že ke zvládnutí přenosu všech potřebných informací bude stačit pouhých šest balíčků zpráv místo dosavadních několik desítek, představuje podle účastníků konference významný pokrok. Zjednodušení výměny informací by mohlo mít ohromný dopad na řízení intermodální dopravy. „Zavedení FWF bude v probíhajícím vývoji intermodální dopravy představovat revoluční změnu. Jsem přesvědčen o tom, že ukazuje směr celého dalšího vývoje řízení intermodální nákladní dopravy,“ zhodnotil dosavadní výsledky projektu technický ředitel projektu Jan-Tore Pedersen.
Účastníci pražské konference se shodli na tom, že dosažený výsledek práce technických a obchodních odborníků bude nyní nutné uplatnit v praxi. Během konference se vyslovili i pro to, aby Evropská komise FWF podpořila jako standardní nástroj řízení intermodální dopravy.
Vyvinutou sadu elektronických balíčků zpráv nyní již jednotliví řešitelé ověřují v devíti konkrétních případových studiích. Současně zkoumají, jak je obor přijímá. Pro úspěch projektu totiž bude rozhodující, zda podniky výsledky výzkumu přijmou za své a budou nově vyvinuté nástroje využívat.
České republiky se okrajově dotýká jeden z devíti případových studií – projekt intermodální dopravy po labské vodní cestě, v němž figuruje společnost Česko-
- saské přístavy. Podle Ing. Evy Gelové z Centra dopravního výzkumu se však v České republice počítá s rozsáhlým využitím výsledků projektu, mimo jiné v plánovaných Veřejných logistických centrech (VLC), jejichž zakládání podporuje ministerstvo dopravy. Praktický výstup pro koncové uživatele řešitelé očekávají začátkem příštího roku.
(spa)
Freightwise Framework (FWF) v rámci intermodální dopravy rozlišuje čtyři hlavní role – roli poskytovatele dopravních služeb, uživatele dopravy, správce dopravní cesty a regulátora. Jednotlivé role mohou zastávat různé subjekty – jednotlivci, společnosti nebo úřady; případně může dvě i více rolí zastávat stejný subjekt.
Freightwise Framework využívá šest různých balíčků zpráv – Popis dopravní služby (Transport Service Description – TSD), Plán provedení dopravy (Transport Execution Plan – TEP), Stav provádění dopravy (Transport Execution Status – TES), Stav přepravovaných položek (Transport Item Status – TIS), Stav dopravní operace (Transport Operation Status – TOS) a Stav dopravní sítě a dopravních podmínek (Network and Traffic Status – NTS). Jednotlivé zprávy, společně jako celek, nesou všechny potřebné informace nutné pro publikování, propagaci, plánování a objednávání služby, stejně jako pro její výkon a fakturaci či statistiky po jejím skončení.